hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کردستان| صنعتی که رو به فراموشی است

کردستان| صنعتی که رو به فراموشی است

برخی رشته‌های صنایع‌دستی اکنون به دلیل از دست دادن نقش کاربردی خود در زندگی روزمره در حال منسوخ شدن هستند که مسگری هم کم‌وبیش در همین عرصه قرارگرفته و چراغش رو به خاموشی است و مسگری سنندج هم از این قاعده مستثنی نیست.


یک صنعتگر 83 ساله سنندجی که مسگری را از پدر و پدربزرگش به ارث برده در مغازه خود واقع دریکی از خیابان‌های شهر نشسته و تنها به سود حاصل از فروش ظروف مسی برای امرارمعاش و چرخاندن چرخ‌های زندگی‌اش بسنده می‌کند.

این هنرمند که از هشت‌سالگی وارد صنعت مسگری در مغازه دایی خود شده، عیسی رحمانی است و داستان چکش‌هایی را بر زبان می‌آورد که در اثر فراموشی بر سر مسگری فرود آمده است.

حاج عیسی رحمانی می‌گوید 12 سال در مغازه پدر و دایی‌ام کارکردم و وقتی وارد دهه دوم زندگی شدم، کاسبی‌ام را در مغازه‌ای که مادرم از برادرش خریده بود به‌صورت مستقل شروع کردم. حاج عیسی می‌گوید: آن زمان استفاده از ظروف مسی تنها به آشپزخانه‌ها ختم نمی‌شد و در حمام خانه‌ها نیز وسایلی همچون تاس و مجمعه نیز از این فلز سرخ‌رنگ ساخته می‌شد تا رنگی گرم به زندگی تازه‌عروس و دامادها بدهد اما وسایل پلاستیکی جایش را در خانه‌ها تنگ کرده و گرفته است.

او اضافه می‌کند که حدود چهار دهه است مسگری پا به فراموشی گذاشته اما به علت استقبال مردم از این ظرف به دلیل توصیه‌های پزشکان، جانی هرچند کم اما دوباره گرفته که با توجه به وجود کارخانه‌های سازنده ظروف مسی بازهم روش سنتی‌اش قدی خمیده دارد.

این صنعتگر 83 ساله بابیان اینکه نیازی به پیشه مسگری ندارم، می‌افزاید: 13 سال پیش کارگاه مسگری را فروختم و تا سه سال پیش هم این پیشه را در مغازه ادامه می‌دادم اما به علت کهولت سن و عدم استقبال مردم از این ظروف دست از این پیشه کشیدم هرچند اگر دوباره توان کار کردن داشته باشم بازهم به سراغش می‌روم.

رشته‌هایی که در حال منسوخ شدن است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان هم می‌گوید: برخی رشته‌های صنایع‌دستی اکنون به دلیل از دست دادن نقش کاربردی خود در زندگی روزمره در حال منسوخ شدن هستند.

به گفته سید محسن علوی، صنعت مسگری نیز ازجمله رشته‌هایی است که از گزند عبور از دنیای سنت به مدرنیته نه‌تنها در کردستان بلکه در کشور در امان نمانده است.

او می‌گوید: در این راستا برخی رشته‌های بومی و غیربومی را در استان شناسایی کرده تا بتوان با مستند نگاری، مستندسازی، مطالعه بر روی نقاط قوت و ضعف، حمایت از هنرمندان بازمانده، آن هنرها حفظ و در چرخه صنایع‌دستی استان و کشور نگه‌داشته شوند.

علوی یادآور می‌شود: برای نجات صنعت مسگری در کردستان مقدمات مستند نگاری آن و برگزاری دوره‌هایی انجام‌شده و اکنون تنها سفیدگر استان با حمایت این سازمان تحت پوشش بیمه اجتماعی در آمده است.

او تأکید می‌کند: در صورت استقبال هنرمندان بیشتر و فعالیت آن‌ها می‌توانیم علاوه بر حمایت‌های آموزشی و اجتماعی، آن‌ها را در قالب‌های مختلف برای اخذ تسهیلات حمایت کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد