hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مرکزی| جای خالی دامپزشکی در برنامه تحول سلامت

مرکزی| جای خالی دامپزشکی در برنامه تحول سلامت

بیش از 800 نوع عامل عفونی و بیماری‌زا ازجمله بیماری تب مالت، سل، هاری، شاربن و آنفلوآنزای فوق پرندگان بین انسان و دام وجود دارد که شیوع این بیماری‌ها در بین دام‌ها علاوه بر ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیر در جمعیت دامی با انتقال این بیماری‌ها به جامعه انسانی بیماری‌ها و اثرات مخربی بر سلامت جامعه به همراه دارد. از سوی دیگر استان مرکزی دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است. 

شاغلان دامپزشکی استان مرکزی بر چرخه تولید و عرضه 2 میلیون و 600 هزار دام سبک و 20 میلیون قطعه طیور نظارت دارند. استان مرکزی علاوه بر صنعتی بودن درزمینهٔ تولید گوشت سفید و قرمز، ماهیان زینتی، طیور و ماهیان زینتی در زمره پنج استان برتر در سطح کشور است و درزمینهٔ تولید محصولات دام و طیور از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است که همین امر ضرورت توجه به دامپزشکی را در این استان بیش‌ازپیش نشان می‌دهد.

کاهش 34 درصدی بیماری‌های دامی در سال جاری

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: این استان با دارا بودن جمعیت دام سبک و سنگین قابل‌توجه و همچنین تعداد بالای مزارع پرورش طیور گوشتی و تخم‌گذار مادر، از مهم‌ترین صنایع اشتغال‌زا و تولیدکننده در استان است. محسن شانقی افزود: انجام پایش و مراقبت مستمر بیماری‌های دام و طیور، واکسیناسیون، کنترل تردد حمل‌ونقل دام و طیور از طریق سامانه الکترونیکی یکپارچه قرنطینه در کشور، آموزش دامداران و مرغداران و تأکید بر رعایت اصول امنیت زیستی در مزارع پرورشی کاهش 34 درصدی بیماری‌های دامی در سال جاری نسبت به سال 92 را در استان مرکزی به همراه داشته است. او ادامه داد: انجام تست خون‌گیری و حذف دام‌های آلوده از چرخه مصرف به‌منظور کنترل و مبارزه با بیمارهای مشترک بین انسان و دام در استان مرکزی موجب کاهش 45 درصدی مبتلایان انسانی به بیماری تب مالت را در این مدت شده است. مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: اقدام‌های بهداشتی توسط اداره کل دامپزشکی استان مرکزی از مزرعه تا سفره، افزایش 46 درصدی استحصال گوشت قرمز و سفید در کشتارگاه‌های دام و طیور استان را به همراه داشته است. مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: به‌منظور حمایت از تولید داخلی و کاهش موانع صادرات افزایش هفت برابری صادرات ماهی زینتی، افزایش سه برابری صادرات تخم‌مرغ خوراکی و افزایش پنج برابری صادرات خوراک و مکمل طیور از استان به خارج از کشور در این مدت شده است. دکتر شانقی یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون برای جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری‌ها در بین دام‌ها 2 میلیون و 600 هزار رأس دام علیه بیماری‌های مختلف دامی واکسینه شدند. او ادامه داد: یک هزار و 47 مورد بازدید در این مدت از دامداری‌های استان مرکزی انجام‌شده است و 190 هزار رأس دام برای مقابله با بیماری‌های انگلی واکسینه شده‌اند. مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 427 هزار رأس دام سبک و سنگین در این مدت برای مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و دام و پنج هزار قلاده سگ نیز علیه بیماری ‌هاری واکسینه شده است. دکتر شانقی گفت: تست سل در این مدت بر روی 14 هزار رأس دام انجام شد و 300 هزار رأس دام نیز علیه بیماری سیاه‌زخم واکسینه شده‌اند. او ادامه داد: 14 میلیون و 700 هزار قطعه جوجه ریزی با نظارت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در واحدهای تولید و پرورش طیور استان انجام شد و 117 میلیون دز واکسن برای مقابله با بیماری‌های مختلف در این واحدها استفاده شد. مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: 6 هزار و 700 مورد بازدید نیز در این مدت از مرغداری‌ها و زیستگاه‌های پرندگان استان انجام و 18 مورد کانون بیماری در واحدهای طیور استان مشاهده شد. دکتر شانقی گفت: 59 مورد بازدید در این مدت از مراکز آبزی‌پروری استان مرکزی انجام شد و یک هزار و 567 نمونه‌برداری آزمایشگاهی از این واحدها انجام شد. مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی، از اجرای طرح واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های پرورش مرغ تخم‌گذار استان مرکزی خبر داد و گفت: این طرح امسال در 2 واحد مرغ تخم‌گذار استان که به‌تازگی اقدام به جوجه ریزی کرده‌اند اجراشده است. مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: اجرای طرح واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ تخم‌گذار از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان دامپزشکی کشور برای جلوگیری از شیوع این بیماری است و این طرح در هنگام جوجه ریزی در این واحدها اجرا می‌شود.

عضویت 700 نفر در نظام دامپزشکی مرکزی

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: 38 هزار نفر وظیفه خدمت‌رسانی به مردم را در نظام دامپزشکی کشور بر عهده‌دارند که 700 نفر این افراد عضو نظام دامپزشکی این استان هستند. دکتر احمد میرزایی افزود: جایگاه دامپزشکی در کشور ما نسبت به سایر کشورها قابل‌مقایسه نبوده و افزایش جایگاه آن برای مقابله با بیماری‌های دامی و مشترک نیازمند بررسی و تبیین از طرف مسئولان دارد. او ادامه داد: سهمی برای سازمان دامپزشکی کشور در برنامه تحول سلامت توسط مسئولان در نظر گرفته نشده و می‌طلبد که این سازمان برای مقابله با 850 نوع بیماری مشترک انسان و دام موردتوجه مسئولان قرار گیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد