hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > غفلت از استخراج معادن طلا در زنجان / اختلافات مسئولان استانی چه زمانی رفع می‌شود؟

غفلت از استخراج معادن طلا در زنجان / اختلافات مسئولان استانی چه زمانی رفع می‌شود؟

با اینکه استان زنجان دارای معادن طلا است ولی برخی اختلاف نظرها و همینطور عدم مجوزها از سوی برخی سازمان‌ها سبب شده که استخراج طلا در استان مغفول بماند.
 کشور ایران با دارا بودن معادن فراوان و خاکی مملوء از عناصر مختلف در شرایط معدنی خوبی قرار دارد، اگر وجود همین بستر مناسب، همراه با عملکرد و کار مفید باشد قطعا زمینه توسعه و پیشرفت اقتصادی را به وجود آورده و پایه‌های اقتصادی را محکم‌تر می‌کند، بر این اساس با توسعه فعالیت‌های معدنی و فرآوری استخراجات ایران هم می‌تواند مانند کشورهایی نظیر چین در مقابل تحریم کشورهای غربی بی‌تفاوت باشد و اجازه ندهد که آن‌ها با استفاده از اهرم‌های فشار بی‌رحمانه اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهند.
یکی از فلزات گران قیمت که در سراسر دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار بوده، فلز "طلا" است. طلا یکی از فلزاتی است که در خاک ایران نیز یافت می‌شود، در این راستا در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در راستای بهره‌بری از معادن طلا در کشور انجام شده است، بر این اساس طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت سالانه حدود 12 تن طلا از 320 تن ذخیره طلای کشف شده در کشور استخراج می‌شود. فلز طلا کاربردهای فراوانی را در صنایع مختلف نظیر صنایع دفاعی، شیمیایی، پزشکی و هوا و فضا دارد، بر این اساس می‌تواند نقش بسیار مهمی در راستای توسعه کشور داشته باشد.
استان زنجان نیز یکی از معادن زرخیز کشور بوده و در آن چند معدن طلا کشف شده است، با توجه به اینکه در زنجان معادن فلزی و غیرفلزی بسیاری قرار دارند می‌توان نتیجه گرفت که با اهمیت به فعالیت‌های معدنی، بهره‌گیری و همینطور ایجاد صنایع زیردستی، زنجان قابلیت این را دارد که تحول شگرفی را در اقتصاد کشور ایجاد کند.
با این حال یکی از مشکلاتی که سد راه فعالیت همه معادن قرار دارد، مشکلات زیست محیطی و قرار گرفتن آن‌ها در اراضی منابع طبیعی و جنگلی است، با توجه به اینکه تخریب یکی از مواردی است که با برداشت از معادن عجین شده است طبیعتا حساسیت‌ها و محدودیت‌هایی که وجود دارد منطقی هستند و باید در کنار برداشت و تخریب حتما به بحث بازگردانی و احیای خاک اهمیت داده شود.
معدن‌کاری طلا یکی از مخرب‌ترین و آلاینده‌ترین فعالیت‌های تجاری جهان است، در این راستا برداشت طلا به روش سیانور تهدیدی مهم برای محیط زیست و همچنین مردم و کارگرانی است که در آن منطقه قرار دارند. بر این اساس مهم‌ترین موضوعی که در برداشت از معادن طلا مطرح است اهمیت به مسائل زیست محیطی، آگاه بودن شرکت‌های معدنی و همچنین در پیش گرفتن روش‌هایی است که از آلایندگی و خطرهای ناشی از این برداشت بکاهند، چراکه به هیچ عنوان متوقف کردن بهره‌برداری از معادن طلا از سوی کارشناسان توصیه نمی‌شود.
معدن طلای منطقه قره پشتلوی استان زنجان یکی از معادنی است که در منطقه حفاظت شده محیط زیست قرار دارد و بر اساس اخبار سال‌های اخیر به دلیل قرار گرفتن این معدن در منطقه ممنوعه تا به امروز اجازه فعالیت آن صادر نشده است، بر این اساس اگر قرار بر شکل‌گیری فعالیتی در این منطقه باشد باید شرایط خاصی در نظر گرفته شود.
بر این اساس سئوالی که مطرح می‌شود این است که وضعیت معادن طلای استان چگونه بوده و آیا رقم دقیقی از برداشت‌ها وجود دارد؟ آیا معدن طلای گولوجه قره‌پشتلو همچنان غیر فعال خواهد ماند؟ تا به حال چه تلاشی در راستای بهره‌بری از معادن طلای استان به خصوص معدن قره‌پشتلو شده است؟
در این راستا ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: نزدیک به سه سال است که منابع طبیعی اجازه استخراج از معدن طلای گولوجه را صادر نمی‌کند اما در حال حاضر مجوز آن صادر شده است و قصد داریم که پروانه آن را به زودی صادر کنیم.
وی تصریح کرد: این معدن در آینده یکی از مهم‌ترین معادن طلای کشور خواهد بود، در این راستا شرکت ایمیدرو برای استخراج آن وارد عمل شده است و مراحل استخراج آن کاملا در اختیار بخش دولتی است.
مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از معادن طلای استان، اظهار داشت: با توجه به اینکه طلا در صنایع متفاوت و حساس کاربرد بسیاری داشته و به نوعی می‌تواند جایگزین ارز خارجی باشد، باید بهره‌برداری از معادن آن در دستور کار باشد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این راستا، افزود: در حال رایزنی با مقامات منابع طبیعی و محیط زیست هستیم تا موانع سد راه استخراج از معادن طلا را برطرف کنیم. علی‌رغم همه این‌ها تا به این لحظه اجازه برداشت از معدن طلای گولوجه از سوی محیط زیست صادر نشده است.
اما در آنسوی میدان علی اسدی، معاون فنی اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان زنجان در گفت‌ وگو با تسنیم اظهار داشت: در منطقه قرپشتلو دو معدن تحت عنوان گولوجه یک و دو قرار دارد که برای هر دو این معادن درخواست صدور مجوز از سمت سازمان صمت داده شده است، بر این اساس معدن گولوجه یک خارج از محل حفاظت شده قرار دارد و در سال 93 اعلام شده است که برای بهره‌برداری باید گزارش ارزیابی ارائه شود که پس از ارائه نواقصی در آن مشاهده شد.
وی با بیان اینکه علی‌رغم اعلام ارائه نواقص طرح، از طرف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی به عنوان سرمایه‌گذار گزارش اصلاحی به اداره‌کل محیط زیست استان ارائه نشده است، افزود: این مسئله در جلسه هیئت حل اختلاف استان نیز مطرح شد و صدور مجوز مشروط به ارائه گزارش اصلاحی و تائید حفاظت محیط زیست است و در نهایت بعد از تایید اداره منابع طبیعی در مورد این مسئله اظهارنظر نماید.
معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در خصوص معدن گولجه دو، تصریح کرد: در گذشته بخش‌هایی از زمین‌های مورد استعلام،  فاصله لازم از منطقه حفاظت شده و روستاهای اطراف را نداشتند، در این راستا محدوده‌ها اصلاح و مناطق حفاظت شده و حریم‌های مربوط به مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست از محدوه مورد استعلام خارج شود؛ علی ایحال محدوه‌های مربوط به روستاهای مجاور مطابق ضوابط زیست محیطی معادن رعایت نمی‌شود و در حقیقت این زمین‌ها در محدوده روستاها واقع شده است و نمی‌توان اجازه فعالیت برای آن صادر کرد. بر این اساس اگر محدوده‌ها اصلاح شوند و حریم روستاها رعایت شود، گزارش ارزیابی زیست محیطی می‌بایست ارائه گردد و در مرحله آخر پس از تایید گزارش توسط حفاظت محیط زیست، مجوز صادر می‌شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه به طور متوسط در هر تن خاک معدنی حدود سه گرم طلا وجود دارد در صورتی که از این معادن بهره‌برداری شود حجم خاکی که برداشت می‌شود بسیار بالا خواهد بود و در صورت عدم اجرای ضوابط زیست محیطی و عدم اجرای اقدامات لازم برای کاهش اثرات زیانبار آن، آسیب جبران ناپذیری به محیط زیست خواهد خورد و باید در طرح ارزیابی محیط زیست از همه جوانب اثرات را بررسی کنند و سپس بر اساس راهکارهای ارائه شده مجوز صادر کند.
اسدی در واکنش به ادعای سازمان صمت مبنی بر صدور مجوز فعالیت معدن طلای گولوجه بیان کرد: از طرف ما مجوزی صادر نشده است، طبق قانون اصلاح معادن به سازمان صمت اجازه داده شده است که بدون استعلام از محیط زیست می‌تواند خارج از مناطق حفاظت شده مجوز صادر کند، اما در قانون دیگری اعلام شده است که برای فعالیت معادن طلا باید گزارش ارزیابی ارائه شود، در نتیجه اگر بدون ارزیابی برای معدن مجوز صادر شود باید تبعات آن را سازمان صمت بپذیرد.
با همه این‌ها علی‌رغم اینکه نمی‌توان مشکلات زیست محیطی که سال‌هاست سبب متوقف ماندن مراحل صدور مجوز معدن گولوجه شده است را نادیده گرفت، اما به نظر می‌رسد با تلاش‌هایی که در این راستا انجام شده است می‌توان راهکار مناسبی را با استفاده از توان علمی و زیرساختی که در کشور وجود دارد یافت تا در این برهه حساس و شرایط اقتصادی نابسامان مرهمی برای زخم‌های اقتصادی کشور و استان زنجان داشته باشیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد