hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چرا رنگ پوستمان زرد می شود؟

چرا رنگ پوستمان زرد می شود؟

گاهی اوقات ممکن است تغییر رنگ دستان و پوست شما نشانه‌ای خطرناک باشد که برای فهمیدن دلیل آن باید به پزشک مراجعه کنید.
 "دیلی مدیکال اینفو"، آنگونه که غالبا تصور می‌شود زرد شدن دست‌ها یا تغییر رنگ پوست کف دستان شما به رنگ زرد ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی نباشد، اما گاهی اوقات ممکن است این حالت نشانه‌ یک بیماری باشد که برای فهمیدن دلیل آن باید به پزشک مراجعه کنید.
در صورتی که تغییر قابل توجهی در رنگ دست‌ها چه به صورت گسترده و چه در یک قسمت خاص مانند دست و پا وجود داشته باشد، این حالت می‌تواند نشانه‌ای خطرناک باشد.
به دلایل زیادی از جمله رژیم غذایی، رنگ دست‌ها به رنگ زرد تغییر می‌کند؛ بنابراین باید در صورت مشاهده تغییر در رنگ پوست، مانند زرد شدن دست‌ها که می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
 علل غذایی زرد شدن دست‌ها
حالتی به نام کاروتنمی وجود دارد که به معنای تغییر رنگ پوست به رنگ زرد به دلیل افزایش سطح بتاکاروتن در خون است؛ بتاکاروتن رنگدانه‌ای است که در میوه‌ها و سبزیجاتی که به رنگ زرد، نارنجی یا سبز هستند وجود دارد و در نتیجه باعث افزایش سطح ویتامین A در بدن می‌شود؛ بنابراین، تجمع بتاکاروتن زیاد در بدن به خصوص هنگام خوردن غذا‌های سرشار از آن مانند: هویج، اسفناج و سیب زمینی شیرین منجر به تغییر رنگ پوست به رنگ زرد می‌شود. این زردی رنگ علاوه بر اینکه در کف دست و پا مشاهده می‌شود، در لابه لای پوست بینی و اطراف دهان امکان ظهور دارد.
کاروتنمی می‌تواند به دلیل متابولیسم غلط نیز ایجاد شود. افزایش ترشح چربی در خون می‌تواند از دفع طبیعی کاروتن از طریق تعریق یا ادرار جلوگیری کند. همچنین، آنزیم‌های کبد و هورمون‌های تیروئید مسئول تبدیل کاروتنوئید‌ها به ویتامین A هستند، بنابراین بیماری کبد و کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به افزایش نسبت کاروتن شود و در نتیجه رنگ پوست را تغییر دهد.
دلایل تغییر رنگ پوست خود به زدری را بشناسید
 ابتلا به یک بیماری
به ندرت اتفاق می‌افتد که دست‌ها به دلیلی پزشکی به رنگ زرد درآیند؛ اما مقاله‌ای در مجله بین المللی پوست منتشر شده که در آن تصریح شده بیماری‌هایی مانند دیابت، چربی خون بالا، کم کاری تیروئید، بیماری‌های کبدی و کلیوی می‌توانند باعث زردی دست‌ها می‌شود.
دلایل تغییر رنگ پوست خود به زدری را بشناسید
ابتلا به بیماری یرقان یا زردی
زردی یا یرقان اصطلاحی است که برای بیان زردی پوست، چشم و غشا‌های مخاطی به کار می‌رود که به دلیل تجمع بیلی روبین رخ می‌دهد. این بیماری به دلایلی مانند تجزیه سلول‌های قرمز خون، تجمع بیلی روبین در نتیجه بیماری کبدی یا آسیب یا به دلیل وجود مشکلاتی در لوله‌هایی که مایعات گوارشی را از کبد منتقل می‌کنند، رخ می‌دهد که عدم دفع بیلی روبین از بدن در نهایت باعث زردی پوست می‌شود.
برخی از علائم مربوط به زردی دست‌ها یا پوست می‌تواند علامی مانند، تب، کاهش وزن، ادرار تیره یا قهوه ای، مدفوع زرد یا رنگ پریده واحساس درد در شکم باشد. اگر بیماری یرقان علت زردی دست‌ها باشد، ممکن است کل بدن زرد و حتی چشم‌ها زرد شوند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد