hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > شورای شهر شیراز به وجود دلالی و قانون‌گریزی در اداره شهر هشدار داد

شورای شهر شیراز به وجود دلالی و قانون‌گریزی در اداره شهر هشدار داد

رئیس شورای شهر شیراز رفتار تبعیض‌آمیز برخی مدیران شهرداری در صدور پروانه که اقدامات خوب این دستگاه را زیر سوال می‌برد محکوم کرد و گفت: نگاه درآمدزایی به تغییر کاربری‌ها و صدور پروانه، نوعی شهرفروشی و آسیب‌زا است.

یکصد و شصت و چهارمین جلسه علنی شورای شهر شیراز شامگاه یکشنبه با حضور اعضای شورای شهر شیراز برگزار شد. در ابتدای این جلسه رئیس شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود در موضوع رابطه شورا و مردم، رعایت قانون و نظارت همگانی اظهار داشت: مبنای شکل‌گیری نهادها و سازمان‌ها اعم از انتخابی و یا انتصابی قانون است یعنی این که همه فعالیت‌ها و تلاش‌ها در کشور و در ساختار حاکمیت باید بر اساس قانون باشد.

عبدالرزاق موسوی قانون اساسی را قانون مادر و مبنای اداره کشور دانست و افزود: همه کسانی که از طرف مردم دارای مسئولیت و سمتی هستند  و امانتی به آنان سپرده شده است ملزم هستند،  دلایل تصمیمات خود را برای مردم بیان کنند و در قانون اساسی و در اصل 166 نیز قضات دادگستری  در مقام صدور، رای مکلف هستند که آرای خود را مستند و مستدل براساس قانون و اصولی که رای مستند به آن است صادر کنند و در همین قانون شوراهای شهر و روستا و در ماده 84 آن شورای شهر، شهرداری و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته موظف شده‌اند به نحو مقتضی زمینه اطلاع عموم را به طور مستمر از مصوبات و تصمیمات عملکرد بودجه و هزینه و درآمد برای مردم فراهم کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک با نتیجه‌گیری از بیانات فوق گفت: بنابراین شورا و شهرداری به مردم پاسخگو بوده و موظف هستند، علاوه بر اطلاع‌رسانی مصوبات و تصمیمات گزارش عملکرد و هزینه و درآمد را هم به مردم اطلاع دهند.

موسوی در ادامه با ذکر این نکته که  ما در شورا از افزایش تلاش‌های دستگاه‌های نظارتی در جهت اجرای قانون و رعایت منافع و مصالح و حقوق مردم استقبال می‌کنیم گفت: در تحقق اهداف جمهوری اسلامی در جهت مبارزه با سه پدیده شوم فساد، فقر و تبعیض توفیق چندانی نداشته‌ایم و مردم بدون وجود آشنا یا واسطه اغلب کارشان انجام نمی‌شود و گویی وجود فرد یا افرادی به عنوان واسطه برای انجام هر کار عادی لازم است.

رئیس شورای شهر شیراز در ادامه رفتار تبعیض‌آمیز برخی مدیران شهرداری در صدور پروانه که اقدامات خوب این دستگاه را زیر سؤال می‌برد را محکوم کرد و  گفت: نگاه درآمدزایی به تغییر کاربری‌ها و صدور پروانه، نوعی شهرفروشی و آسیب‌زا است.

وی همچنین با بیان تعاریفی در مورد شفافیت در فرآیندها و با تاکید بر اینکه شورا و شهرداری نباید به راحتی اجازه دهند باغات تغییر کاربری یابند افزود: در کل کشور حجم بالای سفارشات، توصیه‌ها، رشوه و فسادهای دیگر که ریشه در تبعیض دارد نشان می‌دهد ما در زمینه شایسته سالاری موفق نبوده‌ایم و گویا ادامه حیات عده‌ای زیاده‌خواه و سیری‌ناپذیر در قانون‌گریزی است.

رئیس شورای شهر شیراز همچنین  از تمامی نهادها خواست با شفافیت در اطلاع‌رسانی، تقویت نظارت عمومی، آسان‌سازی فرایند امور و استفاده از مدیران شایسته، به  مبارزه با تبعیض بپردازند. در پایان موسوی با ذکر این نکته که البته اقدامات خوبی در زمینه شفافیت، تسریع در صدور پروانه، اطلاع‌رسانی و تسهیل کار مردم انجام شده گفت برای عملیاتی شدن آنها منتظر لوایح شهرداری هستیم.

در پایان  منتخب مردم شیراز در شورای شهر از شهرداری خواست به بهره‌برداری از بازارچه‌های عرضه مستقیم میوه و تره‌بار سرعت بخشد.

در مورد یاوران شورا کم لطفی شده است

احمد تنوری دیگر سخنران  نشست علنی شورای شهر شیراز بود که در نطق پیش از دستور گفت: امروز با گذشت نزدیک به پانزده ماه از تصویب طرح تشکیل کمیسون یاوران شورا و علی‌رغم تذکر و درخواست اینجانب در نطق پیشین برای تشکیل فوری جلسات این کمیسیون تا امروز حتی انتخاب اعضای آن نیز تاکنون در دستور کار جلسات رسمی شورا قرار نگرفته است و این بی‌توجهی به اجرای مصوبه مذکور، تخطی آشکار هیئت رئیسه شورا از اجرای یک مصوبه قانونی است که باید ملاک عمل شورا باشد.

وی با یادآوری این نکته به اعضا که مصوبات شورا، تا زمانی که از مسیر قانونی لغو یا ابطال نشده باشند لازم الاجرا هستند از همکاران خود در شورا تقاضا کرد انتخاب اعضای "کمیسیون یاوران شورا و حقوق شهروندی" به فوریت در دستور کار شورا قرار  گیرد.

تنوری در ادامه به نقش یاوران شورا در اداره شهر  و به عنوان الگویی انتخابی پرداخت و گفت: یاوران شورا باید حلقه ارتباطی میان مدیریت شهری و شهروندان باشند و در واقع به تقویت مشارکت مدنی در سطح محله ها بپردازند تا زمینه لازم جهت توانمندسازی و ظرفیت سازی سکنه هر محله، در راستای حل مسائل و چالش‌های مدیریت شهری را فراهم سازند.

در پایان وی از اعضای شورا خواست در ماه‌های باقی مانده از عمر شورای پنجم، با انتخاب اعضای کمیسیون یاوران شورا و حقوق شهروندی، تمرکز بیشتری روی موضوع مهم انتخابات یاوران شورا صورت گیرد و در اولویت نخست نظامنامه نحوه عضویابی یا آیین نامه نحوه برگزاری انتخابات یاوران شورا بر اساس ضرورت های و نیازهای کنونی به تصویب برسد و با اجرای زمینه مشارکت بهتر و بیشتر شهروندان در مدیریت شهری فراهم شود.

مصوبات یکصد ‌و‌ شصت‌ و ‌چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز

به گزارش تسنیم از شیراز همچنین در یکصد ‌و ‌شصت‌ و‌ چهارمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز که یکشنبه هفتم دی‌ماه برگزار شد، اعضای شورا در طرحی یک فوریتی به اصلاح مصوبه‌ای درباره تعیین تکلیف حقوق غارسین و مالکان محور کوهسار مهدی (عج) (پروژه شهید سپهبد قاسم سلیمانی) پرداختند و موضوع به‌منظور بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا ارسال شد.

بررسی لایحه‌ یک ‌فوریتی پرداخت یک میلیارد ریال به‌منظور تقدیر از کادر درمان و پرستاران بیمارستان‌های نمازی و علی اصغر(ع) دستور کار بعدی شورای اسلامی شهر شیراز بود و همچنین  در ادامه جلسه امروز، لایحه یک فوریتی دیگری مبنی بر اخذ مجوز انعقاد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) از سوی شهرداری ارائه شد؛ این مجوز مربوط به خرید و تأمین بخشی از تجهیزات مورد نیاز خط 2 قطار شهری شیراز با برآورد 5 هزار میلیارد ریال بدون تشریفات بود و در نهایت لایحه یادشده برای بررسی به کمیسیون‌های عمران، حمل‌‌ونقل و ترافیک و برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک ارسال شد.

همچنین در این جلسه  طرح کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا درباره دستورالعمل اجرایی بندهای  18، 19، 20 و 21 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران دربرگیرنده 32 بند به تصویب رسید.

لایحه یک‌فوریتی شهرداری درباره عوارض صدور مجوز تردد خودروهای باربر در محدوده طرح مکانی و زمانی شیراز نیز در این جلسه  بررسی  شد   و  برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورا ارسال گشت.

طرح کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شورا برای  نامگذاری کوچه و بوستان‌هایی که در ادامه خواهد آمد نیز در شورا مورد موافقت قرار گرفت و بر اساس آن نامگذاری پارک واقع در بلوار شهید رجایی نبش کوچه 8 به نام "فرهنگ"، نامگذاری معبر بی‌نام مجاور پارک کشتکاران و خانه‌محله مهدی‌آباد به نام "شهید اسمعیل حدادی"، نامگذاری کوچه 18 خیابان میرزای شیرازی شرقی به نام "شهید محمد‌حسین نجابت"،  نامگذاری پارک چهار هکتاری واقع در جبل دراک به نام "کوکب شیرازی"  و تعبیه پلاکی در خصوص معرفی کوکب شیرازی در کنار آن، تغییر نام باغ خانواده فرهنگ واقع در فرهنگ شهر به نام "بوستان کتاب"، نامگذاری پارک محله‌ای واقع در بلوار شهید کسایی به نام "سه‌کنج"،  نامگذاری میدان واقع در تقاطع بلوار تلاش و بلوار پارسیان در رکن‌آباد به نام "آتش‌نشان"،  نامگذاری کوچه 8 بلوار جمهوری اسلامی به نام "شهید رحیم صادق‌زاده"، نامگذاری کوچه 16 بلوار غدیر جنوبی به نام "شهید داریوش رجبی"، نامگذاری کوچه 2 بلوار شهید هاشمی‌نژاد به نام "شهید بهزاد زاهدی‌نژاد" و نامگذاری کوچه 10 بلوار جهاد واقع در شهرک گلستان به نام "شهید سید ‌محمد‌مهدی ابراهیمی" و نامگذاری کوچه 5 ممیز 2 خیابان نور واقع در شهرک گلستان به نام "شهید مجتبی مسیح زاده" به تصویب شورا رسید.

همچنین برخی معابر باارزش تاریخی نیز در محدوده شهرداری منطقه تاریخی فرهنگی به صورت زیر به نقشه پیوست.

کوچه حاجی‌رجب، بازار شمشیرگرها، کوچه قهر و آشتی، کوچه قشو رشو، کوچه امام‌زاده سید ذوالفقار(ع)، کوچه چپرخانه، کوچه نصیرالملک، بازار سراج‌ها، کوچه اسکندری،کوچه مسجد مولا، کوچه نارنجستان قوام، کوچه امام‌زاده زنجیری، کوچه امام‌زاده ابراهیم(ع)، کوچه بغیری‌ها، کوچه بازارچه حاج اصغر، کوچه حکیم‌السلطنه، کوچه هفت‌پیچ، کوچه صابونی‌ها و بازار علاقه‌بندها.

اصرار همه اعضای شورا بر مصوبه ای مبنی بر  نامه فرمانداری شهرستان شیراز درباره ایراد به مصوبه‌ای درخصوص حذف لوپ جنوب‌غربی تقاطع غیرهمسطح غدیر بررسی شد و بررسی ایراد فرمانداری در خصوص قدرالسهم سرانه خدمات عمومی موضوع ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری، دستور کار بعدی شورای شهر بود.

در این زمینه با شد ضمن اصلاح مصوبه فوق،  یک بند و یک تبصره به آن الحاق شود و بر این اساس شورا مصوب کرد مالکان املاکی که تقاضای اخذ پروانه یا پایان‌کار ملک خود را دارند؛ اما سرانه خدمات عمومی، خیابان‌ها و معابر شهر را تأمین نکرده‌اند معادل قیمت آن را به‌صورتی که در ادامه می‌آید به شهرداری پرداخت کنند:  از تاریخ اول مهرماه 1399 تا 5  فروردین 1400 سهم شهرداری به میزان 25 درصد قیمت روز کارشناسی، از تاریخ 6 فروردین 1400 تا 5 فروردین 1401 سهم شهرداری به میزان 30 درصد قیمت روز کارشناسی، از تاریخ 6 فروردین 1401 تا 5 فروردین 1402 سهم شهرداری به میزان 50 درصد قیمت روز کارشناسی، از تاریخ 6 فروردین 1402 تا 5 فروردین 1403 سهم شهرداری به میزان 70 درصد قیمت روز کارشناسی و از 6 فرورودین 1403 سهم شهرداری به میزان صددرصد قیمت روز کارشناسی محاسبه می‌شود. در ادامه و در قالب تبصره 8 الحاقی این مصوبه نیز مقرر شد مودیانی که قبل از تاریخ اجرایی شدن این مصوبه سهم شهرداری را پرداخت کرده باشند، بستانکار به‌شمار آیند و مبلغ بستانکاری آن‌ها در کد نوسازی ملکشان لحاظ شود.

نامه فرمانداری شیراز که در آن به مصوبه‌ای درباره "بهای ارزش افزوده ناشی از تغییرکاربری املاک توسط مراجع قانونی" ایراد وارد آورده بود نیز  با اصرار شوراییان بدون تغییر تصویب شد. در پایان این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر شیراز از تلاشگران عرصه پرستاری در شهر شیراز تقدیر کردند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد