hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > فعالیت زیرزمینی آرایشگران در پستوها و خانه‌ها

فعالیت زیرزمینی آرایشگران در پستوها و خانه‌ها

تعطیلی های مداوم آرایشگاه های زنانه زمینه لازم برای آغاز فعالیت زیرزمینی بسیاری از آرایشگرهای فاقد جواز کسب را در پستوها و خانه ها فراهم کرد و از طرفی این فعالیت ها به علت نداشتن جواز کسب، توسط بازرسان اتحادیه و یا اداره نظارت بر اماکن عمومی قابل شناسایی نبود.
رئیس اتحادیه آرایشگاه های زنانه ملایر در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب، به صدمات قابل توجه و جبران ناپذیر وارده به آرایشگاه های زنانه در دوران شیوع بیماری کرونا و تعطیلی آرایشگاه ها اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین مشکلات آرایشگاه های زنانه در دوران شیوع بیماری کرونا و تداوم تعطیلی آرایشگاه ها که در مجموع حدود شش ماه طول کشید، عقب افتادن اجاره بهای سالن ها بود.
شراره فیضی‌فرد ادامه داد: با توجه به محدودیت های مکانی اداره نظارت بر اماکن عمومی برای اجاره یک سالن آرایشی زنانه که شامل نبود نانوایی، مسجد، مدرسه، آرایشگاه های مردانه، مشاور املاک، مدرسه، آموزشگاه و اغذیه فروشی در شعاع ۵۰ متری سالن می شود، پیدا کردن چنین مکانی برای راه اندازی یک سالن آرایشی سخت و اجاره بهای سنگینی دارد.
وی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا و تعطیلی آرایشگاه ها سبب انبار شدن و عقب افتادن این اجاره بهاهای سنگین و نجومی شده است، خاطرنشان کرد: از دست دادن مشتریان ثابت که آرایشگاه ها چندین سال با چنگ و دندان آنها را نگه داشته و حفظ کرده بودند، از دیگر خسارات وارده به آرایشگاه های زنانه در این دوران است.
وی از رونق گرفتن فعالیت بسیاری مراکز غیرقانونی و زیرزمینی در دوران تعطیلی آرایشگاه ها خبر داد و اظهار کرد: تعطیلی های مداوم آرایشگاه های زنانه زمینه لازم برای آغاز فعالیت زیرزمینی بسیاری از آرایشگرهای فاقد جواز کسب را در پستوها و خانه ها فراهم کرد و از طرفی این فعالیت ها به علت نداشتن جواز کسب، توسط بازرسان اتحادیه و یا اداره نظارت بر اماکن عمومی قابل شناسایی نبود.
رئیس اتحادیه آرایشگاه های زنانه ملایر اظهار کرد: تداوم تعطیلی سالن ها و آرایشگاه های زنانه در دوران شیوع بیماری کرونا، میدان را برای فعالیت آرایشگران فاقد مجوز وسیع کرد و آنها با قیمت های چند برابری و گزاف، مشتریانی را که سال ها اعضای اتحادیه ما با چنگ و دندان برای خود نگه داشته بودند، جذب کردند.
بسیاری از پرسنل متخصص ما جذب آرایشگرهای زیرزمینی شدند
وی با بیان اینکه آرایشگاه ها طی این مدت بسیاری از پرسنل متخصص خود را از دست دادند، مطرح کرد: با بسته شدن سالن های آرایشی بسیاری از پرسنل زیرمجموعه این سالن ها، از روی اجبار و برای تأمین مخارج زندگی، جذب آرایشگرهای زیرزمینی شدند و یا در خانه به فعالیت خود ادامه دادند که در این صورت به علت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم نظارت هیچ یک از ارگان ها بر فعالیت آنها، شیوع بیشتر بیماری کرونا را فراهم خواهد کرد.
فیضی فرد افزود: تداوم فعالیت زیرزمینی این آرایشگران فاقد مجوز و پروانه کسب علاوه بر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و شیوع بیشتر بیماری کرونا، به علت اینکه مکانی فاقد مجوز و پروانه کسب است و مورد تأیید اداره نظارت بر اماکن عمومی نیست، برای مشتری امنیت نخواهد داشت و ممکن است موجب بسیاری صدمات جبران ناپذیر شود.
بسته شدن آرایشگاه ها هیچ کمکی به بهتر شدن شرایط نمی کند
رئیس اتحادیه آرایشگاه های زنانه ملایر با بیان اینکه بسته شدن آرایشگاه ها هیچ کمکی به بهتر شدن شرایط نمی کند بلکه شرایط بیماری را بدتر خواهد کرد، گفت: با توجه به اینکه آرایشگران به علت ارتباط مستقیم با مشتری، اول از همه خود در معرض خطر هستند، پس مجبور به رعایت پروتکل های بهداشتی برای حفظ سلامت خود و خانواده شان در درجه اول هستند، از طرفی ترس از بازرسی های اداره نظارت بر اماکن عمومی، فرمانداری و بهداشت سبب رعایت هر چه بیشتر پروتکل های بهداشتی در سالن های آرایشی می شود.
وی در ادامه به ضرورت ترمیم کاشت ناخن اشاره و تصریح کرد: به طور مثال شاید برخی افراد تصور کنند ترمیم کاشت ناخن ضروری نیست اما با توجه به اینکه بلند شدن ناخن سبب برگشت و شکستن آن شده و این خود عفونت و قارچ روی ناخن ایجاد می کند، پس ترمیم برای افرادی که ناخن کاشتند، ضروری است و با بسته شدن سالن های آرایشی، امکان انجام این ترمیم در پستوها و زیرزمین ها بدون رعایت پروتکل های بهداشتی با قیمت چند برابری فراهم شد.
فیضی فرد یادآور شد: طی دو ماه اخیر با وجود بسته بودن سالن های آرایشی ما شاهد حضور بسیاری از ماشین های عروس در خیابان ها بودیم، همه این عروس ها توسط همین آرایشگران زیرزمینی آراسته شدند، از طرفی با وجود بسته بودن سالن های آرایشی، مزون های لباس عروس که به علت اجاره ای بودن لباس ها و نیز لزوم پرو کردن آن، خطرات بسیاری برای انتقال ویروس کرونا ایجاد می کند، باز بوده و فعالیت می کردند.
سالن های آرایشی از پرداخت مالیات معاف نشدند
وی پرداخت مالیات را یکی دیگر از مشکلات سالن های آرایشی برشمرد و بیان کرد: آرایشگاه ها با تعطیلی یک ساله و با توجه به عقب افتادن اجاره بهای سالن هایشان، قادر به پرداخت مالیات نیستند و ضروری است سالن های آرایشی از پرداخت مالیات یک سال اخیر معاف شوند که متأسفانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
رئیس اتحادیه آرایشگاه های زنانه ملایر یادآور شد: هر آرایشگری که پرسنل زیرمجموعه خود را بیمه کرده باشد، مجبور است هر ماه هزینه بیمه این پرسنل را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت مشمول جریمه خواهد شد که با تعطیلی سالن های آرایشی و نداشتن درآمد، پرداخت این هزینه باری بر دوش آرایشگران شده است.
ارائه تسهیلات به سالن دار ها با نرخ سود بازپرداخت ۱۸ درصد!
فیضی فرد در بخش دیگری در گفت‌وگو با ایسنا، از ارائه تسهیلات با نرخ سود بازپرداخت ۱۸ درصد از سوی دولت خبر داد و مطرح کرد: این تسهیلات به مبلغ ۱۶ میلیون تومان برای آرایشگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و مبلغ شش میلیون تومان برای بقیه آرایشگران از سوی دولت با نرخ سود بازپرداخت ۱۸ درصد درنظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: بسیاری از آرایشگران این تسهیلات را که بدون هیچ تنفسی فقط برای سالن دار ها درنظر گرفته شده، به علت بالا بودن نرخ سود بازپرداخت آن دریافت نکردند، از طرفی برای سایر پرسنل سالن های آرایشی که بسیاری از آنها سرپرست خانوار هستند، هیچ بسته حمایتی در این دوران درنظر گرفته نشده است.
۸۰ درصد واحدهای صنفی این اتحادیه را زنان بدسرپرست و یا بی سرپرست تشکیل می دهد
فیضی فرد با بیان اینکه ۸۰ درصد واحدهای صنفی این اتحادیه را زنان بدسرپرست و یا بی سرپرست تشکیل می دهد، ادامه داد: تداوم تعطیلی سالن های آرایشی زندگی این زنان را فلج کرده و در این دوران هیچ حمایتی از سمت هیچ ارگانی از آنها صورت نگرفته است.
درخواست رئیس اتحادیه آرایشگاه های زنانه ملایر از مسئولان دولت درنظر گرفتن وام هایی با نرخ سود بازپرداخت ۴ درصد و یا ارائه تسهیلات بلاعوض برای آرایشگاه ها بود تا بتوانند قسط ها و اجاره بهای عقب افتاده خود طی چند ماه اخیر را جبران کنند.
بسیاری پرسنل سالن های آرایشی هنوز بیمه بیکاری دریافت نکردند
در ادامه مدیر یکی از سالن های آرایشی ملایر نیز در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: ابتدای شیوع کرونا و با بسته شدن آرایشگاه ها، دولت قول هایی مبنی بر معاف کردن سالن های آرایشی از پرداخت مالیات و یا پرداخت هزینه های قبوض برق و آب داد اما تا این لحظه هیچ یک از این قول ها عملی نشده و در حد حرف باقی مانده است.
خدیجه یزدی از عدم دریافت بیمه بیکاری توسط بسیاری از پرسنل خود خبر داد و خاطرنشان کرد: برخی پرسنلم با وجود مراجعات متعدد به تأمین اجتماعی و ارائه مدارک مورد نیاز، هنوز موفق به دریافت بیمه بیکاری نشدند و این نیز از قول های دولت برای حمایت از پرسنل سالن های آرایشی بود که به آن عمل نشد.
وی تداوم تعطیلی سالن های آرایشی را به منظور حفظ سلامت مردم ضروری دانست و تصریح کرد: عده ای از تداوم این تعطیلی ها که برای حفظ سلامت خود سالن دارها و بعد از آن سلامت مردم ضروری است، سوءاستفاده کردند و با فعالیت های زیرزمینی سبب تغییر چهره این هنر شدند.
یزدی با اشاره به سابقه ۲۵ ساله خود در این هنر، افزود: من و همکارانم با چنگ و دندان، سال ها تلاش کردیم که آرایشگری را به یک هنر تبدیل کنیم اما امروز شاهد صدمات بسیاری به این حرفه به علت بحران پیش آمده و تداوم فعالیت بسیاری از آرایشگران زیرزمینی با مجوز و یا فاقد مجوز هستیم.
۸۰ درصد عروس و دامادها فقط برای ثبت عکس و فیلم به ما مراجعه می کنند
این سالن دار از مراجعه ۸۰ درصد عروس و دامادها به سالن های آرایشی در دوران شیوع بیماری کرونا، فقط به منظور ثبت عکس و فیلم های یادگاری خبر داد و یادآور شد: هر پدر و مادری آرزو دارند که فرزند خود را در لباس عروسی ببینند، از طرفی با توجه به شرایط بیماری کرونا و عدم برگزاری مراسم عروسی، ستاد ملی کرونا بهتر است قانونی در راستای پوشیدن لباس عروس برای عکاسی و گرفتن عکس یادگاری وضع کند.
وی با بیان اینکه عروس ها به علت قانون عدم پذیرش عروس در سالن های آرایشی، از روی اجبار کار خود را در یک مکان زیرزمینی راه می اندازند، تأکید کرد: بهتر است پیراستن عروس که فقط به منظور عکاسی به سالن های آرایشی مراجعه می کند، با رعایت پروتکل های بهداشتی در این سالن ها صورت گیرد و از عروس و داماد به منظور عدم برگزاری مراسم عروسی تعهد کتبی توسط نهادهای ذیربط اخذ شود.
یزدی یادآور شد: در دوران تعطیلی آرایشگاه ها من پیشنهادهای بسیاری برای پیرایش عروس حتی با تأمین مکان به علت تعطیلی سالن ها داشتم که با رد پیشنهاد، این عروس ها به همین آرایشگران زیرزمینی و با هزینه های گزاف مراجعه کردند.
به گزارش ایسنا، اجرای محدودیت ها و تعطیلی های ناشی از شیوع بیماری کرونا با ایجاد زمینه مناسب برای آغاز فعالیت های زیرزمینی بسیاری از آرایشگران فاقد مجوز و پروانه کسب، به سالن های آرایشی زنانه صدمات بسیاری وارد کرده و با وجود وعده های داده شده از سوی دولت به منظور حمایت از اعضای این صنف که بسیاری از آنها زنان بی سرپرست و یا بدسرپرست هستند، به هیچ یک آنها تاکنون عمل نشده و در مرحله حرف باقیمانده است و اعضای این صنف به علت عدم تأمین اجاره بهاء، پرداخت مالیات و قبوض به آستانه ورشکستگی رسیدند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد