hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > حکایت پر پیچ وخم انتقال ۱۳ ساله صنوف آلاینده در بیرجند/ دادستان برای برطرف شدن مشکل وعده یک‌ساله داد

حکایت پر پیچ وخم انتقال ۱۳ ساله صنوف آلاینده در بیرجند/ دادستان برای برطرف شدن مشکل وعده یک‌ساله داد

انتقال صنوف آلاینده در بیرجند داستان تکراری است که حرکت لاک پشتی پیشرفت آن، اصناف را خسته کرده و به دنبال این نارضایتی دادستان مرکز استان روز گذشته در بازدید از این پروژه وعده یک ساله برای جمع شدن این طرح را داد.
 پروژه انتقال صنوف آلاینده بیرجند حرف دیروز و امروز نیست، قصه 13 ساله‌ای است که که گویا هنوز به سرانجام نرسیده است.
این موضوع پرکش و قوس صدای مردم و اصناف را درآورده است. صدای دلخراش مشاغل آلاینده و مشکلات بهداشتی و تنفسی دغدغه زیادی برای شهروندان به وجود آورده و رفع این مشکل نیازمند همت بیشتر و تدبیر از سوی مسئولان است.
سال 86 بود که مسئولان استانی و شهرستانی به منظور حذف آلاینده‌های محیطی از برخی خیابان‌های بیرجند اعم از خیابان بهشتی، عدل وشهید فهمیده بیرجند طرح انتقال صنوف آلاینده را به سایت 53 هکتاری پشت آرامستان بیرجند به تصویب رساندند.
اکنون با گذشت 13 سال از این طرح هنوز کش و قوس‌هایی وجود دارد که گویا باید صدای دلخراش برخی صنوف مزاحم در کوچه و خیابان‌های شهر شنیده شود.
مسئولان که خود متولی این امر هستند توپ را به زمین یکدیگر پاس می‌دهند و هر کدام به نحوی شانه خالی می‌کنند. در این میان اصنافی که از سالیان گذشته هزینه برای اجرای طرح انتقال صنوف داده‌اند صدای گلایه‌هایشان بلند است.
یکی از جوشکاران خیابان عدل بیرجند در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت:  یادمان نمی‌رود که طرح انتقال صنوف آلاینده به پشت آرامستان سال 86 در کارگروه صنوف آلاینده بیرجند مصوب شد.
وی افزود: هیاهوی اجرای این طرح ابتدا گوش اصناف را پر کرد چراکه هنوز زیرساخت‌ها فراهم نشده و اقدامات اولیه برای اجرای طرح برداشته نشده بود که متولیان اصناف را در گام اولیه مورد هدف قرار داده و با دریافت وجه‌هایی  از واحدهای صنفی آلاینده، به ظاهر اجرای پروژه را آغاز کردند.
این کاسب بیرجندی عنوان کرد: علیرغم اینکه تمهیدات خوبی برای طرح انتقال صنوف آلاینده اندیشیده نشده بوده و گام‌های استواری برداشته نشده بود، بارها و بارها در جلسات برای انتقال صنوف آلاینده زمان داده شد.
وی افزود: بارها رسانه‌ها نوشتند اما گویی باز هم قرار بود طرح انتقال صنوف آلاینده سال‌های سال در انتظار اجرا بماند. شاید زمانی این طرح به نتیجه برسد که اهالی خیابان‌های عدل و کارگران راه نجات از سر و صداهای مزاحم را در مهاجرت جستجو کرده باشند.
یکی از کسبه‌های بیرجندی که دل خوشی از این طرح ندارد به خبرنگار تسنیم گفت: چند سال پیش مبلغی برای ثبت نام در طرح از کسبه اخذ شده اما تاکنون نه پولی برگشت داده شده و نه انتقالی صورت گرفته است و تنها هزینه از جیب رفته است.
وی اظهار داشت: نیمی از زمین‌هایی که برای انتقال صنوف آلاینده بیرجند در خارج از محدود شهر در نظر گرفته و جدول کشی شده متعلق به شهرداری و نیم دیگر متعلق به مسکن و شهرسازی است.
اما روز گذشته دادستان مرکز استان به این پروژه ورود پیدا کرد تا گره کور مشکلات را باز کند.
مدیر عامل اتحادیه صنوف آلاینده بیرجند در این بازدید گفت: 13سال پیش 11 هکتار برای صنوف آلاینده بیرجند درنظر گرفته شد که در این سایت در مجموع دو هزار و 70 واحد مستقر می‌شوند، همه نیازها در قالب 164 واحد اداری، تجاری، فرهنگی، اورژانس پیش بینی شده است. 
دلیر افزود: سال 90 طرح مدنظر مصوب شد اما 17 هکتار آن معارض پیدا کرد که راه و شهرسازی با آن‌ها توافق کرد و این اراضی هم افزوده شد و در حال حاضر حدود 80 هکتار است که با سرمایه گذاری خود صنوف و همکاری ادارات اقدامات لازم انجام و 340 نفر براساس توافق انجام شده در زمین شهرداری باید برای ساخت کارگاه‌های خود اقدام کنند.
 وی ادامه داد: سال 97 این زمین به مزایده گذاشته شد که متوجه شدیم معارض دارد اما با وجود وعده‌های داده شده هنوز مشکل 79 قطعه از اراضی قبلی حل نشده و در مجموع یک هزار و 79 نفر برای صدور پروانه به شهرداری معرفی شده‌اند.
دادستان مرکز استان نیز با تاکید بر این که بعد از حدود 12 سال و حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی در این سایت باید مشکلات مربوط حل می‌شد گفت: طی سه تا چهار روز آینده در دفتر دادستانی صورتجلسه‌ای برای رفع این مشکل با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوط و شهرداری تنظیم خواهد شد تا طی یک سال آینده بر این اساس مشکلات مربوط رفع شود و صاحبان صنوف آلاینده کارگاه‌های خود را به این سایت منتقل کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد