hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > مهندسی انتخابات با تایید وزارت ورزش!

مهندسی انتخابات با تایید وزارت ورزش!

در آخرین روز از هفتمین ماه سال 97، انتخابات فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس ایران با شرکت دوکاندیدای صندلی ریاست برگزار می‌شود. این انتخابات قرار بود ابتدا در شهریور برگزار شود اما حدود یک ماه به تعویق افتاد و در این مدت هاشم اسکندری، ريیس دو دوره گذشته به عنوان سرپرست موقت، مسئولیت امور را تا انجام انتخابات بر عهده گرفت.

در آخرین روز از هفتمین ماه سال 97، انتخابات فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس ایران با شرکت دوکاندیدای صندلی ریاست برگزار می‌شود. این انتخابات قرار بود ابتدا در شهریور برگزار شود اما حدود یک ماه به تعویق افتاد و در این مدت هاشم اسکندری، ريیس دو دوره گذشته به عنوان سرپرست موقت، مسئولیت امور را تا انجام انتخابات بر عهده گرفت.

در آستانه انتخابات جدید که به احتمال زیاد با پیروزی هاشم اسکندری به پایان خواهد رسید، یکی از منتقدان فدراسیون فعلی لب به سخن گشود و ناگفته‌هایی را مطرح کرد. محمدسعید محتشم که از مسئولان سابق فدراسیون و تیم ملی است و همچنین یکی از باشگاه داران شناخته شده کشورمان نیز محسوب می‌شود، در گفت‌و‌گو با «قانون» اظهاراتی را مبنی بر تخلفات گسترده این فدراسیون در دوره هشت ساله اسکندری مطرح کرد. البته حق دفاعیه برای مسئولان فدراسیون و افرادی که نام آن‌ها در این گفت و گو برده شده محفوظ است. این گفت و گوی را در ادامه مي‌خوانيد.

چرا از نظر شما انتخابات فدراسیون اشکال دارد؟

انتخابات فدراسیون بولینگ و بیلیارد قرار بود 25شهریور برگزار شود. زمانی که اعلام کردند قانون منع به کارگیری بازنشستگان اجرا می شود، صادق چیت‌سازان، از انتخابات کنار رفت. هنگام ثبت نام که حدود سه ماه پیش بود این قانون وجود نداشت و چیت‌سازان نیز مانند سایرین نام نویسی کرد و مدارکش نیز از طریق فدراسیون به وزارت ورزش ارسال شد. مدارک نواقصي نداشت و تایید شد. متاسفانه چون تاییدیه صلاحیت برخی کاندیداها هنوز نرسیده بود با اعلام شروین اسبقیان، ريیس امور مشترک فدراسیون‌ها، انتخابات به تعویق افتاد. در این فاصله قانون منع به کارگیری بازنشستگان اعلام و به این ترتیب حضور چیت‌سازان منتفی شد. چون او نام نویسی کرده بود بسیاری از آقایان دیگر از نام نویسی خودداری کرده بودند چراکه کاندیدای اصلح‌شان چیت‌سازان بود. با کنار رفتن او، وزارت ورزش اعلام کرد با همین دو کاندیدای باقی مانده انتخابات برگزار می‌شود. اعتراض ما به این خاطر است که چرا نام نویسی دو باره صورت نمی‌گیرد؟ چرا الان که با اعلام قانون منع به کارگیری بازنشستگان حضور چیت‌سازان منتفی شده، نام‌نویسی جدید انجام نمی‌شود؟

یعنی شما به شائبه دار بودن این انتخابات معتقدید؟

دبیر مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون، دبیر فدراسیون فعلی است. ريیس فدراسیون که هاشم اسکندری بود تا 25شهریور ريیس بود. چهار سال دوم او در این تاریخ به پایان رسید و پس از آن، وزارت ورزش خود او را سرپرست فدراسیون قرارداد. بحثی در این مساله نیست. بحث اصلی این است که طبق اساسنامه انتخاباتی به هیچ عنوان دبیر مجمع و وزارت از هیچ کاندیدایی حق حمایت ندارند. همیشه این مشکلات بوده که انتخابات را مهندسی کردند. وزارت ورزش برائت خودش را اعلام کرده اما مهدی هنرمند یا همان دبیر مجمع، گروهی را در واتس‌آپ تشکیل داده به نام گروه هیات‌های بیلیارد استان‌ها که در داخل آن اعلام کردند «شما باید به اسکندری رای بدهید. او در هشت سال گذشته کار کرده و بدون شک ريیس می‌شود. تا به حال انتخاباتی نبوده که گزینه مورد تایید وزارت ورزش است رد شود و رای نیاورد. پس شما هم باید به اسکندری بدهید». یعنی دبیر مجمع انتخاباتی فدراسیون علاوه بر اینکه جانبداری خودش را از این گزینه اعلام کرده، حمایت وزارت ورزش را نیز از او اعلام می کند.

در ابتدا چند نفر نام نویسی کردند؟

پنج نفر نام نویسی کردند. دو نفر مدارک‌شان تایید نشد و رد صلاحیت شدند. چیت‌سازان هم با قانون منع به کارگیری بازنشستگان کنار رفت و تنها دو نفر باقی ماندند. یکی هاشم اسکندری و دیگری صمد ولی زاده که از فدراسیون وشو آمد. ولی زاده رای نمی‌آورد و از این طرف برای اسکندری تبلیغ می‌کنند تا رای بیشتری جمع شود. به این ترتیب شائبه مهندسی کردن انتخابات فدراسیون بولینگ و بیلیارد به شدت قوت می‌گیرد. همان طور که گفتم خیلی روشن از طرف دبیر مجمع انتخاباتی اعلام شده که اسکندری گزینه مورد تایید وزارت است و این مساله به هیات‌های استان‌ها دیکته می‌شود.

چرا اعتقاد دارید که چیت‌سازان نامزد اصلی بوده است؟

او مورد تایید بسیاری از روسای هیات‌ها، مربیان، داوران و باشگاه‌داران بوده است. کسی از هاشم اسکندری رضایتی ندارد. به عنوان مثال متاسفانه هاشم اسکندری به دروغ اعلام کرد که نایب‌ريیس کنفدراسیون آسیاست در صورتی‌که نایب‌ريیس کنفدراسیون غرب آسیاست. نایب ريیس کنفدراسیون بیلیارد آسیا، شیخ علمگیر از پاکستان است. متاسفانه او در همه جا از جمله وزارت ورزش اعلام کرده نایب ريیس کنفدراسیون آسیاست و همه فکر می‌کنند او چه کرسی قوی دارد.

آیا در قانون برای نام نویسی دوباره چیزی تعریف شده است؟

باید باشد. قانون منع به کارگیری بازنشستگان در هنگام نام نویسی وجود نداشته. بعد از نام نویسی این قانون وضع شد و ابلاغ شده است.

سوال من این است که نامزدی را بر اساس قانون تصویب شده کنار می‌گذارند. آیا قانون جدید می‌تواند دلیلی باشد که نام‌نویسی مجدد انجام شود؟

صد درصد. دلیل بسیار محکمی است. این قانون وجود نداشته و حالا که وضع شده باید دومرتبه نام‌نویسی کنند. اگر قرار است انتخابات عادلانه برگزار شود باید این شانس را دوباره به کاندیداها بدهند که دوباره نام نویسی کنند. کاندیداهای دیگری هم هستند که بتوانند در مجمع انتخاباتی حاضر شوند.

آیا از نظر قانونی می‌توان گفت که نام نویسی یک بار انجام شده و دیگر انجام نمی شود و فقط انتخابات را برگزار می کنیم؟

از نظر قانونی و طبق اساسنامه وزارت ورزش، چنین چیزی تعریف نشده است. مساله ای که تعریف نشده و قانونی برایش نوشته نشده را نمی‌توانند در موردش تصمیم گیری کنند. چه اشکالی دارد دوباره نام نویسی کنند؟ شما که انتخابات را یک ماه عقب انداختید، چه مشکلی پیش می آید که یک ماه دیگر هم عقب بیندازید؟

شما سابقه فعالیت در فدراسیون دارید؟

بله. پنج سال مدیر و مربی تیم ملی بودم. از سال 83 تا 88. در زمان اسکندری عضو کمیته باشگاه‌داران بودم و خودم انصراف دادم و کنارکشیدم. عضو کمیته فنی فدراسیون ایشان بودم. از سال 80 فعالیت دارم. باشگاه من قهرمان سه دوره لیگ برتر است و بسیاری از بازیکنان تیم ملی در باشگاه من بودند.

چرا با این فدراسیون قطع همکاری کردید؟

اسکندری متاسفانه هیچ گونه زیرساختی برای فدراسیون درست نکرده است. تمام مدال‌هایی که می‌گیریم توسط بازیکنانی است که پیش از حضور او پرورش یافتند و به هیچ عنوان پشتوانه‌ای برای آن‌ها نداریم. از زمانی که اسکندری آمد، فقط در همان یکی، دوسال اول توسط بازیکنان زیر21 سالی که که قبل از حضور او تعلیم دیده بودند مدال گرفتیم. هیچ مدالی توسط بازیکنی که در دوره اسکندری آموزش دیده باشد در بخش جوانان نگرفتیم و الان هم نمی‌توانیم بگیریم. جوانان ما نایب قهرمانی جهان را داشت و در بدو ورود اسکندری قهرمانی جهان را نیز به دست آورد. بازیکن 17 ساله ما حسین وفایی در مسابقات جهانی بزرگسالان شرکت کرد و قهرمان جهان شد اما الان به هیچ عنوان زیرساخت مناسب نداریم. بیش از هفت سال است که هیچ گونه مقامی در رده زیر21 سال، زیر 18 سال و زیر16 سال کسب نکرده‌ایم. امروز همان بازیکنان جوانی که در سال های قبل از حضور اسکندری آموزش دیده بودند، مقام آوری می‌کنند.

وضعیت رشته‌های مختلف فدراسیون چگونه است؟

فدراسیون اسکندری شامل سه رشته است. بولس، بولینگ و بیلیارد که بیلیارد شامل چندین رشته چه در بخش بانوان و چه در بخش مردان است. ما در رشته بولینگ و بولس تعطیل هستیم. ریالی برای بولینگ و بولس هزینه نمی‌شود. در بیلیارد نیز فقط و فقط هزینه کمی دربخش اسنوکر می‌شود. طی سنوات گذشته تمام اعزام‌ها با هزینه شخصی بازیکنان انجام شد اما بودجه‌اش را به دلار و ریال از وزارت ورزش می‌گیرند! ولی به هیچ عنوان به بازیکنان پرداخت نمی‌کنند. بازیکن هزینه حراست را نیز پرداخت کرده است. این مسائل را خود وزارت ورزش خبر نداشته است. شکایت نامه‌ای را نیز به بازرسی وزارت ورزش تقدیم کرده‌ایم اما هنوز خبری نشده است.

این شکایت را چه زمانی به بازرسی بردید ؟

حدود دو ماه پیش.

با توجه به صحبت‌های شما اگر این نسل بیلیارد ما کنار بروند در آینده جایگزین مناسبی برای آن‌ها نداریم.

به هیچ عنوان زیر ساخت نداریم. بیلیارد ما به هیچ عنوان پیشرفت نخواهد کرد. اسکندری که از پاکت بیلیارد، هشت بال، 9بال و 10بال خوشش نمی‌آید. این موضوع را به صورت علنی در جمع ورزشکاران اعلام کرد. ایشان ترجیح می‌دهند بودجه‌ای که برای بیلیارد می گیرند را خرج اسنوکر کنند که آن هم به صورت خیلی اندک است. در صورتی‌که متاسفانه کل بودجه را از وزارت ورزش دریافت می‌کنند.

شما در حال حاضر چه فعالیتی در ورزش بیلیارد دارید؟

من در حال حاضر حکم کمیته باشگاه داران را دارم و در واقع باشگاه‌دار هستم.متاسفانه فدراسیون هیچ کمکی به باشگاه‌ها نمی‌کند. اگر باشگاهی بخواهد بازیکنی را به هر مسابقه استانی یا کشوری اعزام کند باید حتی برای لوگوی باشگاه که روی پیراهن بازیکن قرار می‌گیرد، از 100هزار تا 300هزار تومان هزینه لوگو پرداخت کند. باشگاه‌دار به هیچ عنوان زیرساخت ندارد. فدراسیون در مدت ریاست اسکندری چیزی به نام کمیته باشگاه داران نداشته است. خود من کمیته باشگاه داران را راه‌اندازی کردم اما دیدم با این سیستم نمی‌توانم کاری یا کمکی کنم چون ایشان توقع داشتند ماهی 20 میلیون تومان برای فدراسیون درآمدزایی کنم.

وضعیت مسابقات باشگاهی بیلیارد ما چگونه است؟ 

در این هشت سال، تنها دو دوره لیگ اسنوکر و دو دوره پاکت بیلیارد برگزار شده، آن هم به خاطر اینکه وزارت ورزش اعلام کرد اگر لیگ نداشته باشید بودجه شما کم می‌شود. به جز این، تنها مسابقات رنکینگ کشوری برای انتخاب و اعزام به مسابقات برگزار می‌شود که انفرادی است اما چه فایده؟! اعلام می‌کنند تیم ملی بر اساس رنکینگ کشوری انتخاب می‌شود اما پس از آن می‌گویند با هزینه شخصی باید بروید. به همین خاطر ناگهان می بینید نفر اول، دوم، سوم تا دهم می گویند ما پول این اعزام را نمی‌توانیم پرداخت کنیم و به این ترتیب نفر یازدهم، دوازدهم و... را می برند!

یعنی تیم ملی ما از بهترین‌ها و شایسته‌ها انتخاب نمی‌شود؟

بله. فقط کسانی که پولدار باشند می‌توانند در اردوها باشند. به طور دقیق همین است.در و اقع تیم ملی بیلیارد از افرادی تشکیل می‌شود که پول دارند. حتی بعضی از خانواده‌ها به خاطر عشق و علاقه فرزندشان وام گرفته‌اند یا قرض کرده‌اند تا او اعزام شود. خود من هر زمانی توانسته‌ام به بچه‌ها کمک کرده‌ام تا بروند اما همیشه که نمی‌شود این کار را کرد.

با این حساب وضعیت باشگاه‌های ما نیز نمی‌تواند خوب باشد.

به هیچ عنوان. فقط فعالیت شخصی خودشان را دارند.

از بودجه‌ای که وزارت به فدراسیون می‌دهد، چقدر صرف اعزام بازیکنان تیم ملی می‌شود؟

می‌توانم بگویم یک هشتم تا یک دهم را برای اعزام بازیکنان هزینه می‌کنند. به بازیکنان نه پول توی جیب می دهند نه هزینه لباس، چوب بیلیارد و... هیچ گونه هزینه‌ای بابت این موارد به هیچ بازیکنی تاکنون پرداخت نشده است. جالب است بازیکن ما در بازی‌های آسیایی ترکمنستان شرکت کرده و مدال برنز گرفته، وقتی به ایران برگشته کمیته المپیک چهارمیلیون و 600هزارتومان به او داده یا به نفر قهرمان 10میلیون تومان داده‌اند، در حالی‌که برای سرمربی تیم ملی درخواست پاداش 76میلیون تومانی کردند و وزارت نیز آن را تایید کرد!

یعنی سرمربی تیم ملی هم دستی بر آتش دارد؟

سرمربی تیم ملی همان کسی است که هزینه اعزام بازیکن‌ها را مدیریت می‌کند! بازیکن اجازه ندارد برای اعزام خودش به دنبال بلیت و ویزا برود. باید هزینه را به حساب شخصی کامران شهلا واریز کند. او به عنوان مثال بلیت دومیلیون تومانی را دومیلیون و 400هزارتومان از بازیکن دریافت می‌کند یا بابت هزینه ویزای چین که به صورت گروهی 85دلار است و اگر شخصی بخواهید 115دلار است، او 140دلار از بازیکن می‌گیرد! 300هزارتومان هزینه تمکن مالی از بازیکن می‌گیرد. پول هتل و... را نیز حساب می‌کند. یعنی حداقل یک سوم کل هزینه اعزام را از بازیکن اضافه‌تر می‌گیرند. بعد خودشان می‌روند بلیت می‌خرند. سرمربی بلیت‌ها را از آژانس هواپیمایی که متعلق به اقوام ريیس فدراسیون است خریداری می‌کند. فاکتور به نام فدراسیون صادر می‌شود و آن را به وزارت ورزش می‌فرستند که بلیت را ما تهیه کرده‌ایم! بازیکن می‌گوید حداقل بخشی از این هزینه‌ای که ما می‌دهیم را فدراسیون تقبل کند. عین جمله‌ای که بارها و بارها به بازیکنان خود من یا سایر بازیکنان کشور گفته‌اند این است؛ «شما فاکتور کل هزینه‌های‌تان را بیاورید. ما به وزارت می‌دهیم، اگر توانستیم برای‌تان می‌گیریم!» اما تا به حال کسی نتوانسته حتی یک ریال بگیرد.

یعنی کل پول هتلی که بازیکن پرداخت کرده، فاکتورهایش را می آورد تحویل کامران شهلا می‌دهد. او به همراه فاکتوربلیت‌هایی که تهیه کرده و ویزایی که گرفته، همه را روی هم می گذارد و تحویل وزارت می‌دهند. به وزارت می‌گویند ما بازیکنان‌مان را اعزام کردیم این هم لیست هزینه ها! تمام این موارد را به صورت شکایت‌نامه به بازرسی وزارت ورزش اطلاع داده‌ایم. حتی خود بازیکنان هم رفته‌اند و صحبت کرده‌اند اما هنوز هیچ خبری نشده است.

بودجه اندکی که گفتید برای اسنوکر هزینه می‌شود در چه زمینه‌ای است؟

وقتی اعلام می‌شود این هزینه بابت بلیت انجام شده، چکی در وجه آژانس هواپیمایی صادر می‌شود. آژانس چک را نقد می‌کند و کامران شهلا پول را تحویل می‌گیرد و در جیبش می‌گذارد. یعنی به همین راحتی بودجه را از فدراسیون بیرون می‌کشند.

منظور من این است، از بودجه‌ای که فدراسیون می‌گیرد، جایی هست که بتواند بگوید برای پیشرفت در اینجا خرج کرده ایم؟

بله! در مجمعی که اسفند برگزار شد و ريیس آن شعبانی بهار بودند، اعلام شد هزینه اجرایی کار داخل خود فدراسیون، 50درصد از کل بودجه فدراسیون یعنی مبلغی در حدود دومیلیارد تومان شده است! که شعبانی بهار به این موضوع اعتراض کرد و گفت شما مجاز هستید حداقل هشت درصد و حداکثر10درصد از بودجه را خرج فدراسیون کنید. مگر می شود 50درصد از بودجه کل را خرج فدراسیون کنید؟ پس بقیه خرج های‌تان چه می‌شود؟! من می‌توانم مدارکی بدهم که ایشان(ريیس فدراسیون) تمام مسافرت‌های‌شان را فقط و فقط با هواپیمایی امارات انجام می‌دهد. هیچ ایرلاین دیگری را قبول ندارد! پروازهای ایشان نیز فقط باید بیزینس کلاس باشند یا فرست کلاس! لیست پروازهای ایشان را نیز داریم. اگر قرار است ريیس فدراسیون با بیزینس کلاس و فرست کلاس برود، بازیکنش نیز باید با یک پرواز خوب مسافرت کند نه اینکه بازیکن با هزینه شخصی خودش و با ارزان‌ترین بلیت چارتری اعزام شود و برای اینکه هزینه هتلش نیز کمتر شود، شب قبل از مسابقه برسد یا روز مسابقه که سه ساعت بعد باید مسابقه بدهد! بازیکن باید سه روز، دو روز قبل از مسابقه به مقصد برسد تا بتواند ریکاوری داشته باشد. باید پس از پرواز و مسافرت استراحت کافی داشته باشد. بازیکن ما در مسابقات زیر 21 سال چین که اخیرا انجام شد، یک ساعت و نیم قبل از شروع مسابقه رسیده و سر میز رفته و بازی کرده است!

در واقع تمام سختی‌ها و خستگی‌ها فقط برای بازیکن است!

متاسفانه وضعیت بسیار اسفباری است که گریبانگیر فدراسیون بولینگ و بیلیارد ما شده است. جالب است بازیکن خرج مدیرتیم های ملی را نیز داده یا ريیس فدراسیون، سرمربی تیم ملی بیلیارد و مسئول لیگ اسنوکر با خرج بازیکن بولینگ تا استانبول رفته‌اند و آمده‌اند. بازیکن خرج ویزای آن‌ها را داده، ویزای بازیکن نیامده اما ویزای آقایان آمده و آن‌ها رفته‌اند! خنده‌دار است! وقتی بازیکن اعزام نشده آن‌ها برای چه رفته‌اند؟!

آیا انتقادات و مخالفت‌های شما، واکنشی را از سوی فدراسیون در پی داشته است؟

هرکس با اسکندری کار نکند تهدید می‌شود. بنده را هزاران بار تهدید کرده که در باشگاه شما را می‌بندم. نمی گذارم در این ورزش بمانید و... فایل صوتی تهدید را دارم. البته صدای کامران شهلاست که از طرف ريیس فدراسیون این‌طور گفته است و برای حدود دوماه پیش است. زمانی که بچه‌ها برای شکایت به بازرسی وزارت رفته بودند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد