hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اولتیماتوم برای تحویل سکه‌های حراجی

اولتیماتوم برای تحویل سکه‌های حراجی

 بانک مرکزی : سکه‌های پیش‌فروش را بدون محدودیت تحویل می‌دهیم


مهلت تحویل سکه‌های پیش‌فروش‌شده رو به پایان است و بنا به اعلام بانک مرکزی، دارندگان سکه‌های پیش‌فروش اگر در مهلت ٦ماهه تعیین‌شده برای دریافت سکه‌ها به بانک مراجعه نکنند، بانک مرکزی تعهدی برای تحویل سکه ندارد و قرارداد لغو و  تنها مبلغ اولیه به مشتریان  پرداخت میشود. اما در این میان، ابهاماتی چون محدودیت سکه‌های پیش‌فروش‌شده و دریافت مالیات وجود دارد که مورد سوال بسیاری از کسانی است که برای سکه‌های پیش‌فروش‌شده ثبت‌نام کرده‌اند.
 ٧ میلیون و ٦٠٠ هزار سکه پیش‌فروش شد
طرح پیش‌فروش سکه از بهمن‌ سال قبل از سوی بانک مرکزی  به بانک ملی اعلام شد و تا اواسط اردیبهشت ادامه داشت. البته در این بین، نحوه پیش‌فروش و سررسیدهای تعیین شده تغییر کرد؛ به‌طوری که در مرحله نخست فقط دو سررسید ٦‌ماهه و یک‌ساله در دستور کار بود، ولی در اواخر فروردین امسال به هفت سررسید از یک‌ماهه تا ۱۸ماهه تغییر کرد. با پایان طرح که حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه به فروش رفت، تحویل سکه‌های سررسید شده آغاز شد و از ۱۹ اردیبهشت‌ماه تحویل سکه‌های با سررسید یک‌ماهه به جریان افتاد و در ادامه نیز سررسیدهای سه‌ماهه و ٦ ماهه در مرحله پرداخت قرار گرفت.
اکنون بیش از پنج ماه از نخستین دور تحویل سکه با سررسید یک‌ماهه (۱۹ اردیبهشت) گذشته و ۱۹ آبان‌ماه مهلت ٦ماهه تعیین‌شده برای این گروه تمام می‌شود که پیگیری جریان تحویل سکه از بانک مرکزی نیز تاییدکننده این موضوع است که اگر صاحب سکه مراجعه نکند، دیگر تعهدی برای تحویل وجود ندارد. اما شرایط پرداخت پول اولیه به خریداران چگونه است؟ به گفته روابط‌عمومی بانک مرکزی «پس از دوره ٦ماهه، بانک مرکزی هیچ نوع تعهدی بر عهده ندارد و همان پول اولیه را به جای سکه‌های پیش‌فروش‌شده پرداخت می‌کند، چرا که بانک مرکزی اعلام کرده بود تنها ٦ ماه متعهد به ارایه سکه است. البته باید در نظر داشت در این حالت قرارداد لغو و به فرد ثبت‌نام‌کننده پول پرداخت می‌شود، آن هم همان مبلغی که در ابتدای ثبت‌نام پرداخت کرده است، نه اینکه معادل قیمت روز سکه به وی پرداخت شود.» بنابراین در صورتی که خریداران برای دریافت سکه‌های خود به بانک مراجعه نکنند، نه تنها سودی از سکه‌های پیش‌فروش‌شده عایدشان نمی‌شود، بلکه با دریافت مبلغ اولیه متضرر هم می‌شوند.
برای تحویل سکه محدودیت نداریم
اگرچه در زمان اجرای این طرح برخی از نمایندگان اعلام کردند  واگذاری سکه نباید به‌صورت نامحدود باشد، اما بعد که بازار سکه و ارز با جهش مواجه شد، برخی مدیران اعلام کردند که تمام سکه‌های پیش‌فروش را تحویل نمی‌دهند یا از برخی خریداران مالیات می‌گیرند.
اما این موضوع به کجا انجامید؟ آیا کسانی که هوای یک‌شبه پولدار شدن را در سر داشتند، حالا ممکن است برای دریافت سکه‌ها دچار مشکل شوند؟
روابط عمومی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «در زمان پیش‌فروش هیچ نوع محدودیتی برای خریداران وجود نداشت و حالا هم سکه‌ها مطابق قرار قبلی به مشتریان تحویل داده می‌شود.»
البته صحبت‌هایی هم در مورد در نظر گرفتن مالیات برای سکه‌های پیش‌فروش‌شده به گوش می‌رسد. روابط عمومی بانک مرکزی در این زمینه می‌گوید: «بانک مرکزی در زمان پیش‌فروش سکه‌ها هیچ نوع بحثی در رابطه با ارایه مالیات نداشته است، چرا که این موضوع به سازمان امور مالیاتی مربوط است و ربطی به بانک مرکزی ندارد.»
البته سازمان امور مالیاتی هم اعلام کرده است که از خریداران بزرگ مالیات می‌گیرد و مشتریانی که در حجم‌های کم خرید کرده‌اند، معاف از مالیات هستند.
شرایط تحویل سکه
برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش، صاحبان آنها می‌توانند از زمان سررسید به بانک مراجعه کنند و با تحویل مدارک، سکه را تحویل بگیرند و اگر تاخیر داشته باشند سکه در بانک باقی می‌ماند. اما باید توجه داشته باشند که زمان دریافت سکه‌ها فقط ٦ ماه بعد از سررسید است، چرا که طبق ماده (۸) دستورالعمل مربوطه، صاحب سکه پیش‌فروش باید ظرف ٦ ماه بعد از سررسید به بانک مراجعه کند و آن را تحویل بگیرد و طبق ماده (۹) اگر بعد از ٦ ماه سکه دریافت نشود، دیگر بانک مرکزی و بانک عامل تعهدی برای تحویل سکه نخواهند داشت.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد