hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > شستشوی واژن؛ ۱۰ نکته مهم که هر خانمی باید بداند

شستشوی واژن؛ ۱۰ نکته مهم که هر خانمی باید بداند

اکثر بانوان از بوی بد، سوزش، خارش و خشکی واژن گله می‌کنند و به دنبال راهکاری برای رفع و درمان آن‌ها هستند. در این مطلب، ۱۰ نکته درباره‌ی شست‌وشوی واژن را به شما خواهیم گفت.

شستشوی واژن مهم‌ترین مسئله در سلامت و بهداشت بانوان است. دستگاه تناسلی زنانه، به‌خاطر بافت و شرایط خاصی که دارد، بسیار حساس است و طبعا به مراقبت بیشتری نیاز دارد. اکثر بانوان از بوی بد، سوزش، خارش و خشکی واژن گله می‌کنند و به دنبال راهکاری برای رفع و درمان آن‌ها هستند. البته باید توجه داشته باشید که نباید دنبال معطر و خوش بو بودن واژن باشید، اما باید تلاش کنید با رعایت بهداشت فردی، سلامت واژن خود را متعادل نگه دارید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع و آموزش ۱۰ نکته کاربردی درباره شستن واژن که در وب‌سایت لافارر آمده است، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
شستشوی واژن؛ ۱۰ نکته مهم که هر خانمی باید بداند
۱. تفاوت واژن و فرج را بدانید
بین واژن و فرج (VULVA) تفاوت بسیار مهمی وجود دارد. فرج بخش بیرونی و قابل مشاهده‌ی دستگاه تناسلی زنان است. فرج شامل لب بزرگ، لب کوچک و سر کلیتوریس است. مدخل واژن، تنها بخشی از واژن است که از بیرون دیده می‌شود. قسمت‌های داخلی واژن کانالی است که فرج را به دهانه رحم و رحم متصل می‌کند.
۲. فرج را مانند بقیه قسمت‌های بدن تمیز کنید
برای جلوگیری از افزایش تدریجی عرق، خون قاعدگی، سلول‌های مرده و دیگر عناصر بیولوژیک که باعث تجمع میکروب‌های مضر می‌شوند، پوست فرج را باید به طور منظم و با شوینده‌های ملایم، بدون عطر و فاقد صابون بشویید.
فرج مانند بقیه قسمت‌های بدن با لایه‌ای از پوست پوشیده شده و می‌توان با کمی احتیاط، مانند بقیه اجزا بدن، آن را به‌راحتی تمیز کرد. به دو دلیل در هنگام تمیز کردن فرج، باید از مالیدن بیش‌ازحد لیف به آن یا فشار و شدت بیش‌ازاندازه بپرهیزید:
دلیل اول اینکه برای تمیز نگه داشتن فرج، نیازی به این کار‌ها نیست. دلیل دوم هم این که، اگر کف و صابون داخل واژن شود، ممکن است سوزش و تحریک واژن یا عفونت آن را به دنبال داشته باشد.
شستشوی واژن؛ ۱۰ نکته مهم که هر خانمی باید بداند
۳. واژن به طور طبیعی، خودش را تمیز می‌کند
حتماً تابه‌حال نام اجاق‌گاز خود تمیز کن را شنیده‌اید. نوعی اجاق که بدون استفاده از مواد شیمیایی و با حرارت بالا، باقی‌مانده‌ی مواد غذایی هنگام آشپزی را می‌سوزاند و اجاق به این طریق در واقع خودش را تمیز می‌کند.
جالب است بدانید که واژن به‌طور طبیعی دارای PH پایین است که از رشد میکروب‌ها (باکتری، ویروس و قارچ) جلوگیری کرده و از این طریق محیط خود را به‌خوبی تمیز نگه می‌دارد؛ بنابراین برای تمیز کردن واژن نیازی نیست داخل آن را با صابون بشوییم.
۴. از صابون برای شستشوی ناحیه تناسلی استفاده نکنید
باید به این نکته بسیار مهم دقت کنید که استفاده از صابون باعث تحریک پوست داخل واژن می‌شود. پوست این ناحیه حساس‌تر از پوست بیرونی بدن است و نباید از صابون‌های معطری که برای قسمت‌های دیگر بدن تان استفاده می‌کنید، برای شستشوی واژن استفاده کنید.
این نکته فقط در مورد صابون نیست و حتی استفاده از تامپون معطر یا شستن لباس‌های زیر با شوینده‌های معطر، باعث تحریک واژن می‌شود.
همچنین شستشوی فرج با آب و صابون می‌تواند موجب خشکی و خارش واژن شود. در حالی که استفاده از محصولاتی که برای این ناحیه طراحی و تولید شده‌اند مانند ژل بهداشتی بانوان تسکین بخش بوده و تحریک و خارش پوست را التیام می‌بخشند.
۵. خشکی واژن را جدی بگیرید
شستشوی واژن؛ ۱۰ نکته مهم که هر خانمی باید بداند
خشکی واژن (واژینیت آتروفیک)، می‌تواند در هر زمانی از زندگی زنان بالغ رخ دهد؛ اما معمولا قبل از یائسگی، طی یائسگی و در دوران شیردهی رایج‌تر است.
احساس درد حین رابطه‌ی جنسی، سوزش و خارش واژن و ترشحات غیر طبیعی، از علائم خشکی واژن است. از نشانه‌های دیگر خشکی واژن تکرر ادرار یا درد هنگام ادرار است. البته، خشکی واژن ممکن است در بعضی افراد هیچ علامتی نداشته باشد.
ممکن است خودتان خبر نداشته باشید، اما بسیاری از کار‌هایی که در طول روز به عنوان روتین انجام می‌دهید ممکن است منجر به خشکی واژن شود؛ که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف برخی دارو‌ها
  • مصرف محصولات حاوی نیکوتین
  • استفاده از تامپون‌هایی که قدرت جذب‌شان بالاتر از نیاز شماست
  • دوش واژینال
  • استفاده از صابون‌های معطر
  • حمام کردن در وان پر کف و حباب
  • استفاده از لوسیون‌های بدن در ناحیه‌ی واژن
  • مصرف الکل

البته محصولات بهداشتی و دارو‌های زیادی برای درمان خشکی واژن وجود دارد که باتوجه به شدت مشکل و مشورت با افراد متخصص می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
۶. علل خشکی واژن را بشناسید
هورمون استروژن عامل مرطوب بودن واژن، حفظ ضخامت و خاصیت ارتجاعی دیواره‌ی آن است. براساس نتیجه برخی تحقیقات، عامل اصلی خشکی واژن کاهش استروژن در بدن است. کاهش سطح استروژن ممکن است موقت یا دائمی باشد. در موارد زیر سطح استروژن در بدن کاهش می‌یابد:

  • یائسگی (یک سال بعد از آخرین قاعدگی)
  • بعد از عمل جراحی برداشتن تخمدان‌ها، شیمی درمانی یا پرتو درمانی ناحیه‌ی لگن برای درمان سرطان
  • پس از زایمان و در دوران شیردهی (وقتی میزان شیردهی کمتر و یا به طور کامل قطع شود، تولید استروژن در بدن به حالت طبیعی بر می‌گردد.)
  • هنگام مصرف برخی دارو‌های خاص مانند دانازول (Danazol)، مدروکسی پروژسترون (medroxyprogesterone)، لوپرولاید (leuprolide) یا نافارلین (nafarelin) سطح استروژن بدن کاهش می‌یابد. معمولاً بعد از قطع مصرف این داروها، سطح استروژن به حالت طبیعی باز می‌گردد.

۷. هرگز از دوش واژینال استفاده نکنید
شستشوی واژن؛ ۱۰ نکته مهم که هر خانمی باید بداند
تمام متخصصین زنان و زایمان توصیه می‌کنند که از دوش واژینال استفاده نکنید. استفاده از این روش نه‌تنها ضرورتی ندارد، بلکه مضر هم هست. این تنها یک باور غلط است که با دوش واژینال، قسمت داخلی واژن تمیز و درخشان می‌شود. در حقیقت با استفاده از دوش واژینال برای شستشوی واژن مواد شیمیایی مضری به نام فتالات به داخل واژن وارد و باعث آلوده شدن محیط آن می‌شود.
۸. PH واژن را به هم نزنید
محیط واژن به طور طبیعی، اسیدی است. اسیدی‌تر از پوست و سایر اندام‌های بدن. به طوری که pH آن در محدوده‌ی ۳۸ تا ۴۵ قرار دارد. این pH کمک می‌کند باکتری‌های مفید از جمله لاکتوباسیل‌ها حفظ شوند و باکتر‌های غیرمفید و بیماری زای آن از بین بروند. در نتیجه، اگر pH متعادل باشد، واژن به عفونت دچار نمی‌شود.
۹. از ژل بهداشتی بانوان استفاده کنید
همان طور که گفتیم، pH واژن نقش مهمی در سلامت ناحیه‌ی تناسلی دارد. با حفظ تعادل اسیدیته‌ی واژن می‌توانید به حفظ سلامت واژن خود کمک کرده و از ایجاد عفونت، بوی بد، خارش و سایر مشکلات مربوط به این ناحیه پیشگیری کنید.
ژل بهداشتی بانوان برای شست وشوی ناحیه‌ی تناسلی طراحی شده است. این محصول، خاصیت پاک کنندگی دارد. بنابراین، به حفظ تعادل pH واژن کمک می‌کند.
۱۰. ناحیه تناسلی خود را به روش صحیح بشویید
در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه ناحیه‌ی تناسلی خود را با یک شوینده‌ی مخصوص بانوان بشویید و آن را سالم و با بوی مطبوع نگه دارید:
شستشوی واژن؛ ۱۰ نکته مهم که هر خانمی باید بداند

  • ابتدا دست‌های خود را بشویید.
  • ناحیه خارجی دستگاه تناسلی را با آب مرطوب نموده و با استفاده از ژل بهداشتی بانوان شستشو دهید.
  • از ایجاد فشار‌های غیر ضروری که سبب ورود شوینده‌ها به داخل واژن می‌شود، جلوگیری کنید.
  • همانطور که می‌دانید، بخش بیرونی واژن چین‌هایی دارد، بکوشید آن‌ها را با حرکات دایره‌ای دستان خود تمیز کنید.
  • هنگام شستشو، تمام مناطق اطراف واژن را بشویید.
  • از شوینده‌های مخصوص بانوان تا محل مقعد استفاده کنید.
  • وقتی شستشو را تمام کردید، تمام آن منطقه را به طور کامل با آب بشویید و خشک کنید.

نکته‌ی اصلی در انتخاب یک ژل شستشوی خوب و مناسب برای بهداشت بانوان، این است که محصولی را برگزینید که عطر قوی نداشته باشد. زیرا محصولاتی که عطری قوی دارند تعادل PH را تغییر می‌دهند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد