hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گیلان| تلخی کام بادام کاران آستانه اشرفیه

گیلان| تلخی کام بادام کاران آستانه اشرفیه

سالانه بیش از 10 هزار تن پیله خشک بادام‌زمینی از بیش از دو هزار هکتار مزارع زیر کشت شهرستان آستانه‌اشرفیه برداشت می‌شود، محصولی که فروش آن بین 60 تا 70 میلیون تومان در سال است اما باوجود وسعت و فراگیری کار بادام، باغداران و بادام کاران شهرستان آستانه‌اشرفیه با مشکلات عدیده‌ای در کاشت آن از قبیل نبود بذر و وجود نوعی قارچ سمی به نام «آفلاتوکسین» مواجه هستند.


 آفلاتوکسین نوعی قارچ سمی است که در ذرت، بادام و پسته به‌راحتی یافت می‌شود؛ اگر قارچ آفلاتوکسین در ذرت بادام‌زمینی، رشد و توسط مردم مصرف شود، موجب بیماری یا حتی سرطان کبد و معده می‌شود؛ سم آفلاتوکسین به حرارت مقاوم است و در دمای ۲۳۷ تا ۳۶۰ از بین می‌رود، پس از طریق کوره‌های بادام پزی امکان نابودی آن وجود ندارد، به همین دلیل است که نابودی قارچ آفلاتوکسین به دغدغه اصلی بادام کاران تبدیل‌شده است.

کارشناسان جهاد کشاورزی رابط بین کشاورز و جهاد

رئیس جهاد کشاورزی آستانه‌اشرفیه اظهار کرد: در مرکز تحقیقات دوره‌های متناوبی را برای کشاورزان برگزار کردیم و کارشناسان مرکز تحقیقات یک یا دو دوره آموزشی را در مساجد محل و یا در دهیاری برگزار و راه‌کارهای مبارزه با این قارچ را به کشاورزان آموزش دادند. حمیدرضا سلیمانی با اشاره به اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی رابط بین کشاورز و جهاد هستند گفت: وظیفه کارشناسان حضور در مزرعه و دیدن مشکلات کشاورز و مزرعه است و سپس با ارزیابی مشکلات، آن‌ها را به مرکز تحقیقات ارجاع می‌دهند و با انجام تحقیق و پژوهش راه‌کارها را برای درمان این قارچ به کشاورزان می‌آموزند.

او با اذعان به اینکه ما برای مبارزه با قارچ آفلاتوکسین دو بار از کارشناسان صاحب‌نظر دعوت کردیم تصریح کرد: جهاد کشاورزی برای مبارزه با این قارچ که چند سال است وجود دارد، دو بار کارشناسان صاحب‌نظر و دانشگاهی را دعوت کرد و این کارشناسان به باغ‌ها مراجعه و نمونه‌برداری کردند و توصیه‌های لازم را به بادام کاران گفتند. او با اشاره به اینکه یکی از عوامل شیوع این بیماری در بادام، مدفون نکردن آن توسط کشاورز است گفت: کشاورزان برای پیشگیری از رشد این قارچ باید ابتدا یک کاشت زمستانه انجام دهند و برای جلوگیری از شیوع این بیماری به دیگر قسمت‌های باغ، بادام‌های آلوده را مدفون و یا ازآنجا خارج کنند تا این بیماری در دیگر مناطق شیوع پیدا نکند.

سلیمانی با رد گله‌مندی کشاورزان بیان کرد: برخی کشاورزان گله می‌کنند که چرا جهاد کشاورزی اقدامی دراین‌باره نکرده، درحالی‌که هر زمان کشاورزان به جهاد مراجعه کردند کارشناسان با حضور در باغات راه‌کارهای لازم برای درمان و پیشگیری از شیوع این قارچ را به آن‌ها ارائه کردند.

آبیاری به‌موقع مانع رشد قارچ آفلاتوکسین

رئیس جهاد کشاورزی آستانه‌اشرفیه آبیاری به‌موقع بادام را یکی از راه‌کارهای مبارزه با این قارچ دانست و گفت: کشاورز باید بادام را در چند نوبت آبیاری به‌موقع کند تا این محصول بتواند خود را برای رشد با محیط تطبیق دهد، در اکثر جاهایی که آبیاری خوب نبوده است ما دچار شیوع این قارچ در آن باغ بوده‌ایم.

لزوم شناخت آفات بادام توسط مرکز تحقیقات بادام‌زمینی

فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه نیز با بیان اینکه مرکز تحقیقات بادام‌زمینی باید موانع را شناسایی کند اظهار کرد: یکی از کاربردهای مراکز تحقیقاتی، شناخت موانع برای رشد آن گیاه و از بین بردن این موانع است تا کشاورز بی‌دغدغه به کار خود بپردازد.

رحیم حیدری گلرودباری با اشاره به اینکه باید فرمول لازم برای از بین بردن آفات و بیماری‌ها را به دست آورد گفت: مرکز تحقیقاتی بادام‌زمینی برای اینکه کشاورزان به‌راحتی کار خود را انجام دهند باید انواع بیماری و آفت‌ها را شناسایی و فرمول از بین آن را به دست آورده و در اختیار کشاورزان قرار دهند تا آنان به‌راحتی با بادام کاشتن خود ادامه دهند.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد