hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید حمایتی کشمش در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد

۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید حمایتی کشمش در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد

استاندار قزوین گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید حمایتی کشمش در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد تا کشمش باقی‌مانده در انبار باغداران تاکستانی از آنها خریداری شود.

هدایت‌الله جمالی‌پور در آخرین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که صبح امروز در سالن اجتماعات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد اظهار داشت: 200 میلیارد تومان برای خرید حمایتی کشمش در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد تا کشمش باقی‌مانده در انبار باغداران تاکستانی از آنها خریداری شود.

وی اضافه کرد: بر همین اساس سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند ضمن هماهنگی با سازمان تعاون روستایی و از طریق بانک کشاورزی 200 میلیارد تومان تسهیلات بانکی با سود 14 درصد در اختیار صادرکننده‌های استان قزوین بگذارد تا هر صادرکننده بتواند حداقل 500 تن کشمش را از کشاورزان و باغداران خریداری کند تا پیش از اصلاح شدن قیمت خرید تضمینی کشمش یک فرصت تنفسی برای باغداران و تولیدکنندگان کشمش ایجاد شود.

جمالی‌پور ادامه داد: باید قیمت خرید تضمینی کشمش و سایر محصولات کشاورزی به هر ترتیبی که شده اصلاح شود چرا که ادامه این روند می‌تواند بحران‌های مختلفی را برای ما به وجود بیاورد که در شرایط اقتصادی کنونی به صلاح ما نیست.

مشکل سموم کشمش صادراتی برطرف شود

استاندار قزوین با اشاره به مشکل وجود سموم غیراستاندارد در کشمش‌های صادراتی استان قزوین گفت: متاسفانه این مشکل سبب تنزل برند کشمش تاکستان در سطح بازارهای بین‌المللی شده و سازمان جهاد کشاورزی و صادرکنندگان استان قزوین باید حواس خود را جمع کنند که اگر بازار صادراتی کشمش را از دست بدهند، یک کشور دیگر جای ما را خواهد گرفت و دیگر به راحتی نمی‌توانیم جایگاه صادراتی فعلی خود را پس بگیریم.

جمالی‌پور با تاکید بر لزوم احداث مدرن‌ترین آزمایشگاه‌های سنجش میزان سموم محصولات کشاورزی در استان قزوین افزود: در حال حاضر به دلیل تمرکز این قبیل آزمایشگاه‌ها در پایتخت و هزینه‌هایی بالایی که از صادرکنندگان کشمش استان دریافت می‌شود، رغبت به آزمایش کشمش صادراتی در استان کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه که بیشتر کشمش تولیدی استان قزوین باید به خارج از کشور صادر شود، باید پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان قزوین هر چه زودتر احداث و راه‌اندازی شود تا جلوی خروج محصولات راهبردی مانند کشمش از استان و صادرات آنها از مبادی صادراتی استان‌های دیگر گرفته شود. چرا که در چنین حالتی امکان وصول مالیات از صادرکننده برای استان قزوین وجود ندارد و مالیاتی که حق استان قزوین به استان‌های دیگر می‌رسد.

اعطای تسهیلات به صادرکننده‌ها برای خرید کشمش مسکن موقتی است

رئیس انجمن کشمش استان قزوین هم در این نشست با انتقاد از قیمت خرید تضمینی کشمش عنوان کرد: با وجود پیگیری‌هایی که توسط مسئولان استان و نمایندگان قزوین در مجلس صورت گرفته، اما نرخ خرید تضمینی کشمش کاملاً به ضرر تاکداران و باغداران تاکستانی است و لازم است که این نرخ هر چه سریع‌تر توسط مجلس اصلاح شود.

عبدالله طاهرخانی حاجی‌درویش با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر کشمش تولیدی استان قزوین در انبارهای کشاورزان باقی‌مانده و خطر از بین رفتن آنها وجود دارد، گفت: امیدواریم دولت هر چه زودتر مجوز خرید کشمش به نرخ توافقی کیلویی 20 هزار تومان را صادر کند تا وزارت جهاد کشاورزی بتواند کشمش باقی‌مانده را از تاکداران خریداری کند.

وی با بیان اینکه اعطای تسهیلات بانکی به صادرکننده‌ها برای خرید توافقی کشمش از تاکداران فقط یک مسکن موقتی است، اضافه کرد: راه حل اساسی برای مشکل خرید کشمش از باغداران اصلاح قیمت خرید تضمینی است که در حال حاضر نسبت یک چهارم قیمت واقعی است و این موضوع سبب ضرر تاکداران، کاهش تولید کشمش در سال آینده و در نهایت گرانی شدید این محصول خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد