hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > امان از موانع هوایی!

امان از موانع هوایی!

شعر گفتن را دوست دارم، اوقات فراغت بیشتر مطالعه می‌کنم و به موضوع عرفان هم علاقه دارم


«اگر از من می‌پرسی، میگم هیچ کاری سخت نیست؛ اگر علاقه، اراده و توکل داشته باشی.» این یک سطر مهمترین بخش از گفت‌وگوی «شهروند» با «محمد واحدیان»، روحانی‌ روشندل شهر ساری ا‌ست. جوانی ٢٦ ساله که به قول خودش با اراده، علاقه و توکل در پی ‌خواسته‌هایش می‌رود. از پنج‌سالگی حفظ قرآن را آغاز کرد و در ١٢‌سالگی حافظ قرآن شد. پس از پایان دبیرستان به کسب علوم حوزوی علاقه‌مند و در حوزه علمیه شهرستان‌ ساری و قم مشغول به تحصیل شد. محمد واحدیان در حال به پایان‌ رساندن مقطع سطح سه حوزه (معادل ‌کارشناسی‌ارشد) است و علاقه دارد مقاطع بالاتر علمی را نیز طی کند. بینایی این روحانی جوان در بدو تولد به علت خطای کادر درمانی با مشکل روبه‌رو شد.  «شهروند» به بهانه ١٥ اکتبر «روز جهانی‌ نابینایان» گفت‌وگوی کوتاهی با این روحانی جوان داشته است.
  در چه سالی وارد حوزه شدی؟
سال ٨٨ وارد حوزه علمیه‌ ساری شدم، پنج‌سال در شهر ساری و سه‌سال هم  است که در شهر قم مشغول به تحصیلم. درحال حاضر مشغول به تهیه پایان‌نامه سطح‌ سه حوزه هستم.
  حفظ قرآن را در چه سنی شروع کردی؟
حدودا از پنج‌سالگی. از همان دوران بچگی با حمایت پدر و مادرم حفظ قرآن‌کریم را آغاز کردم، . توفیق شد تقریبا کل قرآن را در ١٢ سالگی حفظ کنم.
  سخت نیست؟ اینکه مجبوری برای کسب علوم‌ دینی دایما سفر کنی...
نه اصلا، معمولا خانواده، دوستان و همشهریان همراهی می‌کنند و این مسیر را با آنها ‌می‌روم. خدا بزرگ است. اگر از من می‌پرسی، می‌گوم هیچ کاری سخت نیست؛ اگر علاقه، اراده و توکل داشته باشی.»
  آیا امکانات لازم برای تحصیل یک فرد روشندل یا معلول در حوزه‌های علمیه فراهم است؟
اگر منظور شما امکانات زیرساختی، ساختمان و راه‌پله و... است، باید بگویم متاسفانه این نابرابری‌ها را در تمام نهادهای کشور می‌بینیم؛ نمی‌توانیم بگوییم حوزه امکانات زیرساخت لازم را برای حضور معلولان و نابینایان ... ندارد، این موضوع شامل حال دانشگاه‌ها، سطح معابر و... می‌شود. اما اگر منظورتان امکانات نرم‌افزاری است، اتفاقات خوبی در حوزه صورت گرفته است. درحال حاضر هم کتاب‌های صوتی و با خط بریل برای نابینایان فراهم است، البته نکته مهمی که باید در نظر داشته باشیم این است که دروس حوزه به هیچ وجه قابل مقایسه با دانشگاه نیست. من با دروس دانشگاهی کاملا آشنا هستم و می‌دانم که در دانشگاه مقید نیستند که یک منبع و کتاب را از اول تا آخر بخوانند و آن را بفهمند، اما در حوزه شما با دروس دشوارتری مواجه هستید.
  تفریح محمد واحدیان؟
شعر گفتن را دوست دارم، اوقات فراغت بیشتر مطالعه می‌کنم و به موضوع عرفان هم علاقه دارم.
  به موسیقی علاقه داری؟
بله، مدت زیادی هم  روی صوت و لحن قرآن کار کردم.
  اهل شعر هم هستی؟
بله، گهگاهی اشعار مذهبی و عاشقانه می‌گویم.
  یک بیت از شعرهایت.
هر چه نظر کرده‌ایم در رخ زیبای او
در سر ما مانده است لذت سودای او
قند و عسل را چه سود با لب شیرین او
زهر عسل کرده است لعل مربای او
  آخرین کتابی که خواندی؟
یک کتاب در مورد چاکرا درمانی، نویسنده کتاب ملیتی هندی داشت و موضوع کتاب انرژی‌درمانی بود.
  یک جمله کوتاه در مورد این سه کلمه بگو؟
شیخ‌مفید: به نظر من هر نقل تاریخی از ایشان معتبر و حجت است.
جابرابن عبدالله‌انصاری: فردی که حضور چند معصوم را ادراک کرده؛ این سعادت بالایی است.
عصای سفید: وسیله‌ای برای در امان ماندن نابینایان از موانع زمینی؛ البته باید فکری هم برای موانع هوایی کرد؛ داربست و سایبان و...

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد