hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > وعده‌های کاغذی مدیران و کمبود واقعی مسکن در خراسان شمالی؛ آیا راه علاجی برای «بی‌خانه‌ها» پیدا می‌شود؟

وعده‌های کاغذی مدیران و کمبود واقعی مسکن در خراسان شمالی؛ آیا راه علاجی برای «بی‌خانه‌ها» پیدا می‌شود؟

آمار نشان می دهد خراسان شمالی ۳۰ هزار واحد مسکونی نیازد دارد و این در حالی است که از ابتدای دولت تدبیر و امید در استان خراسان شمالی هیچ خبری از ساخت پرو‌ژه‌های عظیم مسکن نیست.
خراسان شمالی از کمبود 30 هزار واحد مسکونی رنج می‌برد و همین موضوع باعث گرانی سرسام آور منزل و اجاره بها در استان شده است. طبق برآوردها برای تامین نیاز شهروندان استان به مسکن تا افق سال 1405 باید سالانه 13 هزار و 800 واحد مسکونی در نقاط شهری ساخته شود.
بر این اساس بیشترین کمبود مسکن مربوط به شهر بجنورد است و در مرکز استان تا سال 1405 باید 6 هزار و 500 واحد مسکونی ساخته شود تا کمبود مسکن جبران شود. اما آیا با برنامه‌های غیر واقعی و شعاری مسئولان این تعداد مسکن در استان ساخته خواهد شد؟ آنچه از طرح‌‌های اعلامی مشخص می‌شود٬ خبری از ساخت مسکن به صورت جدی و عملیاتی نیست و شغل‌های مرتبط با ساخت مسکن نیز در استان کم کم در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند.
دعوای آمارها / خراسان شمالی 30 هزار واحد مسکونی «کم» دارد؟
شهروندان استان خراسان شمالی در 22 شهر، 30 هزار واحد مسکونی کم دارند و بر اساس برنامه‌ریزی دولت در طرح ملی مسکن، فرض بر این است که نیمی از این نیازها، معادل 15هزار واحد مسکونی توسط خود مردم ساخته شده و باقی 15 هزار واحد باید توسط راه و شهرسازی برنامه‌ریزی و تامین زمین و ساخته شود. 
از سوی دیگر معضل کمبود زمین و جانمایی نامناسب زمین مسکن ملی نیز به عاملی برای مشکلات مسکن استان تبدیل شده است. برای ساخت مسکن در این 22 شهر خراسان شمالی کمبود زمین روبه‌رو است. به گفته مدیرکل سابق راه و شهرسازی خراسان شمالی٬ تنها در 5 شهر می‌توانیم زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن را تامین کنیم و در سایر شهرها برای ساخت مسکن جدید کمبود زمین داریم.
همه می دانند که چالش مسکن به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سال های اخیر کشور و استان تبدیل شده و بسیاری از جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده در مقابل سد بزرگ نداشتن واحد مسکونی و عدم توانایی تامین آن٬ زانو می‌زانند. با این حال مسئولان در دولت تدبیر و امید در استان فقط وعده‌های هوایی می‌دهند.
مدیرکل فعلی راه و شهرسازی استان خراسان شمالی اما این رقم را قبول ندارد و می‌گوید٬ در استان فقط 17000 واحد مسکونی نیاز داریم. نژادصفوی به بحث تامین زمین به متقاضیان مسکن اشاره کرد و افزود:  در استان اقدامات خوبی در تامین زمین برای احداث مسکن داشتیم و تفاهم نامه‌هایی با بنیاد مسکن و دستگاه‌های اجرایی از جمله ناجا، صدا وسیما، آموزش و پرورش، تامین اجتماعی و جهاد کشاورزی منعقد شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی همچنین اضافه کرد:  در استان حدود 17 هزار واحد کمبود مسکن وجود دارد که انشاءالله با تسریع در ساخت مساکن جدید گامی مؤثر در رابطه با کاهش اجاره نشینی در استان برداشته شود.
آمارهایی که فقط روی کاغذ می‌آیند
همه می دانند که چالش مسکن به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سال های اخیر کشور و استان تبدیل شده و بسیاری از جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده در مقابل سد بزرگ نداشتن واحد مسکونی و عدم توانایی تامین آن٬ زانو می‌زانند. با این حال مسئولان در دولت تدبیر و امید در استان فقط وعده‌های هوایی می‌دهند.
در آخرین نمونه این وعده‌ها٬ معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: باید با پای کار آمدن تمامی متولیان امر٬ پرونده نیاز مسکن خراسان شمالی تا 2 سال آینده بسته شود.
اغلب پروژه‌های مسکن مهر نیمه تمام در چند سال اخیر غیر فعال بودند که به گفته مدیران مسکن و شهرسازی استان٬ در چند ماه اخیر مجدداً فعال یا نیمه فعال شده اند که مجموعاً 1787 واحد در شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین است.
غلامرضا هوایی در طرح سراسری افتتاح، واگذاری گروهی زمین و آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن که با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: فعال‌سازی حوزه مسکن موجب فعال شدن بسیاری از بخش‌ها در حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری می‌شود و تاثیر بسزایی در افزایش تولید ناخالصی داخلی دارد.
وی با تاکید بر جمع بندی نیاز استان در حوزه‌های شهری و روستایی به مسکن ، افزود: با محوریت اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بانک مسکن و خیّرین باید نیاز مسکن استان تا 2 سال آینده برطرف شود.
معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی بر تعیین سهم مسکن هر شهرستان، شهر و روستا تاکید کرد و افزود: بر اساس برآوردهای اولیه نیاز کنونی مسکن استان 20 هزار واحد می‌باشد که باید با ایجاد هماهنگی‌های بین دستگاهی و حل مشکلات این نیاز برطرف شود.
در پاراگراف‌های قبل چندین عدد از سوی مسئولان درباره کمبود مسکن در خراسان شمالی اعلام شده که همگی گفته قبی را انکار و تکذیب می‌کند! همین آمار دهی‌ها هم نشان دهنده نبود عزم جدی برای حل مشکل مسکن در استان است.
خانه هست! تکمیل نشده و متقاضی نیست
پیگیری مشکل مسکن در خراسان شمالی جایی قابل تامل می‌شود که متوجه می‌شویم ساخت واحدهای نیمه کاره مسکن مهر در سال‌های اخیر علی رغم افتتاحیه نمایشی٬ کاملا تعطیل شده و در واقع خانه‌هایی با پیشرفت 90 درصدی ساخته شده اما برای تحویل آماده نیستند!
عبدالمجید نژادصفوی٬ مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی و دبیر شورای مسکن استان اظهار داشت: اغلب پروژه‌های مسکن مهر نیمه تمام در چند سال اخیر غیر فعال بودند که در چند ماه اخیر مجدداً فعال یا نیمه فعال شده اند که مجموعاً 1787 واحد در شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین است.
وی افزود:  تنها 288 واحد از مسکن مهر غیرفعال هستند که با مساعدت دادگستری استان، بانک مسکن و راه و شهرسازی مجدداً در مرداد ماه فعال شده و همچنین از پروژه‌های مسکن مهر باقی مانده 1052 واحد مسکونی آماده افتتاح هستند.
آنچه در سال های اخیر و دوران تصدی دولت تدبیر و امید در خراسان شمالی در زمینه مسکن اتفاق افتاد٬ نشانگر رشد 200 درصدی قیمت مسکن در استان و کاهش 100 درصدی ساخت مسکن است. مشکلی که باعث کند شدن سرعت ازدواج و تشکیل خانواده و به تبع آن آسیب‌های اجتماعی فراوان در خراسان شمالی شده است. آیا مسئولان پا را از وعده دادن فراتر می‌گذارند؟
مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص طرح اقدام ملی نیز گفت: در طرح اقدام ملی مسکن تاکنون 8/5 هکتار اراضی تأمین و تخصیص داده شده است که اولین پروژه طرح اقدام ملی مسکن به تعداد 256 واحد در شهرک فرهنگیان بجنورد به نام پروژه عقیق در مرحله تجهیز کارگاه است، همچنین در سامانه جامع طرح اقدام ملی مسکن تاکنون 7262 خانوار به ظرفیت جمعیت 23000 نفر ثبت نام کردند.
با همه این تفاسیر٬ آنچه در سال های اخیر و دوران تصدی دولت تدبیر و امید در خراسان شمالی در زمینه مسکن اتفاق افتاد٬ نشانگر رشد 200 درصدی قیمت مسکن در استان و کاهش 100 درصدی ساخت مسکن است. مشکلی که باعث کند شدن سرعت ازدواج و تشکیل خانواده و به تبع آن آسیب‌های اجتماعی فراوان در خراسان شمالی شده است. آیا مسئولان پا را از وعده دادن فراتر می‌گذارند؟
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد