hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > همدان| محک گردشگری ایران در سال جاری

همدان| محک گردشگری ایران در سال جاری

2018 سال بسیار مهمی برای گردشگری سه استان کشور است. سالی که در آن شهرهای تبریز، همدان و زنجان میزبان سه رویداد بین‌المللی هستند و قرار است گوشه‌ای از ظرفیت‌های شگرف فرهنگی این سرزمین کهن را به جهانیان معرفی کنند.

سال 2017 میلادی تبریز به‌عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام برای سال 2018 انتخاب شد.

پس‌ازآن همدان برای نخستین بار در ایران میزبان نشست چهلمین اجلاس جهانی گردشگری در سال 2018 معرفی شد تا از 21 تا 24 آبان ماه سال 1397 بتواند بخشی از ظرفیت‌های خود را برای کشورهای شرکت‌کننده به نمایش بگذارد و از توانمندی‌های نخستین پایتخت سرزمین پارسی بهره‌برداری کند.

قرعه سوم نیز به نام زنجان افتاد و بر اساس تفاهم‌نامه بین سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و سازمان ملل متحد، به‌منظور توسعه فرهنگی شهرها از میان 10 کشور عضو اکو، ایران در سال نخست و از میان شهرهای جمهوری اسلامی زنجان به‌عنوان شهر پیشرو برای معرفی ظرفیت‌های این سرزمین انتخاب شود.

همدان میزبان سازمان جهانی گردشگری

از زمانی که سال 1975 میلادی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تشکیل شد تلاش برای انتقال نشست‌های این سازمان به ایران ادامه داشته تا اینکه شرکت سیاحتی علی‌صدر توانست سال گذشته مجوز برگزاری نشست سالانه این سازمان در همدان را بگیرد.

شرکت سیاحتی علی‌صدر به‌واسطه شهرت جهانی غار شگفت‌انگیز علی‌صدر یکی از اعضای این سازمان به شمار می‌رود و پس از ارائه مستندهای کافی در زمینه میزبانی همدان، این شهر به‌عنوان نماینده ایران برای میزبانی این رویداد منحصربه‌فرد در حوزه گردشگری انتخاب شد.

حالا مسئولان و برنامه ریزان شرکت سیاحتی علی‌صدر و نیز دیگر بخش‌های استان همدان با برنامه‌ریزی دقیق و نشست‌های مداوم، گردهم می‌آیند تا برای اجرای دقیق برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، بتوانند میزبانی شایسته‌ای از اعضای سازمان جهانی گردشگری داشته باشند.

از زمانی که سازمان جهانی جهانگردی به‌صورت رسمی به اعضای وابسته خود اعلام کرد که همدان میزبان این اجلاس است، دعوت به حضور برای شرکت در این اجلاس و روند چگونگی میزبان رنگ‌ و بوی جدی‌تری به خود گرفت.

اکنون به گفته عضو ایرانی هیئت‌رئیسه سازمان جهانی گردشگری چهلمین اجلاس این سازمان از 21 تا 23 آبان در ایران به میزبانی همدان برگزار می‌شود.

حمیدرضا یاری افزود: این رویداد بین‌المللی برای نخستین بار در دو سطح وزیران گردشگری 157 کشور و 540 عضو وابسته برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه گردشگران به‌طور فزاینده‌ای از عوامل ناملموس مانند فضای یک مکان، ارتباط آن با افراد معروف، ایده‌ها، رویدادها، تاریخ و سنت‌های محل جذب می‌شوند اظهار داشت: این سمینار بین‌المللی درصدد تبادل اطلاعات و تجربیات برای کشورهای عضو سازمان جهانی گردشگری است.

یاری یادآور شد: در این اجلاس از کتاب «گردشگری ایران» که توسط سازمان جهانی گردشگری تدوین‌شده رونمایی و از سوی این سازمان به کشور ایران هدیه می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه سازمان جهانی گردشگری افزود: اعضای سازمان جهانی گردشگری که در همدان حضور می‌یابند در قالب گروه‌هایی از تمامی اماکن گردشگری همدان ازجمله غار علی‌صدر و شهر جهانی لالجین بازدید می‌کنند.

تبریز 2018، فرصتی برای گردشگری ایران و جهان

رویداد تبریز 2018 در عمل از پنجم اردیبهشت سال 97 برابر با 25 آوریل آغاز شد؛ رویدادی که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی مسئولان این استان برای آن 160 برنامه پیش‌بینی کردند.

به گفته این مقام مسئول، مسئولان استان، کاروان ایران‌گردی به همراهی هنرمندان صنایع‌دستی را فعال ساختند، کاروانی که سراسر ایران را گشت، به معرفی جاذبه‌های گردشگری و هنرمندان صنایع‌دستی پرداخت و در هر شهری که رسید، بساط شادی و جشن را به پا کرد.

تبریز که معروف به شهر نخستین‌ها است و در کارنامه خود راه‌اندازی اولین دانشگاه و شهرک دانشگاهی، شهربانی، شهرداری، سینمای عمومی، برق‌کشی خیابان، چاپخانه، تراموا و آتش‌نشانی را ثبت کرده است مسئولیت سنگینی را بر عهده گرفت تا نماینده گردشگری کل ایران باشد.

بر پایه منابع تاریخی تبریز 263 سال پایتخت ایران بود و یک هزار و 756 اثر تاریخی ثبت‌شده را در خود جای‌داده است.

تبریز را باید از ائل گلی تماشا کرد، به دیدار ارگ، ربع رشیدی، برج آتش‌نشانی و بازار تاریخی آن رفت و از حضور در کاخ شهرداری، موزه مشروطیت، موزه آذربایجان، سنجش و مقبره الشعرا دیدن کرد که ازجمله آثار تاریخی و دیدنی این شهر به شمار می‌روند.

زنجان، آیینه دار توسعه در ایران

با انتخاب زنجان که هرساله میزبان جشنواره بین‌المللی غذاهای کشورهای عضو اکو – جاده ابریشم است، به‌عنوان شهری پیشروی در بین کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی، موضوع اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و جذب گردشگران داخلی و خارجی در دستور کار قرار گرفت. در همین زمینه مسیح الله معصومی شهردار زنجان با بیان اینکه 10 محور توسعه شهر بر اساس این تفاهم‌نامه مدنظر قرارگرفته است، اظهار داشت: ازاین‌پس در کنار تمام تلاش‌های شهرداری و سایر مسئولان مباحث فرهنگی و اجتماعی هم باید مدنظر و در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد. او افزود: این انتخاب در برند شدن زنجان برای جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مؤثر خواهد بود. زنجان علاوه بر آنکه گنبد سلطانیه یکی از میراث جهانی ثبت‌شده در یونسکو را در خود جای‌داده است حدود 800 اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست میراث فرهنگی دارد که پنج مورد غار کتله خور، مردان نمکی، رختشویخانه، طولانی‌ترین بازار سرپوشیده تاریخی جهان به طول یک کیلومتر و بلندترین گنبد خشتی جهان سلطانیه ازجمله آثار منحصربه‌فرد جهان به شمار می‌آیند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد