hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > سینمای تجربی نیازمند آموزش

سینمای تجربی نیازمند آموزش

عضو هیات انتخاب بخش تجربی در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، این بخش را نیازمند آموزش دانست و گفت:جشنواره می‌تواند در بخش آموزش زیرساختی و پایه‌ای سینما و فیلم کوتاه تجربی عملکرد خوبی ارائه دهد.
تیام یابنده، فیلمساز بوشهري برنده جایزه فیلم کوتاه سینمای بدون مرز 2015 آمریکا شده و عضو هیات انتخاب بخش تجربی در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران است. او با اشاره به اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی برای رشد و تعالی هنر گفت: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه تهران، جایگاهی برای ملاقات و دیدار فیلمسازان است تا علاوه بر برقراری تعاملات مفید کاری، بتوانند آنچه را که در یک سال بر فیلم کوتاه گذشته است، ارزیابی کنند.اوهمچنین افزود: حضور فیلمسازان در جشنواره فیلم کوتاه تهران، کمک می‌کند که هنرمندان این حوزه بتوانند فضای ذهنی یکدیگر و مسیری را که فیلم کوتاه در آن قرار دارد، ارزیابی کنند؛ بنابراین این روند به رشد حوزه فیلم کوتاه کمک شایانی می‌کند.عضو هیات انتخاب بخش تجربی در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: به طور حتم این جشنواره یکی از مهم‌ترین رویدادها در حوزه فیلم کوتاه است که امکان شناسایی افراد خلاق و مستعد را در حوزه این هنر فراهم می‌کند و اجازه می‌دهد که فیلمسازان از سراسر کشور و با هر سن و سالی مورد ارزیابی قرار گیرند و فضایی برای بروز و ظهور به دست آورند.یابنده بر تاثیرگذاری بخش بین‌الملل تاکید کرد و گفت: لازم است که در بخش بین‌الملل کمپین‌هایی ایجاد شود تا به واسطه آن فیلمسازان داخلی و خارجی امکان صحبت کردن و تبادل نظر را به دست آورند زیرا این بخش به شدت می‌تواند بر فیلمسازان داخلی تاثیرگذارباشد.او تصریح کرد: برای شخص من تعاملاتی که با کارگردان‌ها و فیلمسازهای خارجی در بخش بین‌الملل برقرار می‌کردم، بسیار آموزنده بود تا جایی که گاهی این بخش، حتی جوایز را نیز در حاشیه قرار می‌داد؛ بنابراین ضروری است که شاهد پررنگ شدن بخش بین‌الملل باشیم هر چند که کلیت این بخش قابل ستایش و مهم است.کارگردان فیلم کوتاه «رنگان 99» جذب مخاطب را یکی از بخش‌های مهم جشنواره فیلم کوتاه تهران دانست و گفت: به نظر من تا امروز جشنواره فیلم کوتاه تهران توانسته در عرصه جذب مخاطب به خوبی عمل کند تا جایی که به واسطه این حضور پرشور، بارها جشنواره سانس‌های ویژه در نظر گرفته است اما به طور حتم با تبلیغات بیشتر و اعمال رویکردهایی چون ژانر بندی کردن آثار می‌توان بر جذب مخاطب در این حوزه افزود.یابنده درباره فضای برگزاری جشنواره، بیان کرد: به نظر من پردیس چارسو به لحاظ موقعیت مکانی فضای مناسبی برای مخاطبان حوزه فیلم کوتاه است زیرا اغلب علاقه‌مندان برای رفت و آمد به این فضا راحت هستند اما به طور حتم چارسو فضای مناسبی برای تعداد مخاطبان بالای این بخش نیست و پردیس ملت فضای مناسب‌تری را برای علاقه‌مندان گسترده و نوع اکران فراهم می‌کند.او درباره سطح آثار تجربی در این دوره از جشنواره بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در بخش تجربی وجود دارد و تنها مختص به جشنواره نیست، عدم شناخت از این بخش است کما اینکه امسال خانه سینما نیز در بخش تجربی جایزه‌ای اهدا نکرد.کارگردان فیلم کوتاه «سرنگ» تصریح کرد: یکی از عمده مشکلات در حوزه سینمای تجربی به بحث آموزش مربوط است؛ بنابراین باید برای این بخش یک تعریف درست به فیلمسازان جوان ارائه شود تا این معضلات را شاهد نباشیم.یابنده ادامه داد: بسیاری از فیلمسازان به اشتباه می‌اندیشند که هر کار ساختارشکنی، یک اثر تجربی است و اغلب آثار سورئال با فضاهای فانتزی یا متفاوت به بخش تجربی نسبت داده می‌شوند. حتی در برخی از موارد فقط کارهایی که دیالوگ ندارند یا در ساخت آن‌ها از فرم خاصی استفاده می‌شود، تجربی دیده می‌شوند.درحالی‌که بخش تجربی یک چارچوب آموزشی و ساختار مشخص دارد که برای شناخت آن باید تاریخ آن را بررسی کرد.او تاکید کرد: در واقع بحث سینمای تجربی زبان تصویر و گرامر سینماست ؛یعنی ما باید دری را به روی مخاطب بگشاییم که تا پیش از آن ندیده و تجربه نکرده است. در این راستا نیز من پیشنهاد دادم که برای سازندگان تمامي آثاری که در این بخش از جشنواره پذیرفته نشدند، یک ورک‌شاپ آموزشی برنامه‌ریزی کنیم زیرا ما در زیرساخت‌ها و پایه‌های آموزشی دچار مشکلاتی هستیم.کارگردان فیلم کوتاه «اعتراف» بیان کرد: تاکید ما بر سینمای تجربی فقط به دلیل خود این بخش نیست زیرا فیلمسازانی که در این حوزه کار می‌کنند، می‌توانند با فرم‌هایی آشنا شوند که از آن‌ها می‌توان در دیگر حوزه‌های سینما به عنوان تکنیک‌های زیبایی‌شناسانه استفاده کرد کما اینکه در دهه 50 تکنیک‌هایی در سینمای تجربی وجود داشت که امروزه در سینمای وحشت ژانر اصلی است بنابراین ما نیز می‌توانیم چنین نگاهی به سینمای تجربی داشته باشیم و آن را دنبال کنیم.

معرفی هیات انتخاب بخش مستند سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

همچنین هیات انتخاب آثار بخش مستند سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز معرفی شد.

پژمان مظاهری‌پور، شیرین برق‌نورد و مهدی گنجی با حکم سیدصادق موسوی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، به عنوان هیات انتخاب آثار بخش پویانمایی این جشنواره منصوب شدند.پژمان مظاهری‌پور کارشناسی کارگردانی سینما، ساخت مستندهای شاهنامه شاه تهماسبی، وارثان کیومرث، انسان طغیانگر، داستان چند هزارساله یک شهر، وادی هفت واد، جیرفت تمدن گمشده، میراث فرهنگی، آب در ایران، دریاچه‌ای که بود، سعدی شاعر مصلح، داستان تولید برق، دستگرد یزد شاپوران، غبار سرخ، ایران از پس هزاره‌ها، رامهرمز یک کاوش باستان‌شناسی، الموت، مسجد ایرانی و تخت سلیمان را در کارنامه خود دارد. وی همچنین عضو هیات علمی نخستین گردهمایی سینمای مستند و باستان‌‌شناسی موزه ملی و عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره مستند -سینما حقیقت – 96 بوده است.شیرین برق‌نورد پس از اتمام تحصیل در رشته کارشناسی سینما از دانشگاه سوره در مدرسه سینمایی Central Institute for Technology استرالیا به ادامه تحصیل پرداخت و پس از پایان تحصیل در رشته کارگردانی سینما به ایران بازگشت. عضو انجمن مستندسازان سینمای ایران و انجمن فیلم کوتاه ایران است و فیلمسازی را از سال 76 با ساخت چند فیلم کوتاه و تجربی آغاز کرد. از جمله آثار وی می‌توان به کارگردانی فیلم‌های‌ کوتاه داستانی کسوف و صبح‌به‌خیر مونالیزا و فیلم‌‎های مستند حرفه: مستندساز، صحنه‌هایی از یک طلاق، شاعران زندگی، روزها و در انتهای فصل اشاره کرد. او همچنین به‌عنوان تدوینگر، تدوین چندین فیلم مستند از جمله «آی آدم‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و «جشن تکلیف» به کارگردانی فیروزه خسروانی را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. در کنار مستند «۲۱ روز و من»، شیرین برق‌نورد در سال‌های اخیر به مستندسازی با موضوع‌های اجتماعی و زنان به‌صورت مستقل پرداخته است. برق‌نورد تاکنون جوایز متعدد ملی و بین‌المللی را کسب کرده است.مهدی گنجی، دانش‌آموخته رشته سینما با گرایش فیلمبرداری، عضو پیوسته انجمن مستندسازان ایران است. وی در سال‌های اخیر در زمینهی به تصویر کشیدن زندگی کارآفرینان و حوزه کسب‌وکار فعال بوده است. مستندهای باتو مهتاب، اراده‌های آهنین، من می‌خوام شاه بشم، مجموعه تلویزیونی جلوه، مجموعه اشتغال و صنعت، مادرم منیژه معدن‌کار است، همه اوراق هویت من، پازلی‌ها و مجموعه کارستان از جمله آثار گنجی هستند. او جوایز متعدد ملی و بین‌المللی را نیز در کارنامه هنری خود دارد.فیلم مستند «من می‌خوام شاه بشم» یکی از شاخص‌ترین آثار گنجی است که درباره زندگی یکی از فعالان صنعت توریسم و رابطه او با خانواده‌اش است.سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌ازان از ۱۸ تا ۲۳ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد