hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمانشاه| گردشگری کرمانشاه در مسیر دیجیتالی شدن

کرمانشاه| گردشگری کرمانشاه در مسیر دیجیتالی شدن

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال جاری شعار «گردشگری و تحول دیجیتالی» را برگزیده تا بیش‌ازپیش به ظرفیت دیجیتال در رشد و توسعه گردشگری توجه شود از سوی دیگر اگرچه گردشگری در بسیاری از کشورها منبع اصلی درآمد است اما در کشور ما به‌رغم وجود هزاران جاذبه گردشگری این صنعت آن‌طور که بایدوشاید پیشرفت نداشته است.

 کارشناسان معتقدند با توجه به بستر دیجیتال می‌توان گردشگری کشور را بیش‌ازپیش رونق داد و استان کرمانشاه در این زمینه پیشرو است. پایگاه میراث جهانی بیستون و پایگاه معبد آناهیتا در کنگاور در انتظار وعده‌ها نمانده و گام‌های دیجیتالی شدن این محوطه‌های تاریخی را آغاز کرده است.

فناوری دیجیتال را وارد حوزه گردشگری کنید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه بابیان اینکه سال 2018 از سوی سازمان جهانی گردشگری با شعار گردشگری و تحول دیجیتال نام‌گذاری شده است، گفت: فناوری دیجیتال باید حتما وارد حوزه گردشگری استان کرمانشاه شود و در غیر این صورت این حوزه امکان رقابت در عرصه کشوری و بین‌المللی را ندارد.

جلیل بالایی با اشاره به مقوله گردشگری مجازی در دنیای امروز افزود: گردشگران امروز در دنیا از طریق فضای دیجیتال به دنبال یافتن مقصد مناسبی برای گردش خود هستند و ازاین‌رو این حوزه در استان کرمانشاه نیز باید به‌روز شود.

او بر ارتقای سطح کیفی خدمات در اقامتگاه‌ها و مراکز تفریحی استان نیز تأکید کرد و گفت: در کنار کیفیت باید به سبد هزینه‌های خانوارها نیز توجه شود.

بالایی از تبلیغات و اطلاع‌رسانی به‌عنوان مهم‌ترین ابزار در جذب گردشگر نام برد و اظهار داشت: اگر بهترین امکانات هم داشته باشیم، اما به تبلیغات و اطلاع‌رسانی توجه نکنیم، برنده نمی‌شویم.

محوطه‌های میراث جهانی بیستون و معبد آناهیتا پیشرو در دیجیتالی شدن

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون و معبد آناهیتا قابلیت‌های فضای مجازی را یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصاد صنعت گردشگری دانست و عنوان کرد: انجام فعالیت‌های گردشگری در فضای مجازی می‌تواند آثار مثبت فراوانی در توسعه پایدار منطقه داشته باشد.

صامت اجرایی بابیان اینکه؛ با اتمام طرح زیرساخت فیبر نوری و پوشش وایرلس (بی‌سیم) در این مجموعه‌ها که در حال اجراست؛ بستر لازم برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های حوزه دیجیتال فراهم می‌شود.

او تصریح کرد: هم‌اکنون طرح نظارت تصویری و کنترل آماری بازدیدکنندگان شامل؛ دوربین‌های مداربسته مجموعه، اتاق پایش و مانیتورینگ، گیت‌های ورودی و سیستم بارکد خوان و نورپردازی در این محوطه‌ها در حال اجراست.

به گفته این مسئول؛ از دیگر خدماتی که در بخش دیجیتال و از ظرفیت‌های این زیرساخت می‌تواند به گردشگران ارائه شود، می‌توان به رزرو بلیت، سامانه خدمات الکترونیکی اطلاع‌رسانی، اپلیکیشن های گردشگری، دسترسی بیلبوردهای تبلیغاتی هوشمند و مدیریت مطالب تابلوها از راه دور و عرضه محتوی اختصاصی به گردشگران، امکان دسترسی اتوماسیون در مجموعه، امکان کنترل و مدیریت تیم حفاظتی از راه دور، مدیریت و سرویس پارکینگ‌های هوشمند، امکان پخش محتواهای ویدیوئی به‌صورت آفلاین از آثار باستانی، امکان ارائه سرویس RFID  برای کنترل اشیاء و افراد در پایگاه‌ها اشاره کرد.

اپلیکیشن گردشگری استان کرمانشاه طراحی می‌شود

او بابیان اینکه به دنبال طراحی نرم‌افزار (اپلیکیشن) جامع گردشگری استان کرمانشاه هستیم، افزود: جاذبه‌های گردشگری استان در این نرم‌افزار به تفکیک شهرستان‌ها معرفی می‌شود تا گردشگران به‌راحتی بتوانند از اماکن دیدنی موردعلاقه خود بازدید و یا درخواست سرویس نمایند.

اجرایی اضافه کرد: گردشگران با ورود به استان کرمانشاه به‌محض ورود به معبد آناهیتا در شهر کنگاور این اپلیکیشن را دریافت کرده و اطلاعات اولیه را در مورد اماکن تاریخی استان کسب می‌کنند.

او همچنین بیان کرد: طراحی اپلیکیشن گردشگری حتی می‌تواند اطلاعاتی در مورد اماکن تاریخی و گردشگری سایر نقاط استان و همچنین معرفی توانمندی‌های استان‌های هم‌جوار کردستان، لرستان و ایلام نیز در اختیار گردشگران داخلی قرار دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه بیستون یکی از مهم‌ترین اماکن تاریخی و فرهنگی کشور است و در منابع و متون تاریخی به دروازه آسیا نیز معروف است، افزود: با طراحی این اپلیکیشن این امکان نیز فراهم می‌شود که بتوان اطلاعات گردشگری دیگر استان‌ها را در اختیار گردشگران خارجی که از مرزهای غربی وارد استان می‌شوند؛ قرارداد.

او به این موضوع نیز اشاره کرد که شاخص‌های زیرساخت فنی و ارتباطی و دسترسی به محتوای دیجیتال و خدمات آنلاین در افق 1404 با وضعیت فعلی کشور فاصله زیادی دارند که این مهم در محوطه تاریخی معبد آناهیتا عملیاتی شده و با پیگیری‌های انجام‌شده در بیستون و طاق‌بستان نیز مقدمات کار فراهم‌شده و برای سایر نقاط مستعد و دارای پتانسیل استان در حال تدوین طرح جامع توسعه فناوری با رویکرد گردشگری و میراث فرهنگی هستیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد