hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > البرز| البرز چهارمین استان از نظر تولید تخم‌مرغ در کشور است

البرز| البرز چهارمین استان از نظر تولید تخم‌مرغ در کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: این استان دارای ۱۲۰ واحد مرغداری مرغ تخم‌گذار با ظرفیت حدود ۹ میلیون قطعه پنجمین استان کشور از نظر ظرفیت و چهارمین استان از نظر تولید تخم‌مرغ در کشور است.

سید مجید موسوی اضافه کرد: پتانسیل سالیانه تولید تخم‌مرغ در استان البرز بیش از ۹۷۰۰۰ تن است که حدود ۳۰۰۰۰ تن از آن نیاز داخلی استان و مابقی یعنی ۶۷۰۰۰ تن آن به سایر نقاط کشور صادر می‌شود.

او سرانه تولید تخم‌مرغ در کشور را 5/11 کیلوگرم عنوان کرد و افزود این مقدار در استان البرز معادل ۳۵ کیلوگرم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: ظرفیت واحدهای پرورش پولت مستقل استان حدود 7/2 میلیون قطعه بوده و ما دارای رتبه سوم کشور (ظرفیت پرورش پولت کشور 5/16 میلیون قطعه) هستیم.

او یادآور شد: با توجه به حجم جوجه و پولت ریزی در واحدهای مرغداری تخم‌گذار فعال استان هیچ‌گونه نگرانی در تأمین نیاز داخلی و حتی صادرات این محصول وجود ندارد و افزایش میزان تولید در این استان نشان‌دهنده بالا بودن فنّاوری در سطح واحدهای تولیدی است.

موسوی بیان داشت: برای اصلاح الگوی مصرف تخم‌مرغ اقداماتی همچون فرهنگ‌سازی و آموزش جامعه، توصیه‌های تغذیه‌ای پزشکی، درج اطلاعات تغذیه‌ای و بهداشتی بر روی برچسب بسته‌های تخم‌مرغ، تبلیغات از طریق رسانه ملی و بهره‌گیری از همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط در حوزه‌های تحت پوشش همچون آموزش‌وپرورش صورت گرفته است.

او در خصوص سرانه مصرف این ماده پروتئینی گفت: سرانه مصرف تخم‌مرغ در ایران و استان البرز به تعداد ۱۷۰ عدد است (47/11 کیلوگرم) که متوسط جهانی این رقم ۱۸۰ و در کشورهای پیشرفته بیش از ۳۵۰ عدد است.

 او اظهار داشت: به‌رغم وجود پتانسیل بسیار بالای تولید تخم‌مرغ در کشور (دهمین کشور تولیدکننده تخم‌مرغ جهان) سرانه مصرف آن در ایران نه‌تنها از متوسط جهانی پایین‌تر است بلکه مصرف آن‌هم غالباً به شکل مصرف در فرآورده‌های غذایی از قبیل سس، کیک، کلوچه، بیسکویت، ماکارونی، فرآورده‌های گوشتی و شیرینی‌ها در کارخانه‌ها و قنادی‌ها و یا برای تهیه انواع کوکو و کتلت در منزل و رستوران‌ها کاربرد دارد و فقط مقدار بسیار اندکی از آن به‌صورت کامل در خدمت تغذیه مستقیم خانوار به‌ویژه در گروه‌های هدف همچون زنان باردار و شیرده، کودکان و... قرار می‌گیرد و جایگاه مناسبی در صبحانه و یا سایر وعده‌های غذایی ندارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد