hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کاداستراصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی

کاداستراصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی

عملکرد کاداستر و اخذ سند تک برگی اراضی ملی استان البرز در سال 99

* زهرا تقی پور

سیمای طبیعی استان

استان البرز با مساحت 516959.4 هکتار وسعت در قسمت میانی رشته کوه های البرز واقع گردیده که سه دهم درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. این استان در محدوده 35 درجه و 32 دقیقه تا 36 درجه و 20 دقیقه عرض شمالی و 50 درجه و 9 دقیقه تا 51 درجه و 28 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و در بخش شمالی کشور واقع شده است. این استان از شمال با استان مازندران و از جنوب با استان مرکزی از شرق با استان تهران و از غرب با استان قزوین همجوار است.

 وضعيت اراضي استان

مساحت كل استان البرز پس از انتزاع از استان تهران به ميزان 516959.4 هكتار مي باشد كه از مجموع اين ميزان مساحت 434132.5 هكتار (84%) مشمول اراضي ملي و دولتی قلمداد مي شود. با عنايت به نقشه هاي موجود، از مجموع مساحت فوق الذكر 82826.9 هكتار شامل اراضي مستثنیات و مستحدثات قانونی مي باشد كه اين رقم نشان دهنده اين مهم مي باشد. اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز مديريت 82 درصد از سطح كل استان را بعهده دارد. 

 

تعریف کاداستر

محدوده‌بندی یا حدنگاری یا کاداستر (به انگلیسی  Cadastre) فهرست نقشه‌برداری ثبتی است، یعنی آن نوع نقشه‌برداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد. کاداستر منبع اصلی داده‌ها در اختلافات و دعاوی بین مالکان زمین است (یا در مورد ایران باید باشد.

نقشه کاداستر نقشه‌ای است که مرزها و مالکیت قطعات زمین را نشان می‌دهد. برخی از نقشه‌های کاداستر جزئیات بیشتری را نشان می‌دهند، مانند نام ناحیه، شماره شناسایی منحصر به فرد برای هر پارسل ملکی، گواهی شماره عنوان، موقعیت ساختارهای موجود، شماره بخش، نام خیابان‌های مجاور، ابعاد مرزها و..

 

طرح کاداستر اراضی ملی البرز

یکی از مهم ترین وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، تحقق اهداف سازمان جنگل ها شامل حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری است. مهم ترین قدم برای این کار تشخیص و اعمال حاکمیت دولت و صدور اسناد اراضی ملی برای عرصه های جنگلی و مرتعی و بیشه های طبیعی است.

 

عملکرد کاداستر و اخذ سند تک برگی اراضی ملی استان

حامد فرضی مدیر کل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در خصوص عملکرد کاداستر و اخذ سند تک برگی اراضی ملی استان در سال 99 می فرماید: قانون جامع حدنگار در سال 12/11/1393 تصویب شد. اصولی ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت طلب، اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک برگ و کاداستر می باشد. اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در اواخر سال 89 و 90 سند تک برگی اراضی را دریافت می کرده است؛ که تا قبل از آن اسناد اراضی به صورت دفترچه بوده است. 

تا پایان سال 98، اداره کل 47149 هزار هکتار در 52 پلاک اصلی سند تک برگی دریافت کرده است و از اوایل سال 99 در جهت جهش ملی بیش از 97460 هزار هکتار در 42 پلاک فرعی سند تک برگ دریافت کرده است.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در 9 ماهه اول سال بیش از 2 برابر جمع سال های گذشته با همکاری اداره کل ثبت اسناد و کمک های در خور توجه این سازمان کار کاداستری را انجام داده است.

حامد فرضی در ادامه صحبت هایشان می فرمایند: در خصوص انجام حفاظت نوین از اراضی طبیعی با استفاده از هلی شات و پهپاد مرز اراضی ملی و مستثنیات را با سازه های بتنی 100 کیلومتر مشخص کرده ایم که لازمه این اقدامات طرح کاداستر می باشد.

طبق پیش بینی طرح ملی کاداستر در محدوده اراضی ملی و مستثنیات این استان تا پایان سال ۱۳۹۹ کامل می شود.

اسناد تک برگ کاداستر مزیتی برای تفکیک اراضی ملی و مستثنیات اشخاص می باشد. حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از سرمایه های کشور مهم ترین هدف کاداستر منابع طبیعی است.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد