hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > صابون بیرجندی ثبت ملی می شود

صابون بیرجندی ثبت ملی می شود

کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ثبت ملی صابون بیرجندی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، امیر انوری‌مقدم گفت: در حال رایزنی با پیشکسوت این حرفه هستیم تا بتوانیم به کمک ایشان این محصول را به صورتی جدیدتر و بهتر تهیه کنیم.

وی افزود: محمدحسن پیشکار، تنها فرد باقی مانده در خراسان جنوبی که مشغول تهیه و تولید صابون سنتی است، او پیشکسوت این کار است و ۵۰ سال است که این حرفه را به صورت خانوادگی انجام می‌دهد.

کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: اکنون اندکی برای او سخت است که تغییر مسیر دهد و کار چندین و چند ساله شان را کمی بروزتر کنند و از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنند.

انوری‌مقدم با بیان اینکه تحقیقاتی هم در خصوص تغییر شکل صابون و طریقه فروش آن صورت گرفته است اظهار کرد: اکنون در بازارها بیشتر صابون همدان مطرح است، زیرا تبلیغات این محصول به خوبی صورت گرفته و صابون بیرجندی هم برای مطرح شدن نیازمند تبلیغات بیشتر و بسته‌بندی بهتر است.

وی ادامه داد: این صابون به علت وجود سدر، برای درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند شوره سر، خارش بدن و غیره مفید است و ترکیب کتیرا در این صابون نیز به منظور جلوگیری از ریزش مو و وجود روناس برای ثابت نگه داشتن رنگ مو است.

کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در مورد روش تهیه صابون بیرجندی گفت: ابتدا کتیرا را درون آب ریخته و به مدت چهار ساعت در آب حل کرده، سپس چوب‌های درشت سدر و روناس را جدا و با آب مخلوط می‌کنند.

انوری‌مقدم افزود: در ادامه روغن‌های حیوانی را داخل دیگ‌های بزرگ ریخته و شش صبح آتش دستگاه روشن می‌شود و مواد به مدت ۸ یا ۹ ساعت با گرمای ۵۰ درجه درون دستگاه روی حرارت قرار می‌گیرد تا مانند شیره انگور قوام یابد.

وی ادامه داد: بعد از پخته شدن و قوام گرفتن، مواد به وسیله قامه دستگاه به درون تخته‌ها ریخته و روز بعد در ابعاد کوچک و بزرگ و با اشکال خاصی به وسیله چاقو برش داده می‌شود. بعد از این مرحله قالب‌های صابون برای خشک شدن به پشت بام منتقل می‌شود و بعد از شش روز که در معرض نور آفتاب قرار گرفت، کنار دیوار روی هم چیده می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد