hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خرید حمایتی بادمجان برای نخستین بار در هرمزگان /‌ رایزنی‌ برای خروج بادمجان از لیست ممنوعه ‌صادراتی‌

خرید حمایتی بادمجان برای نخستین بار در هرمزگان /‌ رایزنی‌ برای خروج بادمجان از لیست ممنوعه ‌صادراتی‌

مدیر تعاون روستایی هرمزگان از خرید حمایتی بادمجان برای نخستین بار در هرمزگان در روزهای آینده خبر داد و گفت: بادمجان در لیست ممنوعه محصولات کشاورزی صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران است که رایزنی جهت حذف بادمجان از این لیست آغاز شده است
سیروس اسدپور اظهار داشت: به احتمال زیاد تا پایان هفته خرید حمایتی بادمجان با قیمت مصوب سازمان مرکزی تعاون روستایی از کشاورزان استان آغاز می‌شود.
وی افزود: هفته گذشته 200 تن بادمجان دلمه به قیمت کیلویی 500 تومان و بادمجان قلمی کیلویی 800 تومان به‌صورت توافقی از کشاورزان خریداری شده است.
مدیر تعاون روستایی هرمزگان با بیان اینکه امسال 9 هزار هکتار در استان سطح زیرکشت بادمجان رفته است و بیشتر از الگوی کشت، بادمجان کاشته شده است؛ گفت: به دلیل قیمت مناسب بادمجان در سال گذشته، امسال نیز کشاورزان به میزان زیادی و حتی بیشتر از الگوی کشت، این محصول را کشت کرده‌اند.
وی رشد مطلوب این محصول بدلیل شرایط اقلیمی در سال جاری تا این موقع سال که بادمجان برداشت می‌شود را در برداشت به میزان بیشتر این محصول موثر دانست و تصریح کرد: از آن طرف بدلیل شرایط کرونایی بین 30 تا 40 درصد از مصرف رستوران‌ها، خوابگاه‌ها، رستوران‌های سنتی و... که مصرف بادمجان داشتند کاسته شده است.
اسدپور گرانی روغن را در کاهش مصرف بادمجان در سبد غذایی مردم و صنایع تبدیلی و کارخانجات موثر دانست و افزود: در شرایط فعلی، صادرات این محصول در حد صفر است و از طرفی هم بادمجان در لیست ممنوعه محصولات کشاورزی صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران است که رایزنی جهت حذف بادمجان از این لیست آغاز شده است.
مدیر تعاون روستایی هرمزگان افزایش بیش از 100 درصدی کرایه حمل و نقل و نرفتن کامیون‌ها به برخی از استان‌ها مانند اردبیل، گلستان، ارومیه و... را در قیمت بادمجان اثرگذار دانست.
وی گفت: در استان هرمزگان میزان تولید محصول گوجه و بادمجان یکسان است، درحالی میزان مصرف بادمجان بسیار کمتر از گوجه فرنگی است و میزان تولید بادمجان در استان 470هزار تن است.
اسدپور با تشریح نظر کارشناسی در این حوزه گفت: از یک طرف بایستی انجمن، کنسرسیوم و... توسط فعالان بخش کشاورزی تشکیل شود تا در قیمت گذاری از مزرعه تا میدان میوه و تره‌بار تصمیم گیر باشند و واسطه‌ها حذف شده و کشاورز متضرر نشود و همچنین کشاورزان براساس پروانه نظام صنفی کشاورزی و مهر و فاکتور محصولشان را با قیمت مصوب بفروشند و در میادین، میوه وتره بار با فاکتور کشاورز وارد شود و در میدان هم براساس سود مصوب توسط غرفه داران عرضه شود تا قیمت‌ها نظامند شود.
وی افزود: البته نیاز است در این حوزه توسط نمایندگان مجلس قوانینی مصوب شود و تعزیرات با متخلفان برخورد نماید تا سود کشاورزی به جای جیب کشاورز، به جیب دلالان نرود.
اسدپور گفت: از طرفی دیگر بایستی میزان مصرف میوه و تره‌بار در اتحادیه‌های میوه و تره‌بار در تمامی مناطق در طول سال مشخص شده و میزان صادرات هم توسط اتاق بازرگانی اعلام شود و سهم استفاده صنایع تبدیلی و کارخانجات مشخص شده و الگوی کشت بر همین محاسبات طراحی واجرا شود تا با کمبود و اشباع محصول و متضرر شدن کشاورز و یا گرانی محصول مواجه نشویم.
مدیر تعاون روستایی هرمزگان بر استفاده از یافته‌های علمی و پایان نامه‌های دانشجویی و... در حوزه کشاورزی و مزرعه تاکید کرد و افزود: متاسفانه این خلاء در حال حاضر وجود دارد.
وی بر ورود افراد متخصص در حوزه‌های مختلف کشاورزی نیز تاکید کرد و گفت: متاسفانه گاهی افرادی بدون تخصص در این بخش وارد می‌شوند که آسیب‌هایی را به همراه داشته و هدر رفت ثروت ملی را هم به دنبال دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد