hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > عفونت ادراری در کودکان باعث نارسایی کلیه می‌شود

عفونت ادراری در کودکان باعث نارسایی کلیه می‌شود

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عفونت ادراری می‌تواند سبب نارسایی کلیه‌ها و افزایش فشارخون در کودک بشود.
فاطمه قانع دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عفونت کلیه‌ها و سیستم ادراری از عفونت‌های شایع دوران کودکی است و در صورت تآخیر در تشخیص صحیح و درمان نشدن مناسب و به‌موقع می‌تواند سبب آسیب‌رسانی شدید به کلیه‌ها شود.

او با اشاره به اینکه علائم عفونت ادراری در کودکان نسبت به سن آنان متفاوت است و در همه کودکان به یک شکل نیست، افزود: این علائم در نوزادان و شیرخواران خوب شیر نخوردن، وزن نگرفتن، بی‌قراری، تب، زردی طولانی و بی‌حالی بوده و در کودکان هم تب، بی‌قراری هنگام ادرار کردن، سوزش و تکرر ادرار، درد شکم و پهلوها، نم زدن در روز، شب ادراری و وزن نگرفتن است.

دانشیار گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تشخیص قطعی عفونت ادراری در کودکان با انجام آزمایش کامل و کشت ادرار امکان‌پذیر است و صرف برخی علائم نمی‌توان تشخیص قطعی داد، عفونت ادراری می‌تواند سبب نارسایی کلیه‌ها و افزایش فشارخون در کودک بشود و لذا هر یک از علائم ذکر شده در فرزندان باید به‌طور جد مورد توجه والدین باشد و در صورت علائم مشکوک بلافاصله به پزشک مراجعه شود.
قانع بیان کرد: کلیه‌ها دو عضو بسیارمهم است و به جز دفع مواد زائد بدن از طریق تولید و خروج ادرار، در ساختن ویتامین D، تنظیم کلسیم، فسفر، خون‌سازی، تنظیم فشارخون، رشد و نمو و سایر املاح بدن همچوم سدیم، پتاسیم، منیزیم نقش مؤثری دارند.

او تصریح کرد: کودکی که کلیه‌های سالم دارد از رشد و تکامل خوبی برخوردار است و فعالیت‌های بدنی روزانه خود را به‌طور کامل و بدون خستگی انجام می‌دهد، ضمن اینکه رنگ پریده نیست و ورم در صورت و اندام‌ها، درد‌های استخوانی و انحراف و خمیدگی در استخوان‌های بدن را ندارد و چنین فردی در سنی که می‌تواند کنترل ادرار داشته باشد مشکلات ادراری نظیر سوزش و تکرر ادرار، نم زدن در روز، بی‌اختیاری در ادرار، کاهش حجم ادرار و درد در زمان ادرار را ندارد.

دانشیار نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: کودک با کلیه‌های سالم شکایتی بابت درد شکم و پهلوها، تغییر در رنگ ادرار (ادرار بی‌رنگ، نارنجی و قرمز) ندارد و تب‌های رایج بدون علت که می‌تواند نشانه‌ای از عفونت ادراری باشد در او دیده نمی‌شود.

قانع اظهار کرد: نارسایی کلیه در کودکان مشکل شایعی نیست، اما به دلیل اهمیت بالای آن لازم است هرگونه تغییر غیرعادی در ادرار کردن کودکان را جدی بگیریم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد