hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مردم روستای "گرمه" استان فارس در سرمای زمستان از نبود گاز گلایه‌ دارند

مردم روستای "گرمه" استان فارس در سرمای زمستان از نبود گاز گلایه‌ دارند

عدم تکمیل عملیات گازرسانی به منطقه کامفیروز و به ویژه دهستان گرمه با وجود وعده‌های مکرر سبب گلایه مردم شده است.
منطقه کامفیروز بهشت گمشده دیار پارس است. خطه‌ای خوش و خرّم با مناظر بکر و خدادادی و چشم‌نواز که عطر و شمیم شالیزارهایش هوش از سر آدمی می‌برد و برنجش که به رنج فراوان حاصل می‌شود زینت آرای سفره اکثر خانوارهای شهری استان فارس است.
این دیار سرسبز و چشم‌نواز مدتی است از نعمت گاز بهره‌مند شده  که البته این طرح هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده و گلایه مردم این منطقه به ویژه مردم دهستان گرمه را در پی داشته است. 

مهرماه گرمه و استقبال سرد مردم از زمستان

مهرماه سال جاری تیم خبری و گروه مستندساز تسنیم برای تهیه گزارشی در این باب به بخش کامفیروز و دهستان گرمه رفت. روستاهایی که بهترین برنج استان فارس را تأمین می‌کنند اما از نعمت گاز برخوردار نیستند و مردم باید روزها منتظر کپسول و نفت بمانند و با 2 بشکه 3 ماه زمستان را سر کنند.

زمستان دهستان گرمه برخلاف نامش سرد و استخوان‌سوز است و سرمای گرمه درختان بی‌گناه آن بخش از زاگرس را هم هیزم بیار این معرکه کرده  و اهالی روستاها را بر خلاف میلشان مجبور به سوزاندن درختان جنگلی زاگرس می‌کند.

صحبت‌های مردم گرمه در گزارش‌ها و ویدیوهایی منتشر شده منعکس شد. بانویی که می‌گوید: "بخدا از ترس سرما دلمان نمی‌خواهد زمستان از راه برسد"؛ رئیس شورای روستای گرمه نیز در گفت‌وگو با تسنیم از نامه‌نگاری‌های بی‌نتیجه با بخشداری، فرمانداری و استانداری سخن گفت.

غلامعلی باصری همچنین بیان کرد: در این روستا نه دسترسی به آب شرب وجود دارد، نه موبایل به‌درستی آنتن می‌دهد و نه اینترنت درست و حسابی وجود دارد؛ گازرسانی به آن هم صورت نگرفته در حالی که گاز تا نزدیکی این روستا و در دیگر روستاها آمده است.

فرامرز فرهادی رئیس شورای بخش کامفیروز شمالی نیز هم‌صدا با مردم گفت: در فاز دوم انتقال خط لوله گازرسانی به مناطق استان فارس، منطقه کامفیروز شمالی جزو برنامه‌های اداره گاز استان بوده اما با وجود پیگیری‌های زیادی که صورت گرفته نتیجه‌ای حاصل نشده است.
به‌گفته فرهادی اعتبارات خوبی به این منطقه تخصیص داده شد و همه دستگاه‌های متولی قبل از انتخابات قول همکاری و همراهی دادند حتی کارشناسان مربوطه نیز قسمت‌های مختلف مسیر را بازدید و بررسی کردند و قرار شد که مسئولان اداره راه و حمل و نقل جاده‌ای جواب استعلام را بدهد تا مشکل گاز برطرف شود اما این امر محقق نشد.

مردم از وعده‌های دروغ مسئولان خسته شده‌اند

رئیس شورای بخش کامفیروز شمالی با گلایه از مسئولان و وعده‌های مکررشان، خطاب به کارشناسان که خراب شدن آسفالت جاده را دلیل عدم انتقال خط لوله گاز عنوان کردند گفت: چطور در دیگر مناطق به راحتی در مسیر جاده و شانه‌های خاکی لوله گاز رد شده و به دیگر روستاهای نزدیک این دهستان گازرسانی صورت گرفته ولی گرمه با وجود داشتن هر سه ملاک شرکت گاز  یعنی سردسیر بودن، جنگلی و محروم بودن همچنان بلاتکلیف مانده است.

آبان ماه امسال جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این موضوع سوالی از وزیر نفت پرسید و از وی خواستار برطرف شدن مشکل گازرسانی به روستاهای کامفیروز ظرف مدت یک ماه شد و در گفت‌وگو با تسنیم نیز بیان کرد: عملیات گازرسانی به منطقه کامفیروز مرودشت با وجود این که پروژه ملی بوده بعد از انتخابات مجلس به کندی پیش رفته است.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که مردم نباید قربانی اختلافات ادارات شوند افزود: پاسخ وزیر نفت قابل قبول نبوده و یک ماه فرصت برای تکمیل پروژه داده شده و در غیر این صورت موضوع را در صحن مجلس مطرح می‌کنم.

پس از گذشت 3 ماه به دهستان گرمه مراجعه کردیم اما باز هم خبری از انجام پروژه نبود و متوجه شدیم در این 3 ماه در حوزه گاز اتفاق خاصی نیفتاده و حتی هیچ کس حاضر نشده دل مردمان این خطه را با حرف هم که شده گرم کند چه برسد به این که گرما را به خانه‌هایشان ببرد.

واقعیت‌ها حکایت از آن دارد که در کامفیروز شمالی تنها شهر خانیمن و بعضی از منازل 6 روستا از 16 روستا یعنی قلعه نو، حسین آباد، ده کهنه، پالنگری، بکیان و حاجی آباد آن هم به تازگی  صاحب گاز شهری شده‌اند و 10 روستای دیگر شامل روستاهای الله مرادخانی، دهدامچه ، سربست، چمریز، چمچنار، چم سهرابخانی، پیرسبزعلی، گرمه، چم کنگری و آب ماهی فاقد خط اولیه انتقال گاز هستند.

یک ماهی که نماینده مجلس به وزیر نفت مهلت داده بود تمام شد و جوجه‌ای که قرار بود آخر پاییز شمرده شود جیک جیک مستانی برای مردم نکرد و کسی به فکر زمستان مردم نبود و امروز شاهدیم که با وجود قول مساعدت مسئولان، هم چنان در زمینه گاز و وضعیت آنتن‌دهی موبایل و همچنین خطوط اینترنت به ویژه در این روزها که مردم برای کوچکترین مسئله حتی آموزش و تحصیل نیازمند اینترنت هستند، مردم این منطقه مشکل دارند. 

ای کاش مجلس و دولت به ویژه در واپسین ماه‌های عمرش، انجام امور را به آیندگان محول نکنند و با خدمت‌گزاری به مردم منطقه، میراث ماندگاری برای آیندگان بنیان نهند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد