hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آشنایی با نحوه کاشت سبزی خوردن در خانه

آشنایی با نحوه کاشت سبزی خوردن در خانه

بذر هر نوع سبزی مانند تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه فرنگی، فلفل رنگی،را در هر فصلی می توان در آپارتمان چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی کاشت.

اگر دوست دارید که همیشه حتی در زمستان نیز سبزی خوردن تازه داشته باشید و از طعم و مزه شان در وعده های غذایی خود استفاده کنید ، می توانید در گلدان سبزی خوردن تازه بکارید . برای کاشت سبزی خوردن در خانه فقط کافی است طریقه کاشت انواع سبزی خوردن را بیاموزید و گلدان هایتان را پشت پنجره نور گیر قرار دهید. 

کاشت ریحان از طریق بذر در گلدان

بذرهای سالم و استاندارد ریحان را یک روز قبل از کاشت در آب ولرم بریزید تا متورم شوند. سپس گلدان مناسبی را انتخاب کنید و آن را تا ارتفاع حداقل 15 سانتیمتر پر از مخلوط خاک باغچه و خاکبرگ نمایید .

پس از در آردن بذرها از آب آنها را روی یک پارچه پهن کنید تا نم آنها گرفته شود و سپس بذرها را در عمق 5/0 تا 1 سانتیمتری با فاصله 15 سانتیمتر بکارید و روی بذرها کمی خاک بریزید .در مرحله بعد، سطح گلدان را با روزنامه بپوشانید و هر روز دو تا چهار بار روی آن آب بریزید.

گلدان را دو تا پنج روز در گرم ترین مکان قرار دهید . پس از جوانه زدن ریحان هر روز به آن آب دهید تا خاک خشک نشود و گلدان را کنار پنجره رو به جنوب بگذارید زیرا این گیاه دوستدار نور خورشید و گرمای فراوان است. سبزی ریحان پس از یک مرتبه که چیده شدن دوباره رشد کرده و آماده چیدن مجدد می شود.

ریحان

برگ بو

اگر می خواهید در زمستان نیز برگ بو داشته باشید ، درون یک گلدان که آن را پر از ترکیبات کوکوپیت ، ماسه و خاک برگ نموده اید ، بذر برگ بو بکارید و گلدان را رو به پنجره ی شرقی یا غربی و جایی که هوا در گردش است ، قرار دهید. گلدان را زمانی آبیاری کنید که سطح خاک تا حدودی خشک شده باشد.

طریقه کاشت جعفری در گلدان

برای کاشت جعفری ابتدا بذرهای گیاه را یک شب در آب بخیسانید . سپس بذرها را در یک صافی بریزید تا آب اضافی آنها گرفته و کاملا خشک شوند. در مرحله بعد در گلدانی با عمق مناسب خاک لومی شنی که با خاکبرگ مخلوط شده است ، بریزید سپس خاک را مرطوب کرده و دانه ها را با فاصله 10 تا 15 سانتیمتر و در عمق 6 تا 8 میلیمتری از سطح خاک بکارید . دانه های جعفری به خوبی در نور کم رشد می کنند وبه درجه حرارتی بین 18 و 21 سانتیگراد برای رشد نیاز دارند. جوانه زدن بذر جعفری حدود 20 تا 25 روز طول میکشد.

پیازچه

برای کاشت پیازچه ، ریشه پیازچه که کمی ساقه دارد را در یک لیوان کوچک آب قرار دهید. در عرض چند روز پیازچه های تازه خواهید داشت و یا پایان فصل بهار خوشه ای از پیازچه ها را درون گلدانی درون باغچه بکارید. بعد از ریختن تمام برگ ها و در آمدن برگ های جدید گلدان را از خاک خارج کرده و در زمستان، تا چند روز گلدان را در خنک ترین خانه تان قسمت خانه مثل زیرزمین بگذارید و سپس گلدان را کنار نور گیرترین پنجره درون خانه قرار دهید.

پیازچه

کاشت شاهی در گلدان

ابتدا بذر شاهی را 24 ساعت درون آب می خیسانیم سپس گلدانی را با ترکیبی از (کوکوپیت + پیت ماس) پر می کنیم و بذر شاهی را در عمق نیم سانتی متری خاک می کاریم و کمی خاک روی آنها می یزیم و خاک را تا سبز شدن بذر ها مرطوب نگه می داریم. دوره رشد شاهی کوتاه و 30 تا 40 روز است.

کاشت تره در گلدان

بعد از خریدن بذر تره، بذرهای خود را در ظرفی پر از آب بخیسانید تا به خوبی متورم شوند. سپس آن ها را از ظرف آب خارج کرده و روی پارچه یا کاغذ بریزید تا آب آن ها گرفته شود. برای کاشت تره در گلدان از خاک باغچه استفاده کنید و مقداری کود طبیعی یا کود ریز مغذی به آن اضافه کنید. بعد از اینکه خاک را درون گلدان ریختید، خاک را مرطوب کنید و با یک بیلچه آن را مخلوط نمایید سپس بذر تره را با فاصله بر روی سطح خاک بپاشید و مقداری کود طبیعی را با ماسه ترکیب کرده و بر روی بذرها بریزید و گلدان را آبیاری کنید. تره پس از 5 تا 10 روز شروع به جوانه زدن می کند.

کاشت پونه در گلدان

یک یا 2 ساقه از پونه را داخل آب بگذارید تا ریشه دهند و بعد آن را بکارید تا هم گلدان زیباتری داشته باشید و هم سبزی تان بهتر رشد نماید . گلدان را پشت پنجره رو به جنوب قرار دهید.

کاشت ترخون در خانه

گلدانی را با ترکیب خاک باغچه ، هوموس پوسیده یا ورمی کمپوست پر کنید.خاک را مقداری مرطوب کنید و گودالی به عمق 5 تا 8 سانتی متر درون آن ایجاد کنید. ریشه، قلمه ساقه ای یا پاجوشی را که تهیه کرده اید را درون این گودال قرار دهید و آن را محکم کنید .دقت کنید که در هر گلدان یک یا دو قلمه، پاجوش یا ریشه قرار دهید. بعد از کاشت ترخون در گلدان، گیاه را آبیاری کنید سپس گلدان را رو به پنجره ی جنوبی که بیشترین نور ممکن را دارد قرار دهید.

ترخون

کاشت مرزه در گلدان

برای کاشت مرزه در گلدان ابتدا گلدان متناسب با میزان بذرها انتخاب نمایید و گلدان را با خاک مناسب پر کنید سپس سوراخ هایی به عمق نیم سانتی متر و در فاصله 2 الی 5 سانتی متری از هم باز کرده، بذر مرزه را در داخل آنها قرار دهید و سپس با خاک بپوشانید و گلدان را پس از آبیاری در قسمت نورگیر منزل قرار دهید . زمانی که طول بوته به 15 الی 20 سانتی متر رسید، مرزه قابل برداشت است.

کاشت آویشن در گلدان

برای کاشت آویشن گلدان متوسطی انتخاب کرده و آن را با خاک مناسب پر کنید . سپس بذرها را به صورت متراکم در عمق نیم سانتی متری و به فاصله 20 تا 30 سانتی متر در خاک بکارید و گیاه را آبیاری کنید . پس از جوانه زدن بذرها، بوته های ضعیف را به اندازه مطلوب تنک کنید. بذرهای آویشن طی یک تا دو هفته در دمای 32- 12 درجه سانتی گراد جوانه می زنند. گلدان آویشن را پشت پنجره رو به شرق یا غرب قرار دهید .


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد