hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تهدید فاضلاب شهر کرمانشاه برای شهروندان و محیط‌زیست/ وعده ۱۰۰ میلیارد تومانی نوبخت عملی نشد

تهدید فاضلاب شهر کرمانشاه برای شهروندان و محیط‌زیست/ وعده ۱۰۰ میلیارد تومانی نوبخت عملی نشد

فاضلاب شهر کرمانشاه به تهدید جدی برای سلامت و محیط زیست تبدیل شده که نیازمند ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
یکی از مطالبات همیشگی مردم کلانشهر کرمانشاه ساماندهی فاضلاب این شهر است زیرا پایین بودن میزان تصفیه در فاضلاب سبب بروز مشکل زیست محیطی و به خطر افتادن سلامت شهروندان شده است. 
هم‌اکنون دو سوم فاضلاب این شهر یک میلیون نفری تصفیه نمی‌شود؛ یعنی 65 درصد فاضلاب شهر وارد رودخانه‌های قره‌سو و آبشوران می‌شود و در نتیجه سلامت شهروندان و محیط‌زیست در معرض تهدید جدی است.
اکنون بخش قابل توجهی از مزارع کشاورزی کرمانشاه از آب رودخانه‌های قره‌سو و آبشوران مشروب می‌شوند و فاضلاب شهر کرمانشاه نیز در این رودخانه‌ها جریان دارد بنابراین می‌توان تصور کرد که با مصرف محصولات این مزارع چه اتفاقاتی می‌افتد.
برای ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه 1800 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز و مسئولان برای تأمین اعتبار این طرح به عنوان پروژه‌ای اولویت‌‌دار پیگیری‌هایی کردند اما تاکنون جواب نداده است.
به گفته مسئولان قرار بوده برای این طرح از تسهیلات بانک جهانی استفاده شود که به دلیل تحریم‌های یک طرفه آمریکا به نتیجه نرسیده و از طرفی اعتبارات ملی و استانی نیز پاسخگوی ساماندهی این پروژه نیست یا وعده‌ها هنوز جامه عمل نپوشیده است.
براساس برآوردهای انجام شده تنها برای جلوگیری از ورود فاضلاب به قره‌سو 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در سفر سوم مهر امسال رئیس سازمان برنامه و بودجه وعده داده شد که 100 میلیارد تومان آن تأمین شود اما تاکنون در حد وعده باقی مانده است.
جلوگیری از ورود فاضلاب به قره‌سو 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمانشاه با بیان اینکه بخش عمده فاضلاب شهر به صورت خام وارد آبشوران یا قره‌سو می‌شود عنوان کرد: یک تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمانشاه وجود دارد که ظرفیت آن برای 320 هزار نفر معادل یک سوم جمعیت شهر کرمانشاه است.
وی با اشاره به اینکه 850 کیلومتر شبکه فاضلاب با اعتبار 1800 میلیارد تومان برای شهر کرمانشاه نیاز است افزود: این موضوع جزو دومین طرح‌های اولویت‌‌دار وزارت نیرو است.
کاکاوند با بیان اینکه 19 نقطه شناسایی شده که فاضلاب به طور مستقیم وارد قره‌سو می‌شود اظهار داشت: برای برای اصلاح این وضعیت حداقل 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه مقرر شد 100 میلیارد تومان آن تأمین شود که تاکنون محقق نشده است.
یک سوم فاضلاب شهر کرمانشاه در حال تصفیه است
شهبازی معاون بهره‌برداری آبفای استان کرمانشاه اظهار داشت: یک سوم فاضلاب شهر کرمانشاه یعنی به ظرفیت 400 هزار نفر در حال تصفیه است و مابقی به شکلی وارد قره‌سو می‌شود و این موضوع نگرانی تمام مسئولان استانی و کشوری است.
وی عنوان کرد: قرار بود از وام زیرساخت توسعه بانک‌های آسیا برای تأمین اعتبار این پروژه استفاده شود که متأسفانه به دلیل مشکلات در زمینه تحریم هنوز مسکوت مانده است.
شهبازی با اشاره به اینکه استفاده از توان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز در دستور کار است گفت: پیگیر دریافت اعتباراتی از سازمان برنامه و بودجه نیز هستیم.
وی افزود: امسال 25 میلیارد تومان اعتبار مصوب برای طرح فاضلاب کرمانشاه داریم که با توجه به شرایط موجود بیش از 105 نقطه حادثه‌خیز شناسایی و مشکلات آن‌ها در زمان بارندگی و آبگرفتگی رفع شد. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد