hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| خطر سیلاب بیخ گوش روستاها

آذربایجان غربی| خطر سیلاب بیخ گوش روستاها

اداره پیش بینی هواشناسی استان آذربایجان غربی می گوید امسال بارندگی ها بالاتر از نرمال است و این در حالی است که آذربایجان غربی از لحاظ مخاطرات طبیعی جزو مناطق پرمخاطره و بحرانی است و در بیشتر فصول سال، سیل های مهیب به دنبال بارش باران و نزولات آسمانی در این منطقه کوهستانی جاری می شود.

آذربایجان غربی با داشتن ضریب سیل خیزی بالا، همواره منطقه ای در معرض خطر برای وقوع سیلاب و تخریب ها محسوب می شود و بررسی ابعاد مختلف سیلاب در منطقه نشان می دهد که وقوع این سیلاب ها خسارات جبران ناپذیر زیادی از خود برجای می گذارکه قابل بازگشت نیست.

تخریب جنگل ها و مراتع، عدم اجرای طرح های آبخیزداری اصولی، تجاوز به حریم رودخانه ها و ... از جمله دلایل سیل خیز بودن استان آذربایجان غربی بوده و این در حالیست که هنوز با وجود خسارت های سالانه میلیاردی در این استان شاهد اقدامات تاثیر گذار مسئولان برای کاهش و یا جلوگیری از این خسارت ها نیستیم تا این امر موجب شود سیلاب ۵۰۰ روستای این استان را تهدید کند.

خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی سیلاب به آذربایجان غربی

امیر عباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی از استان های مخاطره آمیز و سیل خیز کشور به شمار می آید، اظهار داشت: سالانه ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت در بخش های مختلف راه، کشاورزی، مسکن و ... به دلیل وقوع سیلاب به استان وارد می شود.

او با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد از این خسارت ها در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: علاوه بر این سیلاب، خشکسالی، سرما زدگی و ... خسارت های این حوزه را افزایش می دهد.

مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود، گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ روستای آذربایجان غربی در مسیر سیل و سیلاب قرار دارند.

جعفری با اشاره به قرار گیری برخی از شهرهای استان در حریم رودخانه ها، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۶۰ رودخانه و تالاب در استان وجود دارد که با کوچکترین بارندگی طغیان کرده و موجب وقوع خسارت به بخش های مختلف استان می شود.

اعتبارات مدیریت بحران پرداخت نشد

او با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات لازم و پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع خسارت سیلاب ها در استان، گفت: اجرای طرح های احداث دیوار ساحلی، «دایک»، ایجاد سد، آب بند و ... توانسته جلوی بخشی از خسارت ها را بگیرد اما این اقدامات مسکن بوده و باید اقدامات اساسی تری در این زمینه صورت گیرد.مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با انتقاد از اینکه از ابتدای امسال تا کنون هیچ اعتباری به حوزه مدیریت بحران استان اختصاص پیدا نکرده است، گفت: تا زمانی که اعتبار در این حوزه تخصیص پیدا نکند ما نمی توانیم اقدامات لازم را برای جلوگیری از خسارت سیلاب ها در استان انجام دهیم.جعفری در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ارائه آموزش های لازم در این حوزه به مسئولان و مردم تاکید کرد و گفت: به طور حتم اقداماتی مانند پرهیز در ساختن واحدهای مسکونی در حریم رودخانه ها و مسیر سیلاب، داشتن تجهیزات امدادی، رعایت نکات ایمنی در هنگام وقوع سیلاب و ... در کاهش خسارت ها در این زمینه تاثیر گذار حواهد بود.

راه اندازی سیستم هشدار دهنده سیلاب در آذربایجان غربی برای اولین بار

رئیس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه این استان دومین استان پر آب کشور بوده و هر سال شاهد بارش های در حد نرمال و بالاتر از نرمال در این منطقه هستیم، گفت: وقوع این بارش ها موجب ایجاد خسارت به حوزه های محتلف استان می شود.

آزاد توحیدی با بیان اینکه در تحقیقات انجام شده بیشترین خسارت های ناشی از سیلاب را در منطقه شمال استان به خصوص شهرستان چالدران را داریم، ادامه داد: در این راستا اولین سیستم هشدار دهنده وقوع سیلاب برای اولین بار در استان آذربایجان غربی راه اندازی می شود.

توحیدی با بیان اینکه مطالعات این طرح انجام و دستگاههای آن خریداری شده است، افزود: در صورت جانمایی این سیستم تا پایان امسال در استان راه اندازی و نصب خواهد شد.

او با اشاره به انجام بازدیدهای میدانی و مطالعات صورت گرفته بر اساس توپوگرافی منطقه برای ایجاد ایستگاههای باران سنجی در استان، گفت: در این راستا مناطق ایجاد این ایستگاهها مشخص شده و به زودی راه اندازی خواهند شد.رئیس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به پوشش گیاهی و مرتعی در منطقه جنوب استان،  گفت: این امر در کاهش خسارت های سیلاب تاثیر گذار بوده است.

پیش بینی بارش های فراوان در استان

مهدی صابری رئیس اداره پیش بینی هواشناسی استان آذربایجان غربی نیز با اشاره به پیش بینی فصلی هواشناسی در این استان، گفت: بر اساس این پیش بینی ها طی سه ماهه پاییز بارش ها در حد نرمال و بالاتر از نرمال خواهد بود.

او گفت: در این راستا با توجه به میزان بارش ها ضرورت دارد که اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع خسارت سیلاب در استان انجام گیرد.

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی میزان بارش سالانه در ارومیه را ۳۳۰ میلی متر عنوان کرد و گفت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته میزان بارش ها بیش از این خواهد بود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد