hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > خون خشک‌شده در رگ آبی

خون خشک‌شده در رگ آبی

آبی های تهران پس از حضور شفر روی نیمکت تیم، فراز و نشیب زیادی را تجربه کردند. استقلال در ابتدا با جا به جایی سرمربی آلمانی و علیرضا منصوریان جان تازه ای گرفت و توانست امتیازات خوبی جمع‌آوری کند. مامه بابا تیام، مهاجم سنگالی که پرورش یافته آکادمی باشگاه بزرگ اینترمیلان است و سابقه حضور در تیم اصلی یوونتوس را نیز دارد، با قرارگرفتن در نوک خط حمله استقلال، قدرت زیادی به این تیم داد و در نهایت شفر فصل اول را به خوبی و خوشی به پایان رساند. 
                       

آبی های تهران پس از حضور شفر روی نیمکت تیم، فراز و نشیب زیادی را تجربه کردند. استقلال در ابتدا با جا به جایی سرمربی آلمانی و علیرضا منصوریان جان تازه ای گرفت و توانست امتیازات خوبی جمع‌آوری کند. مامه بابا تیام، مهاجم سنگالی که پرورش یافته آکادمی باشگاه بزرگ اینترمیلان است و سابقه حضور در تیم اصلی یوونتوس را نیز دارد، با قرارگرفتن در نوک خط حمله استقلال، قدرت زیادی به این تیم داد و در نهایت شفر فصل اول را به خوبی و خوشی به پایان رساند. بازی‌های خوب استقلال هواداران این تیم را امیدوار کرد که در فصل جدی با یارگیری و رفع نواقص تیم، لیگ هجدهم را با قدرت بیشتری آغاز کنند اما بی توجهی به فصل یارگیری اولین جرقه افت استقلال بود و باعث شد این تیم روند نزولی خودش را در ابتدای فصلی که قرار بود فصل پرامیدی برای هوادارانش باشد، آغاز کرد. جدایی سیدمجید حسینی، امیدابراهیمی و تیام، هر سه خط تیم استقلال را دچار مشکل کرد و چون مسئولان باشگاه نتوانستند بازیکنی برای جایگزینی این سه نفر پیدا کنند، قدرت فصل گذشته استقلال کم و کمتر شد. از طرفی، کم توجهی به فصل یارگیری باعث شد استقلال تمرینات پیش فصل خودش را دیر شروع کند تا این تیم مجبور شود برای رسیدن به هماهنگی و انسجام تیمی، از بازی های فصل جدید خرج کند. به طوری که در حال حاضر نیز بازیکنان و کادرفنی آبی‌ها به این مساله اعتراف دارند که تیم‌شان هنوز به هماهنگی نرسیده و اینکه این تیم نمی تواند نمایش دلخواه هوادارانش را به اجرا بگذارد، با گذشت زمان برطرف می شود اما هواداران باید صبور باشند.

شروع لیگ با وضعیت زرد

دیر شروع شدن تمرینات نیم فصل استقلال علاوه بر اینکه تیم را از زمان عقب انداخت، باعث شد بازی سوپرجام که درواقع بازی پیش فصل لیگ ایران بود نیز برگزار نشود و به این ترتیب همشهری قرمز پوش، برنده یک دربی بی دردسر شد چرا که استقلال نمی توانست در زمان مقرر شده خودش را به تهران برساند. این تیم در ترکیه اردوی پیش فصل خودش را برپا کرده بود و مشخص و مسلم بود که نمی تواند تمریناتش را زودتر تمام کند یا نیمه کار رها کند تا به دربی سوپرجام برسد. برگزاری بازی سوپر جام در تعطیلی نیم فصل نیز کاری غیرعادی بود بنابراین سازمان لیگ تصمیم گرفت استقلال را 3بر0 بازنده کند تا دیگر هیچ تیمی به زمان آغاز و پایان تمرینات پیش فصل خودش بی توجهی نکند!

استقلال با این وضعیت لیگ را آغاز کرد. تساوی صفر- صفر مقابل پیکان راضی کننده نبود اما در بازی دوم، گرفتن تساوی مقابل ذوب‌آهن با وجود اینکه دوبار از تیم میزبان عقب افتادند، هواداران را امیدوار نگه داشت. برد 3بر صفر مقابل تراکتورسازی ناآماده و ناهماهنگ، امیدواری‌ها را بیشتر کرد و هواداران آبی خوشحال بودند که تیم‌شان پس از سه بازی، سیر صعودی خوبی را در پی گرفته است اما بازی چهارم در خانه پارس جنوبی جم، آغازی برای نگرانی ها بود. استقلال یک گل از حریف خودش دریافت کرد و نتوانست خطر جدی را به وجود بیاورد تا اولین باخت فصل جدید را تجربه کند. پس از آن فولاداهواز موفق شد در تهران یک تساوی بدون گل از استقلال بگیرد تا آبی ها با ترس ولرز به مصاف السدقطر بروند. مقابل السد، خیلی زود موفق شدند با گل به خودی حریف یک بر صفر پیش بیفتند اما السد توانست به بازی حاکم شود و نقطه ضعف های استقلال را در تهران نمایان کند. تیم قطری در ورزشگاه آزادی 3بر1 پیروز شد تا به خوبی مشخص شود استقلال علاوه بر اینکه توان حله کردن ندارد، در خط میانی و مهم‌تر از آن در خط دفاعی مشکلات عدیده اي دارد. مهاجمان تازه وارد یعنی تبریزی و گرو نمی تواستند کیفیت فصل گذشته را در بخش تهاجمی تیم ایجاد کنند. نیومایر و طارق همام نیز خلاقیت و مهندسی جپاروف و ابراهیمی را نداشتند و در خط دفاع نیز جای خالی مجیدحسینی به وضوح حس می شد.

آغاز وضعیت قرمز

با این شرایط استقلال دربازی برگشت مقابل السد نیز نتوانست شکست تهران را جبران کند و اولین ضربه به استقلال وارد شد. حذف از لیگ قهرمانان آسیا در حالی که چندماه قبل رویای ستاره سوم برای همه استقلالی ها پررنگ تر از آبی تیره بود! پرسپولیس حریف قطری خودش را حذف کرد و استقلال توسط تیم قطری حذف شد تا دلسردی های هواداران بیشتر شود. روحیه تیم افت کرد و بازی ها بی کیفیت تر شدند. دو تساوی بدون گل مقابل نفت مسجدسلیمان و پرسپولیس نشان داد که آبی ها با چالش عميقی مواجه شده اند. مصدومیت ها نیز آغاز شد. علاوه بر نبود داریوش شجاعیان که مصدومیتش از ابتدای فصل دردسرساز شده بود، طارق همام و نیومایر نیز به جرگه مصدومان تیم پیوستند. بازی با نفت مسجدسلیمان پیش از شروع تعطیلات لیگ می توانست نقطه امیدی برای بازگشت استقلال به فصل جدید فوتبال باشد اما دو برد پی‌در‌پی با حداقل اختلاف نشان داد استقلال حالا حالاها کار دارد. بازی‌های نه چندان دلچسب تیم در جام حذفی و لیگ مقابل نفت مسجدسلیمان دلیل محکمی برای ترس هواداران از ادامه کار بود اگر چه این بازی ها به ترتیب با نتیجه1بر صفر و 2بر1 به سود تیم محبوب‌شان به پایان رسید.

چالش کادر فنی

علاوه بر این مشکلات فنی که در تیم وجود دارد، به نظر می رسد کادر فنی نیز با جدایی ساناک به مشکل برخورده است. دیگر از تعویض‌های جادویی شفر خبری نیست. هرچه پیرمرد آلمانی در فصل گذشته با یکی، دو تعویض روند بازی ها را عوض می کرد، در فصل جدید به کم اثر بودن و حتی بی اثر بودن تعویض هایش فکر می کرد. از طرفی چینش تیم با وجود عواملی که به آن ها اشاره شد، مشکلات زیادی دارد. بازیکنان جوان و جدید هنوز در تیم غریبه هستند و نمی توانند کارایی لازم را داشته باشند. آن ها نمی توانند بازی ها را در کنترل خودشان داشته باشند و به همین دلیل اگر حریف استقلال تیمی هم سطح یا پایین تر باشد، می‌تواند حتی بدون گل خورده مساوی بگیرد و اگر تیمی انسجام و آمادگی بیشتری داشته باشد می تواند به راحتی استقلال را آزار بدهد. استقلال با این شرایط به تعطیلات لیگ رفت به امید اینکه طی این دو هفته و چندروز بتواند ایرادات عمده را برطرف کند اما این بار حاشیه ها پررنگ تر شدند تا آرامش اطراف استقلال نیز به هم بخورد.

ناراضیان و جان گرفتن حاشیه ها

کارشناسان و پیشکسوتان استقلالی که از وضعیت فعلی نگران هستند، بارها به طور مستقیم و غیرمستقیم به ایرادات فنی تیم شفر اشاره کردند. آن هایی که با جذب تیام، به شفر ایمان آورده بودند، حالا با وجود نیومایر و گرو، از اعتقاد خودشان برگشته اند و معتقدند این خریدها به هیچ وجه برای استقلال مناسب نبودند. انتقادات با اعتراض سیدحسین حسینی، دروازه بان دوم تیم شدت بیشتری پیدا کرد. عدم استفاده از حسینی جوان و آینده دار امروز تبدیل به یک علامت سوال بزرگ شده است. اینکه چرا همه بازی ها به رحمتی می رسد و حسینی که در اردوی تیم ملی حضور دارد، فرصتی برای نشان دادن خودش در استقلال پیدا نمی کند، جواب قانع کننده ای ندارد و به همین خاطر انگشت های اشاره به صورت مخفیانه به سمت کاپیتان استقلال نشانه می رود! البته نارضایتی از بازی نکردن یا کم بازی کردن مختص حسینی نیست و این‌طور که شنیده می شود، دیگر بازیکنان جوان استقلال نیز سوال می کنند حالا که تیم مصدومان زیادی دارد، چرا به آن ها فرصت کمتری برای بازی کردن می رسد؟

علاوه بر این، صحبت های عجیب بازیکن عراقی استقلال یعنی طارق همام در مورد اینکه مسئولان باشگاه می خواستند او مصدوم باشد و به بازی تیم ملی عراق و آرژانتین نرسد نیز حاشیه ای بود که همه آبی‌ها را عصبانی کرد. پرونده این صحبت ها شاید با معذرت خواهی طارق بسته شده باشد اما بدون شک دلخوری هایی را به وجود آورده که شاید روزی فقط با جدایی طارق جوان به پایان برسد. انتقاد بازیکن عراقی، یاد و خاطره ستاره عراقی چندسال پیش استقلال را در ذهن ها زنده کرد و امروز خیلی ها به این فکر می کنند که نکند طارق نیز مانند کرارجاسم، دردسرهایی را برای استقلال به وجود بیاورد.

هنوز به آینده امید هست

شاید مشکلات فنی استقلال در نیم فصل برطرف شوند. شفر در بدو ورودش به استقلال با جذب تیام نشان داد بازیکن با کیفیت را می شناسد و شاید در نیم فصل با جذب چند مهره کم نام و نشان اما با کیفیت بالا، مشکلات تیم را کم و کمتر کند اما حاشیه هایی که پیش از هفته دهم در تیم وجود دارند، موضوعی نگران کننده هستند. البته کادرمدیریتی استقلال، کادر بیگانه و بی تجربه ای نیست. امیرحسین فتحی سال هاست در فوتبال ایران حضور دارد و به پیچ و خم ها آشناست. این انتظار از او می‌رود که با تجربه بسيارش، مسائل حاشیه ای را از بین ببرد و همچنین مشکلاتی که به واسطه بی تجربگی مدیریت قبلی به وجود آمده را برطرف کند. تشکیل یک کمیته فنی جدی و شکیل، می تواند اولین گام فتحی برای رفع مشکل عدم نتیجه‌گیری تیم باشد. اینکه اعضای این کمیته فنی از چهره های شناخته شده دهه های مختلف هستند، نشان می دهد او به مشورت افکار و دیدگاه های مختلف اهمیت می دهد. از طرفی او با تغییر در چارت مدیریتی آکادمی نیز نشان داد برخلاف افتخاری، روی فوتبال پایه های باشگاه حساب می کند.

کاسه صبری که لبریز شده است

با این حال، هواداران یک تیم بزرگ به ویترین باشگاه یعنی تیم بزرگسالان علاقه بیشتری دارند و بنابراین موفقیت در آکادمی یا داشتن یک کمیته فنی با دانش نمی تواند آن ها را راضی کند که در حال حاضر با این نوع نتیجه گیری تیم کنار بیایند. استقلال در شروع دوباره لیگ باید به مصاف سایپا برود. بازی بعدی جام حذفی این تیم نیز مقابل سایپا برگزار می شود بنابراین باید گفت که آبی ها کارشان را با محکی جدی از سر می گیرند و در این از سرگیری اگر رضایت هواداران جلب نشود، بدون‌شک سکوها ملتهب خواهند شد. هواداران استقلال یک بار به خاطر رنگ آبی مقابل منصوریان که یکی از محبوب‌ترین استقلالی های روی زمین بود، ایستادند و علیه او شعار دادند و این بار شاید بی رحمانه تر به مربیان و مدیران باشگاه اعتراض کنند. تیغ انتقاد آن ها به خاطر کادرمدیریتی قبلی، وزیر ورزش را نیز نشانه گرفت و مشخص است که اگر استقلال روند نزولی خودش را ادامه بدهد، مدیران جدید نیز از این تیغ در امان نخواهند بود.

                    
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد