hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان جنوبی| کوچ ناگهانی انار از فردوس

خراسان جنوبی| کوچ ناگهانی انار از فردوس

خراسان جنوبی از قطب‌های تولید انار در کشور محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و شیوع آفات کشاورزان منطقه را متضرر کرده است.


یکی از باغداران فردوسی بابیان اینکه برخی از این آفت‌ها را می‌توان با مدیریت بهتر مهار کرد، گفت: به‌عنوان‌مثال اگر میوه‌هایی که بر زمین می‌افتد و یا آن‌هایی که مبتلا شده‌اند را جمع‌آوری کنیم شیوع این روند ناخوشایند کاهش می‌یابد.

ابراهیم باکمال افزود: شرایط کرم گلوگاه به نحوی است که هر باغدار اگر مراقبت‌های لازم را انجام دهد اما در همسایگی باغش باغداری باشد که آن مراقبت‌های لازم را انجام ندهد نتیجه موردنظر به دست نمی‌آید.

او با اشاره به اینکه شهرستان فردوس با تولید سالانه بیش از ۳۰ هزار تن انار در رتبه نخست به لحاظ سطح زیر کشت و میزان تولید است، ادامه داد: تولید انار رقم شیشه کپ در این شهرستان باعث شده انار خراسان جنوبی مشتریان خاص خود را داشته باشد و حتی در ارقام صادراتی نیز این رقم موفق‌تر باشد.

این باغدار که به‌طور تخصصی کشت انار را دارد، اضافه کرد: برای مبارزه با کرم گلوگاه یک واحد انسکتاریوم در فردوس راه‌اندازی شد که اگر بخواهیم سابقه آن را بگیریم به ۲۰ سال قبل برمی‌گردد اما متأسفانه امروز این واحد فعالیت چندانی ندارد.

اصلی‌ترین عامل خشکسالی است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که مهم‌ترین عامل ظهور آفت‌های گوناگون ازجمله کرم گلوگاه خشکسالی است، گفت: خشکسالی مقاومت گیاه را تا حد زیادی کاهش داده و ازآنجایی‌که تغذیه گیاه دچار مشکل می‌شود مقاومت در برابر آفات نیز بسیار کاهش می‌یابد.

عبدالرضا رضایی انار خراسان جنوبی را جزو یکی از بهترین محصولات این استان عنوان می‌کند و گفت: در سال‌های گذشته محصول انار استان در بازارهای صادراتی با دیگر انارهای تولیدی در سطح کشور رقابت داشت اما امروز این آمار به دلیل سیلی خشکسالی به ته‌نشسته است.

او با اشاره به اینکه درد انار تنها مربوط به کرم گلوگاه نیست افزود: طی سال‌های گذشته به دلیل تغییرات جوی متأسفانه سرمازدگی، آفتاب‌سوختگی، بارش تگرگ نیز به باغ‌ها آسیب‌زده است.

او در ادامه به عارضه دانه سفیدی انار نیز اشاره کرد و گفت: این عامل نیز باعث شده بازارهای صادراتی را از دست بدهیم، باغداران استان نیز از این اوضاع مستأصل شده تلاش می‌کنند در کنار کارشناسان جهاد کشاورزی از جدیدترین راه‌های حفظ باغ که به آن‌ها اعلام می‌شود استفاده کنند تا شاید بتوانند اندکی از خسارات احتمالی را کاهش دهند.

رضایی بابیان اینکه برای مبارزه با آفات انار به‌خصوص کرم گلوگاه تحقیقات زیادی در کشور انجام می‌شود، گفت: خراسان جنوبی نیز با در اختیار داشتن حجم قابل‌توجهی از باغ‌های انار تلاش کرده است از این قافله عقب نماند.

او به طرحی جدیدتر در این زمینه اشاره کرد که نه‌تنها انارها را در مقابل آفت محافظت می‌کند بلکه باعث می‌شود باغ انار در برابر سایر مصائب خشکسالی نیز پرطاقت شود.

رضایی دراین‌باره توضیح داد: طرح پوشش باغ؛ آزمایش خود را در برخی استان‌ها خوب پس داده است و قرار است امسال به‌صورت الگویی دریکی از باغ‌های انار استان اجرایی شود.

او گفت: در این روش کل باغ پوشیده می‌شود، نوع پوشش به شکلی است که از شدت تابش آفتاب کم می‌کند بر این اساس آفتاب‌سوختگی برای درختان و میوه‌ها به وجود نمی‌آید.

او ادامه داد: از طرفی وقتی تابش آفتاب کم شود سطح تبخیر و تعرق کم شده و درخت به‌جای تلاش برای حفظ آب موجودش به کیفیت میوه می‌پردازد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد