hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قبل و بعد از اهدای پلاسما چه کنیم؟

قبل و بعد از اهدای پلاسما چه کنیم؟

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: مردم باید به نکاتی برای اهدای پلاسما توجه کرده و به شایعات غیرمعتبر و غیرعلمی در این مورد گوش نکنند.
ابراهیم میری مقدم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پلاسما در واقع بخشی از خون یا به تعبیری مایع بین سلولی خون است که سلول‌های خونی در آن شناور می باشند.
وی با بیان اینکه خون از دو قسمت شامل؛ سلول‌های خونی ( ۴۵ درصد ) و پلاسما (۵۵ درصد) تشکیل شده است، افزود: نکته مهم این است که بیش از ۹۰ درصد پلاسما آب است و حدود ۷ درصد آن را پروتئین‌ها تشکیل می‌دهند.
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: مطلبی که این روزها بسیار حائز اهمیت است و تزریق پلاسما را تحت تاثیر قرار داده، ۷ درصد پروتئین موجود در آن است که آنتی‌بادی‌ها جز این هفت درصد محسوب می‌شوند.
میری مقدم ادامه داد: در مواجهه با عوامل مختلف یا پاتوژن‌های مختلف بدن آنتی بادی می‌سازد که این آنتی‌بادی در فرد ایجاد مصونیت می‌کند.
وی بیان کرد: افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شدند در بدن آن‌ها آنتی‌بادی علیه این ویروس ساخته شده و همچنین این افراد حاوی سلول‌های حافظ ایمنی هستند که مرتب آنتی‌بادی می‌سازد.
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی اظهار کرد: این سلول‌های حافظ ایمنی در واقع به فرد کمک می‌کنند که آنتی‌بادی یا سطح آنتی‌بادی تا مدتی در بدن فرد در حد قابل قبولی بماند که این مدت در تزریق واکسن‌ها و در مواجه با پاتوژن‌های مختلف متفاوت است.
میری مقدم با بیان اینکه افراد برای اهدای پلاسما در زمان مراجعه به انتقال خون باید مستندات و شرایطی را داشته باشند، افزود: این اطلاعات و مدارک شامل؛ داشتن کارت ملی، داشتن سن بین ۱۸ تا ۶۰ سال و همچنین تمام مراحل و شرایط ثبت‌نام ، پذیرش اهدای خون را نیز داشته باشند و بیماری زمینه‌ای قلبی و ریوی، کلیوی و کبدی و همچنین بیماری‌های خونریزی دهنده نداشته باشند.
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: افراد لازم است مستندی دال بر ابتلا به کرونا داشته باشند همچون آزمایش PCR ، عکس سی تی اسکن ریه ، مستندات بیمارستانی و یا نتیجه آزمایشی که نشان دهد آنتی‌بادی در بدن فرد ساخته شده، داشته باشند.
وی با بیان اینکه در صورتی که فرد شراط را داشته باشد وارد مراحل اهدا می‌شود، تصریح کرد: از این افراد یک نمونه خون برای تست‌های غربالگری انواع هپاتیت ها ، HIV و سفلیس گرفته می‌شود و در طول مدت اهدای پلاسما فرد از نظر ضربان قلب، فشار خون و تعداد تنفس مرتبا چک می‌شود.
میری مقدم با بیان اینکه حجم پلاسمایی که در طی روش پلاسما فرزیس گرفته می‌شود حدود ۵۰۰ سی سی است، ادامه داد: افراد باید حدود ۲۸ روز از بهبودی شان گذشته باشد و این افراد پس از اولین اهدا ۲۸ روز بعد می‌توانند دومین اهدا را نیز داشته باشند؛ مشروط بر اینکه آنتی‌بادی قابل قبولی داشته باشند.
وی با بیان اینکه افراد براساس سطح آنتی‌بادی موجود در بدنشان، می‌توانند ۳ بار و یا بیشتر اهدای پلاسما داشته باشند و اهدا پلاسما، اظهار کرد: افراد قبل از اهدای پلاسما لازم است مایعات به اندازه کافی مصرف کرده باشند و ۲۴ ساعت قبل از آمدن به انتقال خون از مصرف غذاهای چرب خودداری کنند.
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: افراد لازم است ۱۵ دقیقه پس از اهدا در محل خون گیری استراحت کنند و مصرف مایعات زیاد (به جز چای و قهوه) داشته باشند.
میری مقدم با بیان اینکه افراد لازم است یک ساعت قبل از اهدا، مصرف دخانیات نداشته باشند، افزود: تا ۲۴ ساعت بعد از اهدا فعالیت‌های غیرمعمول نیز نداشته باشند.
وی با بیان اینکه اولویت است تا افراد به مرکز استان مراجعه کنند تا با روش پلاسمافرزیس، اهدای پلاسما کنند، اما در صورت عدم امکان می‌توانند در روزهای دوشنبه و پنج شنبه در قاین و روزهای یکشنبه و چهارشنه در فردوس و هر روزه در طبس  اهدا خون نمایند، وی تصریح کرد: در شهرستان بیرجند همه روزه صبح و روزهای یکشنبه و چهارشنبه عصر نیز این افراد می توانند برای اهدای خون مراجعه کنند تا از خون اهدایی این افراد بهبود یافته، پلاسمای آن جدا ‌شود.
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با تکذیب شایعه مبنی بر اخذ پول برای بررسی تیتر آنتی بادی در اهداکنندگان پلاسما، خاطرنشان کرد: تمامی خدمات انجام شده برای اهداکنندگانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند رایگان است.
میری مقدم با بیان اینکه نزدیک به ۸۴ درصد اهداکنندگان خون در خراسان جنوبی اهدا کننده مستمر و باسابقه هستند، افزود: از ابتدای سال جاری تا  نهم آذر، ۱۷ هزار و ۸۹۹  نفر جهت اهدای خون به مراکز خونگیری در استان مراجعه کرده‌اند که ازاین تعداد ۱۴۴۳۹ نفرموفق به اهدای خون شده‌اند و۲۳۵۶ نفر نیز برای اولین بار به مراکز خونگیری مراجعه کرده‌اند.
وی با اشاره به اهمیت اهدای خون بانوان، یادآور شد: بیش از هشت درصد اهداکنندگان در خراسان جنوبی بانوان هستند که از این لحاظ استان ما در زمره استان‌های با مشارکت بیشتر نسبت به میانگین کشوری است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد