hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > یک مرد توانست؛ یک شهر نتوانست

یک مرد توانست؛ یک شهر نتوانست

دوچرخه‌ای که حاج حسن نعلچگر ۵۰ سال آن را به ‌عنوان امانت نگه داشته و بعد از مرگش نماد امانت‌داری بود، در بحبوحه شیوع کرونا و هجمه اخبار در این خصوص، دیروز (۱۶ دی‌ماه) از محل تعبیه شده، سرقت شد.
علی‌اکبر دهخدا در لغت‌نامه، امانت را قرار دادن و بجا آوردن مقتضای عدالت در اوقات معین آن، یکی از صفات خدای تعالی تعریف کرده است. همچنین امانت، امین بودن نیز معنی شده است.
امانت‌داری یکی از صفات برجسته انسانی است و یکی از ارکان برنامه دین به‌شمار می‌رود تا جایی که خداوند در قرآن کریم، شخص امین و امانت‌دار را ستوده و او را در ردیف مومنان قرار داده است.
امانت و امانت‌داری، رکن مهم اخلاق و نشان‌دهنده دین و ایمان هر انسانی است؛ چرا که لازمه امانت، راست‌گویی، از خود گذشتگی، شجاعت، بلندهمتی و همه صفات عالی انسانی است که نمونه بارز آن را در یک پیرمرد زنجانی شاهد بودیم.
در هر شهر و کشوری امانت و امانت‌داری بارها نمود خارجی یافته و فردی با امانت‌داری خود، به امین آن مردم تبدیل شده است و حالا زنجانی‌ها داستان حاج حسن نعلچگر را به عنوان امانت‌دار زنجانی‌ که بسیاری داستان آن را شنیده‌اند، برای سایرین بازگو می‌کنند تا بتوانند علاوه‌بر قدردانی از زحمات آن امانت‌دار، داستان وفای به عهد او را به گوش همه برسانند.
داستان امانت‌داری حاج حسن نعلچگر موضوعی است که شاید برای شما هم اتفاق بیفتد؛ داستان این امانت‌داری به روزگاری برمی‌گردد که در راسته مسگرهای زنجان، صدای برخورد چکش بر مس به گوش می‌رسید و این صدای بلند، نشان رونق اقتصاد و رزق صنعت‌گران حوزه مس در زنجان بود.
۵۰ سال پیش، در روزگاری که جوانان کار یدی و تلاش را به آقازادگی و فخر به پول پدر ترجیح می‌دادند و برای لقمه‌ای نان حلال از هیچ دریغی فروگذار نبودند، نعل‌ساز جوان در مغازه خود در راسته مسگرها در نزدیک بازار بزرگ زنجان شاید داشته با پتک بزرگی به آهنی مذاب می‌زده و یا با سمباده، آهنی را صیقل می‌داد که ماموران شهرداری زنجان برای ساماندهی محله مسگرها می‌آیند، یکی از این ماموران دوچرخه وی را به گوشه‌ای پرت کرده و دوچرخه‌اش می‌شکند.
روزی که دوچرخه شکست، روزگار صداقت و همدلی بود؛ دوچرخه حاج حسن که دوچرخه‌ای فرسوده بوده، می‌شکند و مامور شهرداری برای جبران خطایش یک دوچرخه نو را عصر همان روز برای حاج حسن می‌آورد و بدون هیچ سخنی دوچرخه را آنجا می‌گذارد و می‌رود.

تا آخرین روزی که حاج حسن در این دنیا بود، کسی بر روی آن دوچرخه سوار نشد. نعل‌ساز جوان قصه، از روزگار جوانی تا پیری و بازنشستگی به دنبال آن مامور شهرداری برای بازگرداندن دوچرخه نو بود.
حاج حسن نعلچگر آن دوچرخه را امانتی می‌دانست که باید آن را به صاحبش بازگرداند؛ به همین دلیل سالیان سال هر روز صبح هنگام باز کردن مغازه‌اش دوچرخه را جلوی مغازه می‌گذارد و عصر موقع بستن مغازه دوچرخه را به داخل می‌برد.
پس از فوت حاج حسن نعلچگر، تندیسی از او به عنوان نماد امانت‌داری زنجانی‌ها در پیاده‌راه سبزه‌میدان نصب شد و او نیز مانند سایر قهرمانان به پس از مرگش مشهور شد و همه از داستان امانت‌داری او آگاه شدند و حالا همه زنجانی‌ها به جای آقای نعلچگر، بار این امانت را بر دوش دارند. روزگاری پیرمرد نعل‌ساز امانت‌دار دوچرخه ناشناس بود و حالا یک مردم به جای او امانت‌داری می‌کنند.
متاسفانه شب گذشته (۱۶ دی‌ماه) دوچرخه از کنار المان این امانت‌دار به سرقت رفت. این دوچرخه که در کنار المان نصب شده بود شاید به لحاظ قیمتی، ارزش بالایی نداشته باشد ولی برای مردم زنجان و احساسات‌شان جایگاه بی‌بدیلی دارد.
مدیرعامل سازمان سیما و منظر شهرداری زنجان در رابطه با این مسئله، اظهار کرد: به زودی در کنار المان حاج حسن نعلچگر دوچرخه جدیدی نصب و آسیب‌های وارده اصلاح می‌شود.
محسن قربانی ادامه داد: زیباسازی شهری نیازمند همکاری مردم است و از شهروندان درخواست می‌شود که در قبال تخریب‌هایی که اتفاق می‌افتد سکوت نکرده و با سامانه ۱۳۷ و یا پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد