hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان| اماواگرهای اجرای یک طرح

لرستان| اماواگرهای اجرای یک طرح

احداث فاز چهارم کارخانه سیمان دورود از مصوبات سفرهای هیئت دولت به استان لرستان است که هنوز عملیاتی نشده و به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم این شهر صنعتی همواره مطرح بوده است. سال 93 در سفر هیئت دولت یازدهم به لرستان برای سومین بار کلنگ فاز چهار کارخانه سیمان دورود به زمین زده شد اما به‌رغم وعده‌های مسئولین این پروژه تاکنون عملیاتی نشده و اماواگرها در مورداجرای آن همچنان ادامه دارد. این در حالی است که آمار بیکاری در دورود و حتی در کل استان لرستان بالاست و اجرای این فاز می‌توانست سهم بسزایی در اشتغال‌زایی در منطقه و کاهش آمار بیکاری داشته باشد. در حال حاضر کارخانه سیمان دورود با فعالیت چند دهه‌ای خود در این شهرستان با معضل فرسوده بودن خطوط تولید مواجه است، موضوعی که موجب افزایش هزینه‌های این واحد صنعتی و درنتیجه به مخاطره افتادن حیات این واحد تولیدی شده است.

پیش‌بینی تکمیل در سه سال تحقق نیافت

علی ربیعی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم کلنگ زنی این پروژه تأکید کرده بود: زمان بهره‌برداری این فاز را طوری مشخص کنید که بنده وزیر باشم تا دوباره برای بهره‌برداری به اینجا سفر کنم و پیش‌بینی ما تکمیل این فاز در مدت سه سال است ولی سال چهارم نیز سپری‌شده و پروژه همچنان در خواب است و ربیعی هم استیضاح شد و همچنان همگان منتظر آغاز عملیات اجرایی هستند.

در زمان کلنگ‌زنی اعلام شد که راه‌اندازی این فاز به 320 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با بهره‌برداری از آن 350 فرصت شغلی به‌صورت مستقیم ایجاد می‌شود.

قرار بود، بانک‌های رفاه، توسعه تعاون و صندوق توسعه «منابع ارزی» را تأمین ‌کنند و سیمان فارس و خوزستان سرمایه‎گذاری فاز چهارم را انجام دهند اما هیچ‌کدام تاکنون عملیاتی نشده است.

این شرایط در حالی ادامه داشت و دارد که فقط وعده برای آغاز عملیات اجرایی پروژه شنیده می‌شود و هنوز هم خبری نشده است.

‌ سید تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، اواخر تیرماه امسال در سفر به شهرستان دورود گفته بود: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده فاز چهارم کارخانه سیمان دورود که محصول آن سیمان‌سفید است، راه‌اندازی می‌شود.

او ادامه داد: برای سرمایه در گردش این پروژه بانک رفاه مشارکت کرده و مطالعات آهک آن در شستا در حال اتمام است.

نوربخش علت تأخیر در انجام عملیات اجرایی فاز چهارم سیمان دورود را مشکلات صندوق توسعه ملی، مشکلات بانکی در تأمین اعتبار و تغییر خط تولید از سیمان سیاه به سفید عنوان کرد.

خرداد هم آمد و پروژه اجرایی نشد

سید موسی خادمی، استاندار لرستان اردیبهشت امسال با انتقاد از آغاز نشدن عملیات اجرایی این پروژه تأکید کرد: بارها برای آغاز و اجرای این پروژه جلسه برگزار کرده‌ایم!

او ادامه داد: فاز چهار کارخانه سیمان دورود از مدت‌ها قبل باید جایگزین می‌شد اما تاکنون این امر میسر نشده است.

خادمی افزود: عملیات اجرایی این پروژه تا اوایل یا اواخر خرداد 97 آغاز خواهد شد. وعده‌های نوربخش و خادمی هنوز هیچ‌کدام محقق نشد و هر بار وعده‌ی جدید از راه می‌رسد اما پروژه همان است که اول بود و در حد کلنگ‌زنی!

همچنین شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، شهریور امسال در سفر به لرستان گفت: در ستاد تسهیل ملی مشکلات فاز چهار سیمان دورود مطرح می‌شود.

او با تأکید بر رفع مشکلات این فاز ادامه داد: در شورای پول و اعتبار، تأمین اعتبار این پروژه پیگیری خواهد شد.

اما بعد از صحبت‌های وزیر هم هنوز اتفاق خاصی رسانه‌ای نشده و همگان به روزهای بهتر و حل مشکلات اجرایی این پروژه امید دارند.

طبق صحبت مسئولان ملی وعده می‌‌دهیم

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز دراین‌باره گفت: فاز چهار سیمان دورود یکی از مطالبات به‌حق مردم بوده و خیلی تلاش کرده‌ایم که محقق شود.

مجید کیان‌پور با اشاره به اینکه کارخانه سیمان دورود چندین دهه است که تولیدات با کیفیت داشته است، افزود: محصولات این کارخانه شهرت خاصی داشته ولی در حال حاضر نیاز به بازسازی و به‌روز شدن تجهیزات دارد.

کیان‌پور تصریح کرد: به علت فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات و نوسانات اقتصادی مشکلاتی برای این کارخانه از مدت‌ها قبل ایجادشده و همه تلاش ما آغاز عملیات اجرایی این فاز در آینده نزدیک است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به پرسشی که در ماه‌ها گذشته نیز وعده آغاز عملیات اجرایی بارها داده و شنیده‌شده اما هیچ‌کدام محقق نشده و این وعده نیز به سرنوشت مابقی دچار نمی‌شود؟ گفت: ما از مسئولان مربوطه در سطح ملی پیگیری می‌کنیم و طبق صحبت آنان وعده می‌‌دهیم اما اینکه عملی می‌شود یا نه دیگر دست ما نیست و خودمان هم از این شرایط ناراضی هستیم.

او تأکید کرد: نیاز است که عملیات اجرایی این فاز هر چه سریع‌تر آغاز و در ادامه به بهره‌برداری برسد تا صنعت سیمان در شهرستان دورود همچنان فعالیت داشته باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد