hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نسخه غذایی مبارزه با کرونا

نسخه غذایی مبارزه با کرونا

یک کارشناس تغذیه گفت: برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا می‌توان مکمل‌های غذایی مانند ویتامین D و مولتی‌ویتامین را مصرف کرد اما باید توجه داشت ویتامین‌ها و پروتئین‌هایی که از طریق مواد غذایی وارد بدن می‌شوند، خیلی بهتر از انواع قرص‌ها جذب بدن می‌شوند.
طاهره جهانی  اظهار کرد: توجه به تغذیه سالم و دریافت منابع غذایی، برای تقویت سیستم ایمنی بدن در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، سوءتغذیه و دریافت ناکافی منابع غذایی باعث بدتر شدن سیر این بیماری و پیشرفت آن به سمت سندروم حاد تنفسی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تامین نیازهای تغذیه‌ای از لحاظ دریافت انرژی، تامین پروتئین‌ها و ریز مغزی‌ها و دریافت مایعات و الکترودها اهمیت دارد، افزود: ریز مغزی‌هایی که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند شامل ویتامین E، B، C، D، روی، منیزیم، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا ۳ است.
جهانی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است، تصریح کرد: فردی که تب دارد به‌سرعت آب بدنش از دست می‌رود و به دنبال آن، اشتهایش نیز کاهش می‌یابد. یکی از علائم در بیماران کرونایی، کاهش وزن است که به خاطر از دست رفتن مایعات بدن اتفاق می‌افتد.
این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: تشنگی، رنگ تیره ادرار، کاهش تولید ادرار، خشکی دهان و افزایش ضربان قلب از علائم افراد دارای کمبود مایعات در بدن است. برخی از ارگان‌های بدن به‌خصوص کلیه‌ها، به‌شدت نسبت به کمبود مایعات حساس هستند و دچار بحران می‌شوند. به افراد مبتلا به کووید ۱۹ توصیه می‌شود حتی اگر تشنه یا گرسنه هم نیستند، حتماً برای پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس کرونا، به خوردن غذا و خصوصاً نوشین مایعات ادامه دهند.
وی گفت: نیاز است بیمارانی که دچار کم آب شده‌اند، هر ۱۵ دقیقه یک استکان معادل ۶۰ تا ۱۲۰ سی‌سی مایعات مصرف کنند. بهترین نوشیدنی برای بیماران کرونایی «او آر اس» است که می‌توان آن را از داروخانه‌ها تهیه کرد. البته افراد می‌توانند این محلول را در خودشان با اضافه کردن یک‌دوم تا سه‌چهارم قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری سر صاف شکر به یک پارچ یا ۳ لیوان آب تهیه کرد. به‌جای شکر نیز می‌توان از آب‌میوه طبیعی مانند پرتقال، سیب و هویج استفاده کنند.
این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه حین تب، پروتئین‌های بدن به‌سرعت از دست می‌روند، تصریح کرد: ممکن است مکانیزم اشتها در بیماران مبتلا به کووید۱۹ دچار اختلال شود، به همین خاطر بیماران حتی اگر احساس گرسنگی هم نمی‌کنند، باید غذا مصرف کنند تا سلول‌ها برای مبارزه با بیماری تقویت شوند. مصرف داروهای مختص این بیماری نیز کاهش اشتها را تشدید می‌کند.
جهانی بیان کرد: مصرف سوپ با ترکیبات هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، پیاز، گوشت مرغ، سبزیجات بزرگ سبز مانند تره، جعفری، اسفناج، گشنیز و غلات کامل مانند جو می‌تواند در بهبود بیماری بسیار مؤثر باشد. افراد سالم برای پیشگیری و بیماران به‌منظور بهبود حتماً به وعده‌های غذایی خود سبزیجات به رنگ زرد، قرمز، سبز و نارنجی را اضافه کنند.
وی با بیان اینکه نقش ویتامین C در بهبود بیماری‌های تنفسی ثابت شده است، گفت: انواع مرکبات مانند پرتغال، نارنگی، لیموترش و نارنج سرشار از ویتامین C هستند.
این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: نان بربری از سبوس خوبی برخوردار است و به همین جهت بهترین نان برای مصرف است. جوانه گندم و جوانه حبوبات سرشار از انواع ویتامین‌های B هستند و کارایی بسیاری دارند.
جهانی با اشاره به اینکه شیر و لبنیات حتماً در وعده غذایی دیده شوند، گفت: مصرف لبنیات خصوصاً لبنیات پروبیوتیک نظیر ماست کفیر و دوغ کفیر و... می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بیماران نقش بسیار مهمی داشته باشد.
وی بیان کرد: مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، گز، سوهان، نقل، نبات، کیک و کلوچه و سایر شیرینی‌جات نیز باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. بیماران در میان وعده‌ها می‌توانند از چای کم‌رنگ به همراه مقدار کمی عسل و آب‌لیمو تازه استفاده کنند.
این کارشناس تغذیه گفت: خرما، سویا، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، زردچوبه، زنجبیل تازه، پوره سیب و موز، سمنو، انواع مغزها مانند گردو و آب‌میوه‌های طبیعی حتماً در وعده‌های غذایی دیده شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد