hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بیش از ۱۵۰۰لاشه پرنده از تالاب "میقان" اراک جمع‌آوری شد/ آماده‌باش روستاها و مرغداری‌های منطقه

بیش از ۱۵۰۰لاشه پرنده از تالاب "میقان" اراک جمع‌آوری شد/ آماده‌باش روستاها و مرغداری‌های منطقه

معاون عمرانی استاندار مرکزی گفت: تاکنون بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ قطعه از لاشه پرندگان مبتلا به آنفلوانزا جمع‌آوری شده اما این روند بسیار دشوار است.
مهدی زندیه‌وکیلی ، با اشاره به وضعیت شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اظهار داشت: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بومی نیست بلکه پرندگان وحشی که از سیبری و نقاط شمالی به تالاب میقان مهاجرت کرده‌اند منجر به ابتلای برخی از پرندگان وحشی تالاب میقان شده‌اند، بیش از 2000 پرنده وحشی در تالاب میقان وجود دارد.
وی افزود: در مرحله نخست باید برای لاشه تمام پرندگان جمع‌آوری و دفن بهداشتی انجام شود تا مانع از انتقال ویروس به سایر پرندگان و مناطق شوند، تاکنون بیش از یک‌هزار و 500 قطعه از لاشه پرندگان مبتلا به آنفلوانزا جمع‌آوری شده اما این روند بسیار دشوار است زیرا در تالاب میقان به سبب ارتفاع اندک و حالت باتلاقی هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند حرکت کند و جمع‌آوری لاشه پرندگان صرفا با پیمایش زمین انجام می‌شود.
معاون عمرانی استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: تاکنون در هیچ کدام از مرغداری‌ها و روستاهای اطراف موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده اما تمام روستاها و مرغداری‌ها در حال آماده‌باش هستند.
زندیه‌وکیلی ادامه داد: مهم‌ترین و خطرناک‌ترین اثر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان زمانی رخ می‌دهد که به مرغداری‌های صنعتی سرایت کند زیرا این ویروس بین انسان و حیوان مشترک است و اگر مرغ‌ها مبتلا شوند کل مرغ‌ها و فرآورده‌های آنها باید معدوم شود.
وی عنوان کرد: از مردم درخواست می‌شود اگر لاشه پرنده‌ای را مشاهده کردند به هیچ عنوان به آن نزدیک نشوند و سریع به مقامات محیط زیست اطلاع دهند تا نسبت به جمع‌آوری و دفن بهداشتی پرندگان اقدام کنند، اگرچه این پرندگان وحشی بزرگ‌جسته و زیبا هستند اما همین لاشه پرندگان ممکن است ویروس را به انسان و حیوانات اهلی انتقال دهد.
معاون عمرانی استاندار مرکزی افزود: با توجه به فصل سرما و رفت و آمد پرندگان برای تهیه غذا امکان انتقال ویروس به مناطق پیرامون تالاب میقان وجود دارد، مرغداران بنا به شغل خود آشنا به ویروس‌ها و اقدامات لازم هستند و دامپزشکی روزانه بررسی‌هایی به صورت موردی دارد، اما از تمام همشهریان خواهشمندیم به هیچ وجه به سمت تالاب میقان سفر نکنند.
زندیه‌وکیلی با اشاره به تاثیرات آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: در صورت بی‌توجهی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بسیار خطرناک‌تر از ویروس کروناست زیرا همه‌گیری و سرعت انتشار بسیار بالایی دارد و در صورت همه‌گیری اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد