hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > هرمزگان| امید جنوبی‌ها به شیلات

هرمزگان| امید جنوبی‌ها به شیلات

بیکاری در جنوب کشور اگر اولین مشکل نباشد یکی از سه مشکل اصلی مردم است. مشکلی که به اعتقاد کارشناسان با توجه به ظرفیت بی‌بدیل دریا قابل‌حل است. در همین راستا کسب‌وکار شیلات در خطه هرمزگان با محوریت توسعه سایت‌های پرورش میگو و ماهی دریایی باوجود مشکلات روند افزایشی داشته به‌طوری‌که با بهره‌برداری از مجموعه‌های جدید تا پایان برنامه ششم توسعه، برای 10 هزار نفر از ساحل‌نشینان هرمزگانی شغل پایدار ایجاد می‌شود.


 شیلات هرمزگان با 22 بندر صیادی و صید سالانه، افزون بر 272 هزار تن انواع آبزی، 30 درصد بنادر صیادی و 36 درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده که این آمار نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور دارد. اکنون 100 فروند شناور کشتی (ویژه صید فانوس ماهیان)، یک هزار و 100 فروند شناور لنج صیادی و بیش از سه هزار و 500 قایق صیادی متعلق به صیادان استان در آب‌های سرزمینی و حتی بین‌المللی (اقیانوس هند) فعالیت دارند. شیلات هرمزگان توانسته برای 35 هزار نفر به‌صورت مستقیم و افزون بر 53 هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند که با توجه به جذب سرمایه‌گذاری صورت گرفته در زمینه احداث سایت‌های پرورش میگو در غرب استان (شهرستان بندرلنگه) و واحدهای پرورش ماهی دریایی (ماهی در قفس) این رقم در حال افزایش است.

ضرورت گسترش فعالیت‌های آبزی‌پروری

مدیرکل شیلات هرمزگان با تأکید بر ضرورت گسترش فعالیت‌های آبزی‌پروری به‌منظور کاهش فشار بر ذخایر آبزیان دریایی اظهار داشت: میزان تولید میگوی پرورشی این استان از دو هزار و 200 تن در سال 92، به 15 هزار تن در سال گذشته رسیده است.

محسن یکتاپور با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این اداره و همچنین فعالیت‌های بخش خصوصی ابراز امیدواری کرد: این رقم در سال جاری به 20 هزار تن، یعنی پنج هزار تن بیشتر از پارسال افزایش یابد.

او یادآور شد: 35 درصد از فعالان بخش کشاورزی هرمزگان را جامعه صیادی تشکیل می‌دهند که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بسیار بالای این حوزه است.

یکتاپور با تأکید بر حمایت همه‌جانبه دولت تدبیر و امید از فعالان صنعت پرورش میگو تأکید کرد: فعالیت‌های شیلاتی باید به محور توسعه این استان تبدیل شود.

هرمزگان الگو می‌شود

قائم‌مقام سازمان شیلات ایران دراین‌باره گفت: با توجه به حجم بالای طرح‌های شیلاتی در حال بهره‌برداری و طرح‌های در دست انجام ازجمله سایت‌های جدید پرورش میگوی هرمزگان، این استان در آینده‌ای نزدیک به‌عنوان الگوی فعالیت‌های شیلاتی کشور مطرح می‌شود.

سیف‌الله حقیقی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در این بخش، از مسئولان دستگاه‌های متولی خواست در زمینه برنامه‌ها و فعالیت‌های مجموعه شیلاتی هرمزگان با محوریت پرورش میگو و ماهی دریایی اطلاع‌رسانی کنند تا افکار عمومی بیشتر در جریان کارها قرار گیرد.

او گفت که تبلیغات و اطلاع‌رسانی، موجب جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و درنتیجه توسعه بیش‌ازپیش فعالیت‌های شیلاتی در زمینه پرورش میگو و تولید ماهی دریایی (ماهی در قفس) در این استان می‌شود.

قائم‌مقام سازمان شیلات ایران از زمین‌های مناسب شناسایی‌شده در سواحل دریای عمان و خلیج‌فارس و همچنین جزایرِ 14 گانه هرمزگان به‌عنوان بهترین بستر برای فعالیت‌های شیلاتی با محوریت پرورش میگو در این استان از کشور نام برد.

حقیقی افزود: با همکاری جهاد کشاورزی، شیلات و منابع طبیعی هرمزگان، پهنه‌بندی سواحل استان به‌منظور توسعه آبزی‌پروری در دستور کار قرارگرفته که با عملیاتی شدن این طرح‌ها، شاهد محقق شدن وعده‌های رئیس دولت دوازدهم در زمینه توسعه فعالیت‌های شیلاتی با محوریت تولید میگو و ماهی دریایی خواهیم بود.

رکورد زنی در سطح کشور

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات هرمزگان نیز گفت: با حمایت دولت تدبیر و امید، این استان دو سال پی‌درپی، رکورددار بیشترین تولید میگوی پرورشی و همچنین تولید این آبزی در واحد سطح است.

علی کریمی اظهار داشت: در سالی که گذشت، افزون بر 15 هزار تن میگوی پرورشی در این استان تولید شد که این رقم پنج هزار تن بیشتر از سال ماقبل آن (95) و حدود 12 هزار تن بیشتر از آغاز به کار دولت یازدهم است.

این مقام مسئول در اداره کل شیلات هرمزگان بیان کرد: رکورد بیشترین تولید در واحد سطح (هر هکتار) نیز با برداشت 20 تن به مزرعه کشت و صنعت میناب به مدیریت «علی حاتمی» در سایت «تیاب جنوبی» اختصاص دارد.

کریمی استفاده از جدیدترین روش‌های پرورش ازجمله استخر عمیق، به‌کارگیری دستگاه‌های هواده و تغذیه استاندارد، توجه به توصیه‌های کارشناسان شیلات، بازدید از فعالیت‌های شیلاتی کشورهای صاحب سبک و به‌روزرسانی دانش فنی را از مهم‌ترین راه‌های دستیابی به رکورد تولید 20 تن میگو در هکتار عنوان کرد.

او افزود: بر پایه برنامه‌ریزی‌ها، امسال نیز سطح زیر کشت مزارع پرورش میگوی این استان با یک هزار و 200 هکتار افزایش، به چهار هزار و 800 هکتار رسید.

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان با اشاره به دو دوره پرورش میگو در سال، پیش‌بینی کرد که امسال بیش از 18 هزار تن میگو از استخرهای پرورشی این استان برداشت شود.

به گفته کریمی، هرمزگان تنها استانی است که سالانه دو بار از اسفند تا تیر و از تیر تا اواخر آذر کار پرورش و برداشت میگو و همچنین تولید لارو میگو در آن انجام می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد