hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رسانه > بانک‌هایی‌که فیلم در می‌آورند

بانک‌هایی‌که فیلم در می‌آورند

سرسلسه ورود بانک‌ها به سینما و سرمایه‌گذاری‌های سینمایی متعلق به بانک پاسارگاد است که در زمره بانک‌ها خصوصی به حساب می‌آید. احتمالا برایتان جالب باشد که بدانید این بانک نه تنها در زمینه تولید فیلم‌های سینمایی بلکه در حوزه فرهنگ و هنر حساب ویژه‌ای باز کرده است. سال گذشته اختلاف این بانک و فرهنگستان هنر در مورد یکی از گالری‌های این بانک که آثار تجسمی در آن نگهداری می‌شد به رسانه‌ها کشیده شد و مدتی جریان خبری گروه فرهنگی رسانه‌ها را به خود اختصاص داده بود. این بانک حضوری جدی هم در حراج‌ها دارد. پایگاه رسمی این بانک، دلیل ورود پاسارگاد به فرهنگ و هنر را در زمره مسؤولیت‌های اجتماعی این نهاد اقتصادی تعریف کرده است.
پاسارگادیها در صدر

پاسارگاد در سینما هم کارنامه پرباری دارد. فیلمهایی مانند زیر سقف دودی (تهیهکننده و کارگردان: پوران درخشنده)، مرگ ماهی (تهیهکننده و کارگردان: روحا... حجازی)، بهمن (کارگردان: مرتضی فرشباف، تهیهکننده: جواد نوروزبیگی)، من دیهگو مارادونا هستم (کارگردان: بهرام توکلی، تهیهکننده: جواد نوروزبیگی)، ملبورن (کارگردان: نیما جاویدی، تهیهکننده: جواد نوروزبیگی)، طبقه هساث (کارگردان: کمال تبریزی، تهیهکننده: جواد نوروزبیگی) و جدایی نادر از سیمین (تهیهکننده و کارگردان: اصغر فرهادی) از فیلمهایی هستند که بانک پاسارگاد در تامین بخشی از سرمایه آنها مشارکت داشته است. در میان فیلمهای فوق به جز طبقه هساث و جدایی نادر از سیمین، سایر فیلمها در گیشه با اقبال چندانی مواجه نشدند. فیلم ملبورن هم از دیگر فیلمهای جالب این لیست است که هرچند اقبال چندانی در داخل کشور نیافت در جشنوارههای خارجی حضور فعالی داشت و جوایز متعددی هم کسب کرد. بجز موارد فوق باید مشارکت در تامین و برگزاری جشنواره فیلم 180 ثانیهای را هم به حساب آورد که با مشارکت مستقیم بانک پاسارگاد برگزار میشود.

بانک گردشگری و شهر موشها

بانک گردشگری از دیگر بانکهایی است که نسبت به سایر بانکها با کارنامه موفقتری در گیشه روبهروست. راضی کردن مرضیه بروند برای ساخت فیلم سینمایی از یکی از مهمترین خاطرات کودکی چند میلیون ایرانی، کاری بود که بانک گردشگری انجام داد و ریسک سرمایه‌گذاری روی یک برند موفق داخلی را پذیرفت. کارگردانی این فیلم را مرضیه برومند و تهیه‌کنندگی آن را علی سرتیپی و منیژه حکمت به‌ عهده داشتند.

آوانگارد بازی بانک سینا

بانک سینا از دیگر بانک‌هایی است که از کوزه سینما لب تر کرده استاین بانک، وابسته به یکی از نهادهای حاکمیتی است و بخشی از سرمایه آخرین فیلم رامبد جوان را تدارک دیده استفیلمی که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجری محبوب خندوانه تولید شد و در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر در سال 95 حضور داشت و در 9 رشته هم نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد که در نهایت در یک رشته موفق به دریافت سیمرغ شد. «نگار» یک تجربه رو به جلوی فرمی برای رامبدی بود که خیلی‌ها او را با خندوانه و سریال خانه سبز می‌شناختند.

اقتصاد نوین و رخشان بنی‌اعتماد

بانک اقتصاد نوین از دیگر بانک‌هایی است که سعی کرده جای پایی برای خود در سینما باز کنداین بانک هم به مانند بانک پاسارگاد هم سابقه تولید و سرمایه‌گذاری فیلم سینمایی را دارد و هم بعضا در حمایت از بعضی جشنواره‌های سینمایی وارد فضای فرهنگ شده استفیلم «آتش سبز» به کارگردانی محمدرضا اصلانی و تهیه‌کنندگی قاسم قلی‌پور، حیران به کارگردانی شالیزه عارف‌پور و تهیه‌کنندگی رخشان بنی‌اعتماد، خاک آشنا به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهمن فرمان‌آرا و مجموعه مستندهای کارستان به تهیه‌کنندگی مجتبی میرتهماسب که البته با حضور پررنگ رخشان بنی‌اعتماد از پروژه‌های سینمایی اقتصاد نوین استاقتصاد نوین هم به مانند پاسارگاد نه تنها در سینما بلکه در سایر حوزه‌های فرهنگی و هنری هم حضور پررنگی داردحمایت و سرمایه‌گذاری در انتشار کتاب، آلبوم موسیقی، جشنواره فیلم پروین و گالری هنرهای تجسمی هم از دیگر حیطه‌های فعالیت اقتصاد نوین استاین بانک همچنین 26مدرسه در نقاط روستایی سراسر کشور تاسیس کرده استاقتصاد نوین این فعالیت‌ها را در زمره مسؤولیت‌های اجتماعی خود تعریف کرده است.

بانک ملت و لس‌آنجلس - تهران

بانک ملت در تامین سرمایه فیلم «لس‌آنجلس- تهران» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی تینا پاکروان از دیگر بانک‌هایی است که بتازگی به باشگاه بانکی‌های فیلمساز پیوسته‌ استدر تیزر تبلیغاتی این فیلم رسما نام و لوگوی بانک ملت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه ذکر شده و باشگاه مشتریان بانک ملت هم آن را به مخاطبان خود توصیه کرده است
در حال حاضر بیلبوردهای تبلیغاتی چندده‌میلیونی این فیلم در بزرگراه‌ها و خیابان‌های پایتخت، تنه به تنه یکی از تئاترهایی می‌زند که قرار است در روزهای آینده روی صحنه برود و با لاکچری بازی و گشاده دستی آن با واکنش تند وزیر ارشاد هم مواجه شده بود.

سرهنگ نوروزبیگی مورد اقبالترین تهیهکننده

جواد نوروزبیگی را میتوان مورد اقبالترین تهیهکنندهای دانست که بانک پاسارگاد برای ایفای مسؤولیتهای اجتماعی خود او را برگزیده است. تهیهکنندگی چهار مورد از هفت مورد مشارکتهای سینمایی این بانک را نوروزبیگی به‌‌عهده داشته است. جالب است بدانید که نوروزبیگی که متولد 1345 از شهر تهران است، یک نظامی بازنشسته است که با درجه سرهنگی بازنشسته و بعد وارد تهیهکنندگی سینما شده است. در کارنامه او تهیهکنندگی بیش از 25 فیلم به چشم میخورد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد