hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > فروش آجیل و خشکبار در شیراز ۵۰ درصد کاهش یافت

فروش آجیل و خشکبار در شیراز ۵۰ درصد کاهش یافت

در چند سال گذشته با بالا رفتن قیمت آجیل و خشکبار و پایین آمدن قدرت خرید مردم، مصرف آن به شدت افت کرده است تا جایی که به گفته رئیس اتحادیه عمده‌فروشان موادغذایی شیراز فروش واحدهای عرضه آجیل و خشکبار ۵۰ درصد کاهش یافته است.

آجیل و خشکبار از قدیم پای ثابت مهمانی‌ها و دورهمی‌های ایرانی‌ها به ویژه در شب یلدا و عید نوروز بوده اما در چند سال گذشته با بالا رفتن قیمت آجیل و خشکبار و پایین آمدن قدرت خرید مردم مصرف آن به شدت افت کرده است.

هر چند افزایش قیمت آجیل و خشکبار سبب حذف این کالا از سبد خانوارهای قشر ضعیف و متوسط شده؛ کاهش مصرف داخلی نیز سبب ضرر و زیان فعالان این بخش شده است. عده‌ای از سودجویان نیز از این موضوع سوءاستفاده کرده و اقدام به عرضه آجیل و خشکبار ارزان قیمت، غیر بهداشتی و بی‌کیفیت به صورت وانتی و لب خیابانی کرده‌‌اند که سلامت جامعه را به مخاطره می‌اندازد.

عبدالله رزاق‌منش رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه فروشگاه‌های آجیل و خشکبار نسبت به گذشته 50 درصد افت فروش داشته‌اند می‌گوید: تولید خشکبار کشور در امسال 60 درصد افزایش داشته اما در داخل کشور 50 درصد افت مصرف داخلی داریم و تولیدکنندکان راغب به صادرات هستند.

فروشندگان آجیل و خشکبار سه سال است در ضرر و زیان هستند

رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز با بیان اینکه فروشندگان آجیل و خشکبار سه سال است که در ضرر هستند می‌گوید: سال 97 کمپین نخریدن آجیل و خشکبار راه افتاد که متاسفانه تولیدکنندگان خشکبار که به صورت رسمی و بهداشتی اقدام به تهیه آجیل و خشکبار مرغوب می‌کنند مورد تحریم داخلی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه چون تهیه کالای خوب و مرغوب هزینه دارد راه انداختن کمپین زمینه را برای شبکه زیرزمینی فراهم ساخت که با تهیه اجناس بنجل و غیربهداشتی، به اصطلاح کالای ارزان بفروشند که ضرر و زیان آن هم از حیث بهداشت و سلامت و هم از لحاظ اقتصادی به ضرر و زیان مردم بود، می‌افزاید: خشکبار ناسالم در روزبازارها، وانت‌های کنار خیابان، میوه‌فروشی‌ها و دست‌فروشان مکان‌های پرتردد مثل دروازه کازرون عرضه می‌شود.

رزاق‌منش با بیان اینکه در سال 98 به دلیل حوادثی که در آبان‌ماه رخ داد بازار شب یلدا خشکبار ‌فروشان نابود شد می‌گوید: از ابتدای اسفندماه 98 تاکنون نیز بیماری کرونا موجب ضرر و زیان بسیار این واحدهای صنفی شده است.

وی با بیان اینکه شیراز از قدیم مهد تولید آجیل و خشکبار لوکس و ممتاز بوده است که مورد استقبال مسافران و گردشگران خارجی از حوزه خلیج فارس و اروپا بوده است و چندین برند معروف در شیراز هستند که دارای مشتری ثابت از خارج از کشور هستند لذا باید از سوی دستگاه‌های نظارتی تفاوت کالاها در قیمت و کیفیت مورد توجه قرار گیرد خاطرنشان می‌کند: استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز در واحدهای بدون مجوز از سازمان غذا و دارو و بدون نظارت بهداشت محیط و مسئول فنی زمینه ساز بیماری‌های دستگاه گوارشی و سرطان می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز با بیان اینکه در تهیه آجیل ارزاق قیمت و بی‌کیفیت استفاده از نمک‌های غیراستاندارد و تصفیه نشده به دلیل داشتن عناصر و فلزات سنگین سبب بروز مشکلات کلیوی و تاثیرات مخرب بر تیروئید می‌شود، می‌گوید: نحوه دپوی کالا و فرآوری در واحدهای تولید زیرزمینی و غیرمجاز سبب ایجاد کپک و مخمر (قارچ) در اجناس می‌شود که باقیمانده این  قارچ‌ها افلاتوکسین است که بسیار خطرناک و سبب بروز سرطان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آجیل و خشکباری که به عنوان اجناس ارزان در بعضی از هایپرها و دیگر مراکز عرضه می‌شود در کارگاه‌های غیرمجاز تولید و عرضه می‌شود، می‌افزاید: البته فروش آجیل در هایپرمارکت‌ها مصداق تداخل صنفی است.

رزاق‌منش با بیان اینکه دو مناسبت شب یلدا و عید نوروز در رونق کسب و کار شغل آجیل و خشکبارفروشی تاثیر دارد که این دو مناسبت در سه سال اخیر دستخوش حوادث گوناگون شده است، عنوان می‌کند: در دوران بیماری کرونا فروشگاه‌های آجیل و خشکبار شیراز که با اخذ مجوز از اتحادیه و دریافت مجوزات بهداشت فعالیت دارند ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایط عرضه مطلوب آجیل و خشکبار سالم را فراهم کرده‌اند.

وی می‌افزاید: انجام هزینه برای بسته‌بندی مناسب و رعایت فاصله بین مشتریان و نوبت‌دهی به مشتریان از این اقدامات است و بیش از 50 واحد خشکبار هم به صورت آنلاین می‌توانند کالاهای مورد نیاز شهروندان را بدون دریافت هزینه درب منازل با پیک مطمئن تحویل دهند.

رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز می‌گوید: با توجه به اهمیت وجود انواع مغز در درمان بیماری‌هایی مانند دیابت و غیره، در صورت ادامه محدودیت‌ها برای مدیریت و کنترل بیماری کرونا  لازم است که فروش آجیل و خشکبار به گروه یک مشاغل منتقل شود زیرا این واحدها مکمل فروشگاه‌های مواد غذایی هستند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد