hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > پشت‌پرده تست خون جنجالی در تاکستان

پشت‌پرده تست خون جنجالی در تاکستان

با گذشت چند روز از حادثه مشکوک تست قند خون از دانش‌آموزان مدرسه «سما»ی تاکستان هنوز علت و انگیزه اصلی این اتفاق عجیب روشن نیست.

با گذشت چند روز از حادثه مشکوک تست قند خون از دانش‌آموزان مدرسه «سما»ی تاکستان هنوز علت و انگیزه اصلی این اتفاق عجیب روشن نیست. خانواده‌های دانش‌آموزان این مدرسه نگران از سلامت فرزندانشان خواهان روشن‌شدن اصل ماجرا هستند. اما پلیس به جز اعلام خبر شناسایی و بازداشت پسر ١٧ ساله‌ای که از این دانش‌آموزان اقدام به خونگیری کرده، هنوز درباره انگیزه‌های احتمالی متهم این پرونده هیچ اظهارنظری نداشته است. با این حال، وجود رابطه احساسی و یک داستان عاشقانه در پس این حادثه محتمل است و شنیده‌های خبرنگار «شهروند» از مسئولان محلی تاکستان تا حد زیادی آن را تایید می‌کند. مسئولان آموزش‌وپرورش تاکستان و استان قزوین هم از بازداشت سه نفر از مسئولان این دبیرستان دخترانه خبر داده‌اند. به گفته فرماندار تاکستان مدیر این مدرسه علاوه بر بازداشت، فعلا از کار تعلیق شده است. اما تست قند خون بیش از ٦٠ دانش‌آموز آن هم فقط با چند سوزن، خانواده‌های این بچه‌ها را بشدت نگران کرده است. آنها از همان چهارشنبه بعدازظهر بعد از اطلاع از این حادثه با تجمع مقابل اداره بهداشت و درمان این شهر خواهان رسیدگی و بررسی سریع سلامت فرزندانشان شدند. آنطور که مسئولان شبکه بهداشت و درمان تاکستان اعلام کرده‌اند، خطری جان این دانش‌آموزان را تهدید نمی‌کند و  احتمال انتقال آلودگی صفر است. با این همه اما ابهامات زیادی درباره این حادثه وجود دارد، اینکه چطور یک نفر به راحتی می‌تواند وارد یک مدرسه بشود و در حضور مسئولان مدرسه اقدام به تست قند خون آن هم با سوزن مشترک برای دانش‌آموزان بکند؟! یا  اینکه چطور مسئولان این مدرسه بدون هیچ بررسی از صحت و سقم ادعاهای صورت گرفته از کسی که خودش را جلیلوند معرفی کرده، به این جوان اجازه انجام چنین کاری را داده‌اند؟
ماجرا از چهارشنبه شروع شد. حوالی ظهر بود که میهمان ناخوانده‌ای با لباس نیروهای هلال‌احمر وارد مدرسه دخترانه «سما»ی تاکستان شد. او خودش را جلیلوند و یکی از نیروهای هلال‌احمر معرفی کرد که برای انجام تست قند خون تعدادی از دانش‌آموزان به آنجا آمده است. آنطور که پیداست، مسئولان مدرسه بدون هیچ تاملی به او اجاز می‌دهند کارش را شروع کند. این جوان ١٧ ساله هم سراغ دانش‌آموزان این مدرسه دخترانه می‌رود و با سرنگ از آنها خون می‌گیرد. اما خطرناک‌ترین قسمت این ماجرا انجام تست با لانست (سوزن) مشترک بوده است.  آنطور که والدین این دانش‌آموزان می‌گویند این فرد با دو سوزن از بیش از ٦٠ دختر این مدرسه نمونه‌گیری انجام می‌دهد و عجیب‌تر  اینکه همه این اقدمات در حضور دو نفر از مسئولان این مدرسه انجام شده است. اما این خبر توسط دانش‌آموزان به بیرون درز کرد. آنها پس از تعطیلی مدرسه و بازگشت به خانه ماجرا را برای والدینشان بازگو کردند و همین شد تا این ماجرای عجیب رسانه‌ای شود.
انجام آزمایش‌های HIV هپاتیت B و C از دانش‌آموزان
روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان در نخستین واکنش به انتشار این خبر از بازداشت تعدادی از مسئولان این دبیرستان دخترانه خبر داد و دراین‌باره گفت: «سه نفر از عوامل اجرایی دبیرستان دخترانه‌ای که خونگیری مشکوک در ‌آن انجام شده برای انجام بازجویی‌های بیشتر بازداشت شدند و مدیر مدرسه هم از کارش تعلیق شده است. عوامل مدرسه نباید به این سادگی فردی را که هیچ نامه‌ای از آموزش‌وپرورش نداشت به مدرسه راه می‌دادند.» به گفته او پسر ١٧ ساله‌ای که عامل این حادثه مشکوک بوده و با جعل کارت و به تن داشتن کاور جمعیت هلال‌احمر وارد مدرسه شده، از آشنایان یکی از دانش‌آموزان این مدرسه بوده است.»
از سوی دیگر محمد مبین، سرپرست فرمانداری تاکستان با اعلام اینکه مسبب این حادثه در بازداشت پلیس است و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد، گفت: «پس از این اتفاق یک تیم پزشکی در این مدرسه دخترانه حاضر شد و از دانش‌آموزان آزمایش HIV، هپاتیت B و C گرفت که خوشبختانه جواب این آزمایش نشانگر علایم بیماری و مشکل خاصی در آنها نبود.» در همین حال جلال رحمانی، مدیر شبکه بهداشت تاکستان تعداد دانش‌آموزانی که از آنها تست قند گرفته شده را ٦٣ نفر اعلام کرد که برای همه آنها از چند لانست(سوزن) مشترک استفاده شده است. با این حال، او احتمال انتقال آلودگی به این دانش‌آموزان را صفر دانست و دراین‌باره گفت: «آزمایشات لازم برای اطمینان از سلامتی این دانش‌آموزان انجام شده و جای هیچ نگرانی نیست.»
رد یک داستان عاشقانه
اما ادعای این جوان مبنی بر عضویت در جمعیت هلال‌احمر و حضور او با کاور مخصوص اعضای این سازمان امدادی در مدرسه شائبه‌ها زیادی را درباره این حادثه جنجالی ایجاد کرد. از زمان انتشار خبر مسئولان هلال‌احمر تاکستان و استان قزوین هرگونه ارتباط این فرد با جمعیت هلال‌احمر را رد کردند. در همین رابطه حسن آصفی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قزوین به «شهروند» گفت: «این جوان هیچ ارتباطی با هلال‌احمر نداشته و تنها یک دوره آموزشی ٢٢ ساعته در این مجموعه گذرانده است. این دوره‌ها برای عموم مردم است و عامل این حادثه به دلیل ابتلا به دیابت برای فراگیری روند تست قند خون در کلاس‌های آموزشی هلال‌احمر شرکت کرده بود.»
به گفته آصفی این جوان با همان دستگاه تست قند خون به مدرسه رفته و یک‌سری آزمایش قند خون گرفته است: «تا جایی که ما اطلاع داریم با ١٣ سوزن از بیش از ٦٠ دانش‌آموز دختر تست گرفته است. این پسر جوان خودش هم دبیرستانی و ساکن تاکستان است. او درحال حاضر در اختیار مراجع قضائی و انتظامی است و به ما مطلبی اعلام نشده. با این وجود، ما از این جوان به دلیل سوءاستفاده از کاور هلال‌احمر و جعل عنوان شکایت کرده‌ایم.» مدیرعامل هلال‌احمر استان درباره حضور راحت این جوان در دبیرستان دخترانه سما و انجام تست قند خون هم گفت: «آموزش‌وپرورش به درستی حتی در برنامه‌های مشترکی که با آنها داریم، سختگیری کرده و از قبل هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد تا یک برنامه مشترک در مدرسه‌ای اجرا شود. متاسفانه یک مقدار مدیر و ناظم مدرسه اهمال کردند و دادستان هم دستور بازداشت مدیر و ناظم مدرسه مزبور را صادر کرده است.»

اطلاعیه هلال ‌احمر
به دنبال انتشار این خبر، روابط عمومی جمعیت هلال‌ احمر در اطلاعیه‌ای هر گونه ارتباط استخدامی و کاری این فرد با هلال‌ احمر را تکذیب کرد.
در این اطلاعیه آمده است: «این فرد مانند سایر افرادی که تمایل به یادگیری مهارت‌های امدادی و آموزش‌های همگانی دارند و در دوره‌های آموزشی هلال‌ احمر شرکت می‌کنند، فقط در یک بازه زمانی، یک دوره ۲۲ ساعته آموزشی را آن هم به صورت ناقص در جمعیت هلال‌ احمر گذرانده است. روابط عمومی جمعیت هلال‌ احمر ضمن نکوهش و تأسف‌بار دانستن اقدام این فرد که خود، دانش‌آموز دبیرستانی بوده و البته اقدام به تست قند خون و نه خونگیری کرده است، از حق خود برای شکایت علیه این فرد که قداست و صداقت لباس و عملکرد این نهاد مردمی را زیر سوال برده، استفاده کرده و تا صدور حکم قانونی پرونده شکایت را پیگیری خواهد کرد. این مسأله قابل تأکید است که جمعیت هلال ‌احمر به‌ عنوان یک نهاد عمومی مسئول در ارایه آموزش‌های همگانی هرگز وارد هیچ برنامه‌ای در مدارس بدون هماهنگی با ادارات آموزش‌وپرورش و کسب مجوزهای لازم از نهادهای ذیصلاح نمی‌شود. ضمنا ارایه آموزش‌های همگانی در حوزه مخاطرات و حوادث و نیز انجام مانورهای امدادی (و نه چکاپ‌های پزشکی و مداخلات درمانی) از سوی هلال‌احمر در مدارس هیچ‌گاه فردمحور نیست و در قالب یک برنامه گروهی با هماهنگی کامل ادارات آموزش و پرورش و مدارس توسط مربیان باتجربه، مطابق با جنسیت دانش‌آموزان و طبق یک برنامه زمان‌بندی مشخص انجام می‌شود. ضروری است که مسئولان مدارس و اولیای دانش‌آموزان در چنین مواردی هوشیاری لازم را داشته باشند و اجازه سوءاستفاده چنین افرادی را ندهند.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد