hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سیستان و بلوچستان| بورسیه فعلا تعطیل

سیستان و بلوچستان| بورسیه فعلا تعطیل

دانشگاه دریانوردی چابهار قرار بود روزی به قطب آموزش دریانوردی منطقه تبدیل شود و در این راستا برنامه‌های زیادی داشت اما حالا برای کارورزی دانشجویانش هم به مشکل برخورده است.


این دانشگاه که قبل از انقلاب با کمک یکی از دانشگاه‌های انگلیس در چابهار بنا شد، هم‌اکنون با 5 دانشکده، 32 رشته تخصصی عمدتا دریایی و 3600 دانشجو به‌عنوان تخصصی‌ترین دانشگاه ایران در چابهار مشغول فعالیت است. این دانشگاه قرار بوده در افق به قطب آموزش دریانوردی منطقه تبدیل شود.

رئیس دانشگاه می‌گوید دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار از بدو تأسیس تاکنون بیش‌ از 2 هزار نفر از متخصصان فنی، عملیاتی و مدیریتی ارگان‌های دریایی و شرکت‌های کشتیرانی ایران نظیر سازمان بنادر و دریانوردی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفت‌کش ایران و سازمان شیلات ایران را به‌‌صورت بورسیه تربیت کرده است.

محمود نصیری می‌افزاید: عمده بدنه دریایی ایران چه در سطح مدیران ارشد دریایی و چه متخصصان فنی کشتی‌های ایران را دانشگاه دریانوردی چابهار در عمر حدود 40 ساله خود تربیت کرده و آن‌ها در رده‌های مختلف کارشناس، کاپیتان، سرمهندس و مدیران ارشد دریایی در ارگان‌هایی که نام بردم فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار می‌گوید: دو مشکل کارورزی و لغو بورسیه دانشجویان که از سال 94 اعمال‌شده ما را بر آن داشت تا در سیاست جدید اتخاذشده فعلا تا برطرف شدن مشکل به گرفتن دانشجوی جدید ادامه ندهیم.

محمود نصیری می‌افزاید: در وهله اول عمده تمرکز و توجه ما به کارورزی دانشجویان است؛ دانشجویان دریایی این دانشگاه که در رشته‌های موتور عرشه و برق و مخابرات کشتی تحصیل می‌کنند ملزم به گذراندن دوره کارورزی دریا به مدت 9 ماه تا یک سال در کشتی‌های اقیانوس‌پیمای بین‌المللی هستند، سازمان بنادر ایران عزم جدی برای حل مشکل کارورزی این دانشجویان دارد و مدیرعامل سازمان بنادر که از قضا دانش‌آموخته دریایی همین دانشگاه است به‌شدت پیگیر کارورزی دانشجویان است.

او تصریح می‌کند: مجموع این اتفاقات و سیاست‌های جدید باعث شد که امسال تا حصول نتیجه به گرفتن دانشجوی دریایی در رشته‌های عرشه، موتور و برق و مخابرات دریا اقدام نکنیم تا ان‌شاءالله مشکل کارورزی و در نهایت بورس دانشجویان قدیمی ما با مساعدت سازمان بنادر و دریانوردی حل شود.

دانشگاه به وعده‌ها دلخوش بود و مرتب دانشجو جذب کرد

یکی از دانشجویان دریایی این دانشگاه می‌گوید: تمام ورودی‌های قبلی در این دانشگاه بورس بودند، یا بورس سازمان بنادر یا شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و یا شرکت ملی نفتکش ایران اما وقتی به ما رسید همه شرکت‌ها در اقدامی هماهنگ بورس دانشجویان جدید را لغو کردند. این دانشجو می‎افزاید: مسئولین دانشگاه به ما گفتند از سال 94 که بورسیه ما لغو شده شرکت‌ها قول دادند اگر دانشگاه دانشجو به‌صورت آزاد بگیرد بعدا برای بورسیه به‌ دلیل نیاز شدیدی که به نیرو دارند اقدام می‌کنند؛ اما دیگر شرکت‌های کشتیرانی هم مرتب بهانه می‌آورند و یا به ما وعده می‌دهند؛ این در حالی است همه شرکت‌های کشتیرانی ازجمله شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیروی تخصصی دریا کم دارند و هم‌اکنون دارند از موسسه‌های آموزشی زیر نظر خود نیرو می‌گیرند و توجهی هم به ما ندارند. این دانشجو می‌گوید: حالا داریم فارغ‌التحصیل می‌شویم و پایمان از گلیممان درازتر؛ دانشگاه در سال‌های بعد از 94 ازجمله 95 و 96 هم به این وعده وعیدها دلخوش کرد و صدها دانشجو از نقاط مختلف به عشق و امید کار در دریا از راه‌های دور و نزدیک به چابهار آمدند و در یکی‌ از سخت‌ترین شغل‌های دنیا مشغول به یادگیری شدند اما همچنان شرکت‌های کشتیرانی از مؤسسات زیرمجموعه خودشان و یا دانشگاه آزاد خارک که آن‌هم دریایی است نیرو جذب می‌کنند و توجهی به ما ندارند. او خاطرنشان می‌کند: علاوه بر بورس ما باید برای فارغ‌التحصیلی طبق سیلابس درسی بین‌المللی حتما به کارورزی در دریا برویم اما کارورزی‌مان هم درست نیست و شرکتی ما را قبول نمی‌‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد