hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تکدی‌گری معضل گریبانگیر سنندج؛ پشت پرده باندهای مافیای گدایی چیست؟

تکدی‌گری معضل گریبانگیر سنندج؛ پشت پرده باندهای مافیای گدایی چیست؟

تکدی‌گری از سویی براساس قانون جرم محسوب می‌شود و از سویی دیگر ظاهر متکدیان با آنچه که در واقعیت وجود دارد، متفاوت است.

همیشه در جوامع مختلف معضلات و ناهنجاری‌هایی وجود دارد که ظاهر آن جامعه را به گونه دیگری تعریف می‌کند.

در همه جوامع و ملت‌های دنیا به صورت کم و زیاد برخی آسیب‌های اجتماعی مانند تکدی‌گری وجود دارد که می‌تواند از زیبایی‌های چهره یک جامعه و شهر بکاهد.

البته این موضوع را نیز باید مدنظر داشت که تعداد بسیار اندکی از افرادی که به تکدی‌گری روی می‌آورند از سرناچاری است.

البته این موضوع یک سر دیگر را نیز دارد و آن این است که بارها و بارها در خبرهای آمده که افراد متکدی با رقم حساب بانکی بسیار بالایی دستگیر شده‌اند که خود بیانگر این است که این افراد سودجو با ظاهرسازی خود را در جامعه متکدی جلوه می‌دهند و از همین راه درآمد بسیار بالایی را به دست می‌آورند.

متکدیان عمدتاً از روش‌های مختلفی برای فریب افکار عمومی استفاده کرده و این موضوع را می‌توان در سطح شهر به خوبی مشاهده کرد. آنچه مهم جلوه می‌کند این است که سازمان‌های مربوطه باید آنها را شناسایی و با در نظرگرفتن امتیازاتی برای آن دسته از افراد، نسبت به جمع‌آوری این افراد کمک کنند.

اما آنچه مسلم است این است که هرچقدر افراد مستحق شناسایی و جمع‌آوری شوند افراد سودجو جای آنها را خواهند گرفت و از ظاهر فقیرانه درآمد بالایی را به دست بیاورند.

میرزایی شهروند سنندجی درباره متکدیان سطح شهر با ابراز نارضایتی از عدم جمع‌آوری آنان می‌گوید: آنچه که وجود دارد این است که افراد زیادی در سطح شهر و حتی به صورت گردشی و به بهانه‌های مختلف از مردم طلب کمک کرده و روزانه حداقل یک بار هر شهروند سنندجی با این افراد روبه‌رو می‌شود.

وی افزود: برخی از متکدیان به واقع این کار را به مثابه شغلی برای خود قلمداد کرده و بارها به شخصه دیده‌ام که یک متکدی ثروت بسیار بالایی دارد.

شهروند سننندجی در پایان سخنان خود تصریح کرد: اگر این افراد از سطح شهر جمع‌آوری شوند قطعاً چهره شهر سنندج بسیار زیبا‌تر از آنچه که وجود دارد، خواهد شد.

در همین رابطه با «صباح قریشی» مدیرکل بهزیستی استان کردستان به گفت‌وگو نشستیم، که در ادامه از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد:

وی با بیان اینکه از متکدیانی که توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شود کاملاً حمایت می‌کنیم، افزود: زنان و دختران و پسران زیر 18 سال بدون سرپرست و یا بدسرپرست را تحت پوشش چتر حمایتی سازمان بهزیستی قرار خواهیم داد.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان خاطرنشان کرد: متاسفانه متکدیان جمع‌آوری شده به دلیل درآمد بالایی که دارند به حقوقی که از طرف بهزیستی به آنها داده می‌شود قانع نیستند و همین امر باعث ازدیاد آتها در سطح شهر می‌شود.

در ادامه «سید غریب سجادی» به عنوان رئیس شورای شهر سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با متکدیان سطح شهر اظهار کرد: یکی از وظایف شهرداری جمع‌آوری متکدیان بوده که خوشبختانه این مهم در سال‌های گذشته در شهر سنندج به خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: قاعدتاً اگر کسی مشکل نداشته باشد به تکدی‌گری روی نمی‌آورد هرچند که این افراد تعداد بسیار کمی از آنچه در سطح شهر مشاهده می‌شود را تشکیل می‌دهند.

رئیس شورای شهر سنندج تصریح کرد: اولین مشکلی که افراد را به تکدی‌گری سوق می‌دهد وضعیت بد مالی و حمایت نشدن از جانب خانواده‌ها است که افراد را ابتدا کارتن خواب و در نهایت متکدی می‌کند.

وی بیان کرد: برای اینکه متکدیان از افراد سودجو تمییز شوند کار تحقیقی گسترده لازم است چرا که برخی متکدیان شغل خود را بر تکدی‌گری گذاشته‌اند.

سجادی در پایان سخنان خود گفت: لزوما هر متکدی کارتن خواب نیست و هر کارتن خوابی متکدی نیست.

در ادامه «صلاح وکیلی» مدیرمرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج به خبرنگار تسنیم گفت: شهرداری سنندج به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر، یک اکیپ را به صورت 24 ساعته برای جمع‌آوری متکدیان  فعال کرده است.

وی افزود: بعد از جمع‌آوری، متکدیان را در سامانه آسیب‌دیدگان اجتماعی ثبت‌نام کرده و تمام اطلاعات شخصی و مالی آنها را در سامانه ثبت خواهیم کرد.

مدیرمرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: طبق ماده 712 قانون، تکدی‌گری جرم است و هرکسی در هر نقطه از کشور به این کار مشغول شود مجرم شناخته می‌شود.

وی بیان کرد: بارها مشاهده شده که متکدیان غیر بومی و حتی خارجی در شهر سنندج حضور دارند که با همکاری مراجع قضایی آنها را به شهرها و کشور مربوطه ارجاع دادیم.

وکیلی اعلام کرد: در شش ماهه نخست امسال 3 متکدی غیر بومی را شناسایی و به شهرهای محل سکونت خود فرستادیم.

به گفته وی، کسانی که به عناوین مختلف در شهر مشغول به تکدی‌گری هستند در اصل با استفاده از روش‌های مختلف و ظاهرسازی عوام فریبانه از عواطف مردم سوء‌استفاده می‌کنند.

مدیرمرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج افزود: در مرکز ساماندهی متکدیان شهر سنندج کودکان متکدی را به بهزیستی برای حمایت از آن کودکان تحویل و والدین آنها که اکثراً اعتیاد دارند را به مراجع قضایی تحویل داده، چرا که اگر شخصی کسی را به تکدی‌گری مجبور کند در قانون 6ماه تا دو سال حبس دارد.

وی گفت: در حال حاضر معضل اصلی شهر سنندج معتادان متکدی و کارتن‌خواب است که همه جوره باعث زشتی چهره شهر شده‌اند و متاسفانه به دلیل پراکندگی که در سطح شهر دارند جمع‌آوری آنها بسیار سخت است.

مدیرمرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج بیان داشت: در حال حاضر شرایط کرونایی و اینکه بیشتر شهروندان به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی پول کمتری همراه خود دارند، باعث کاهش درآمد متکدیان سطح شهر و در نهایت کاهش تعداد آنها شده است.

وی با ذکر اینکه در حال حاضر وضعیت متکدیان سنندج تحت کنترل است، تاکید کرد: از مردم خواهش داریم که به افرادی که تحت عنوان گدایی از آنها طلب پول کرده، کمک نکنند چرا که همگی آنها پشت پرده‌ای خارج از آنچه در ظاهر وجود دارد، را نشان می‌دهد.

وکیلی اظهار داشت: اگر کسی می‌خواهد به مستحق‌ها و افراد بی‌بضاعت کمک کند می‌تواند از طریق NGOهای سطح شهر کمک خود را به دست افراد بی‌بضاعت برساند نه اینکه به ازدیاد متکدیان کمک کند.

مدیرمرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج یادآور شد: در شش ماهه ابتدایی امسال توانسته‌ایم 104 متکدی را جمع‌آوری کنیم.

به گزارش تسنیم؛ در پایان آنچه که می‌توان نتیجه گرفت این است که در جامعه باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد که تا کمک‌های مردمی به دست افراد مستحق برسد نه اینکه با خرده‌های ته جیب و به اصطلاح کمک کردن به مستحق‌ها به ازدیاد متکدیان شهر کمک کنیم.

باید بدانیم که هر متکدی در شهر شایسته کمک نیست و کمک به آنها جز ازدیاد و زشتی چهره شهرمان، هیچ چیز دیگری را به دنبال ندارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد