hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ماهی؛ منبع ایمن تأمین پروتئین بدن و سلامت قلب

ماهی؛ منبع ایمن تأمین پروتئین بدن و سلامت قلب

استاد دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: مصرف مقادیر کافی گوشت ماهی، به دلیل خصوصیت‌ها و ارزش غذایی این ماده مغذی، می‌تواند سلامت و کارآنی مناسب اندام‌های حیاتی نظیر قلب را تضمین کند.

زهرا حسن زاده دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: ماهی منبع خوبی از پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا است. این منبع غذایی پروتئین، حاوی مقادیر کافی از اسید‌های آمینه ضروری است که با میزان اسید آمینه ضروری گوشت قرمز برابری می‌کند. از طرفی دیگر ماهی حاوی ۱۸ تا ۲۲ درصد پروتئین است که در گروه منابع غذایی با بالاترین میزان پروتئین قرار می‌گیرد.

او افزود: پروتئین ماهی درجه هضم بالایی دارد و بیشتر از گوشت قرمز و گوشت مرغ است. گوشت ماهی به دلیل اینکه در مقایسه با گوشت قرمز، الیاف کوتاه و بافت پیوندی کمتری دارد، بافت لطیف و تردی دارد. همچنین نبود «الاستین» در گوشت ماهی، قابلیت هضم پذیری آن را افزایش داده است.

حسن زاده ادامه داد: گوشت ماهی علاوه بر اینکه منبع غنی از اسید‌های آمینه ضروری و پروتئین باکیفیت بالا است، عاری از کلسترول و چربی اشباع نیز هست، بنابراین به عنوان منبع ایمن تأمین کننده پروتئین شناخته شده است.

او تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های بسیار مهم ماهی، وجود اسید‌های چرب ضروری غیراشباع بلند زنجیر در این محصول غذایی است. ماهی‌های چرب مهمترین منبع غذایی تأمین کننده اسید‌های چرب امگا-۳ از نوع EPA و DHA هستند.

استاد دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: به همین دلیل برای تأمین اسید‌های چرب ضروری مصرف دو بار در هفته ماهی توصیه می‌شود. مصرف ماهی از ایجاد اختلالات چربی خون و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. مصرف هفتگی و مرتب ماهی تأثیر بسزایی در کاهش گرفتگی عروق و سکته مغزی دارد و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف ماهی نقش مؤثری در کنترل فشار خون دارد.

او اظهار داشت: ماهی علاوه بر نقش مثبتی که در ارتقای سلامت سیستم قلب و عروق دارد، در بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی، افزایش بهره هوشی، حفظ بینایی و سلامت چشم، حفظ سلامت جنین در مادران باردار، پیشگیری از التهاب مفاصل و بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.

استاد دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: علاوه براین، گوشت ماهی انرژی زایی پایینی دارد و مصرف آن در افراد دارای اضافه وزن و چاقی و اختلالات مرتبط با آن منعی ندارد. 


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد