hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان| ۳۰ درصد صادرات مرغ کشور به گلستان تعلق دارد

گلستان| ۳۰ درصد صادرات مرغ کشور به گلستان تعلق دارد

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان گفت: بین ۲۵ الی ۳۰ درصد از صادرات مرغ کشور به گلستان تعلق دارد.


محمود رضا وفایی اظهار کرد: تمامی طیور و دام گلستان با مجوز حمل بهداشتی منتقل می‌شود و هیچ دام و طیوری نیست که بدون نظارت، کشتار شود.

او افزود: در ۶ ماهه اول سال بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ مورد بازدید از واحدهای عرضه خام دامی داشتیم که حدود هزار و ۶۲ مورد غیربهداشتی بود و در همین راستا ۲۱ تن فرآورده‌های دامی غیربهداشتی شناسایی و معدوم و ۷۷۵ مورد هم به مراجع قضایی ارجاع شد.

وفایی تصریح کرد: در ۶ ماهه اول امسال بر ۹۵ هزار رأس دام سنگین و سبک نظارت بهداشتی صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان با بیان این که در حوزه بیماری های آبزیان هم طرح های مراقبت از بیماری های وی اچ اس و غیره صورت می‌گیرد، افزود: بیش از هزار واحد مرغداری گوشتی و بیش از ۵۰ واحد مرغ مادر و ۱۹ واحد تولیدی مرغ تخم گذار در استان داریم.

وفایی گفت: این امر نشان می دهد که حجم کار ما در واحد طیور بسیار سنگین است و تقریباً دومین و سومین تولیدکننده گوشت مرغ در کشور بوده و جزو استان های معین تهران و کشور هستیم.

او بیان کرد: کیفیت مرغ ما خوب و بالاست و عاری از هرگونه بیماری های اخطارکردنی هستیم.

وفایی تصریح کرد: بین ۲۵ الی ۳۰ درصد از صادرات مرغ کشور به گلستان تعلق دارد و بین ۲۵ الی ۳۰ درصد از مجموع صادرات گلستان، تحت نظارت دامپزشکی استان بوده و این امر بسیار مهم است.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان تأکید کرد: بازدیدهای دوره ای منظمی از واحدهای پرورشی مرغ مادر و تخم گذار صورت می‌گیرد و تصمیم داریم طرح «مرغ سایز» را در استان اجرا کنیم.

وفایی گفت: وزن مورد قبول برای مرغ بین یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم بوده و در این وزن درصد ابتلا به بیماری ها کمتر است.

او بیان کرد: در سال گذشته حدود ۳۵ هزار نمونه‌برداری از مرغداری صنعتی و بومی صورت گرفت و در ۶ ماهه اول امسال ۲۲ هزار و ۵۷۰ مورد نمونه‌برداری از جمعیت طیور اتفاق افتاده است.

وفایی اظهار کرد: یکی از بخش‌های مهم ما در دامپزشکی استان حوزه بخش خصوصی است و تعداد زیادی از دامپزشکان ما در درمانگاه، داروخانه و مرکز مایه‌کوبی و آزمایشگاه مشغول به کار هستند و این جزو پیشروترین دستگاه‌هایی هستیم که عملیات تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کردیم.

او یادآور شد: در حال حاضر بالغ‌بر ۱۶۰ واحد بخش خصوصی در این قسمت فعالیت کرده و هزار و ۴۰۰ نفر به‌طور مستقیم مشغول به فعالیت هستند و در رشته دامپزشکی در استان فرد بیکار نداریم.

وفایی گفت: ۱۵ کشتارگاه طیور در استان داریم که جزو مطرح‌ترین کشتارگاه‌های کشور هستند. حدود ۴۰ کشتارگاه در کشور دارای کد آی آر هستند که ۶ کشتارگاه مربوط به استان است و سه کشتارگاه در کشور توانستند کد صادراتی به روسیه بگیرند که یک مورد به گلستان تعلق دارد و همچنین پنج مورد واحد لبنی توانستند مجوز صادرات به روسیه را بگیرند که یک واحد آن به استان ما تعلق دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد