hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تلفات آنفلوآنزای پرندگان در تالاب "میقان" روند کاهشی دارد

تلفات آنفلوآنزای پرندگان در تالاب "میقان" روند کاهشی دارد

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه "آمار تلفات بیماری آنفلوآنزای پرندگان در تالاب میقان روند کاهشی دارد" از جمع‌آوری ۱۲۰۰قطعه لاشه از این تالاب خبر داد.
محسن شانقی ، با اشاره به جمع آوری لاشه‌های پرندگان مبتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و آخرین وضعیت تالاب میقان اظهار داشت: تا روز گذشته حدود 1200 قطعه از تلفات پرندگان مهاجر در سطح تالاب میقان جمع‌آوری شده که خوشبختانه تلفات تنها محدود به تالاب میقان است و خوشبختانه موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سایر آب‌گیرها، سدها و تالاب‌های استان مشاهده نشده است.
وی افزود: در مرغداری‌های سطح استان مرکزی چه مرغداری‌های صنعتی چه مرغداری‌های سنتی هیچ موردی از شیوع بیماری مشاهده و گزارش نشده است.
شانقی بیان کرد: دامپزشکی با همکاری محیط زیست اقدامات بسیاری در دستور کار داشته که در این راستا پایش و مراقبت در تالاب میقان و جمع‌آوری تلفات و همچنین در سایر تالاب‌های استان همچنان ادامه دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در 2 - 3 روز اخیر خوشبختانه تلفات تالاب میقان کاهش داشته به طوری که این آمار به زیر 10 قطعه رسیده که نشان از کم شدن قابل توجه آمار دارد.
وی ادامه داد: اگر همین روند پیش برود بالتبع و درصورت قطع تلفات در روزهای پیش‌رو، می‌توان گفت بیماری تا حدود زیادی مهار شده است.
تلفات پرندگان روند کاهشی داشته است
شانقی با اشاره به پیش‌بینی برای ریشه‌کنی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی گفت: تا زمانی که پرندگان مهاجر در استان حضور دارند، احتمال بیماری و شیوع آن وجود دارد، البته عمده تلفات مربوط به غازهای وحشی بوده که به تالاب میقان کوچ کرده‌اند که در چند روز اخیر شاهد آمار خیلی کم در این پرنده در تالاب هستیم.

وی اضافه کرد: بنابراین تا زمانی که پرندگان در استان هستند نگرانی شیوع و انتقال بیماری وجود دارد و امکان ادامه‌دار بودن تلفات و بیماری وجود دارد که البته در روزهای آینده و با توجه به روند تلفات بهتر می‌توان درباره زمان پایان بیماری پیش‌بینی کرد.
فعالیت 14 اکیپ و تیم پایش و مراقبت در استان مرکزی
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به وضعیت پایش و مراقبت در استان مرکزی گفت: 14 اکیپ دامپزشکی در سطح استان مرغداری‌ها، روستاها، تالاب‌های سطح استان و کشتارگاه‌ها را رصد و پایش می‌کنند.
وی افزود: تا به امروز 2 هزار و 350 مورد بازرسی فعال و غیرفعال از مرغداری‌ها، طیور روستایی، زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و پرنده‌فروشی‌های سطح استان مرکزی داشته‌اند.
شانقی بیان کرد: 3 تا 4 مورد مشکوک در 3 هفته اخیر داشتیم که خوشبختانه از نظر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان منفی بوده است و البته نظارت، رصد و پایش در استان تداوم دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد