hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یک بیماری با علائم "مشابه کرونا"، اما کُشنده‌تر!

یک بیماری با علائم "مشابه کرونا"، اما کُشنده‌تر!

تنگی نفس و سرفه علائم شایع ابتلا به کرونا هستند، علائمی که بروز و ظهور آنها در افراد در این روزها ابتلا به کرونا را به ذهن متبادر می کند، اما این علائم صرفا خاص کرونا نبوده و در سایر بیماری ها هم مشاهده می شود و این میان بیماری به مراتب کُشنده‌تر از کرونا وجود دارد که موجب بروز همین علائم در افراد می‌شود.
سرفه و تنگی نفس طولانی مدت از جمله علائم "سرطان ریه" است، یکی از کشنده ترین سرطان ها که سالانه حدود دو میلیون نفر را در جهان به کام مرگ می‌کشد.
این نوع سرطان عمدتا در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود، چرا که افراد نسبت به علائم آن مانند سرفه و تنگی نفس چندان حساسیتی نشان نمی دهند و همین امر کشندگی این نوع سرطان را تشدید کرده است، بطوری که در سال 2018 به عنوان پنجمین عامل مرگ و میر در جهان شناخته شد.
سرطان ریه انواع مختلفی دارد. برخی از بافت ریه منشا گرفته و برخی از مجاری تنفسی منشا می گیرد، اما شایع ترین علائم این نوع سرطان در مجموع سرفه های خشک و تحریکی است. اینها را یک فوق تخصص جراحی سرطان می گوید و ادامه می‌دهد: عمدتا افراد به این علائم توجه چندانی نمی کنند و همین می شود که بیماران معمولا در مراحل پیشرونده سرطان ریه به پزشک مراجعه می کنند.
دکتر آرش گلپذیر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سرفه های خشک و تحریکی ادامه دار علامت بارز در سرطان ریه است و افراد باید نسبت به این سرفه ها دقت داشته باشند. همچنین در مراحل پیشرفته تر بیماری، علامت تنگی نفس هم حادث می شود و توصیه می شود افراد با مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کنند.
وی با اشاره به مشابهت این علائم با برخی علائم بیماری کرونا، گفت: در کرونا هم علامت سرفه و تنگی نفس را داریم، بنابراین توصیه می شود افراد با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کرده و با تشخیص او مراحل درمان را دنبال کنند.
وی با اشاره به شیوع بیشتر سرطان ریه در مردان، گفت: سرطان ریه در مردان به علت مصرف بیشتر دخانیات و برخی تماس های شغلی از جمله فعالیت در کارخانجات پشم شیشه شایعتر از زنان است، اما امروز متاسفانه با شیوع مصرف سیگار در جامعه زنان، شاهد افزایش موارد ابتلا به این نوع سرطان در میان زنان هستیم.
وی افزود: ریسک فاکتورهای مختلفی در ابتلا به سرطان نقش دارد، اما در بحث سرطان ریه دو ریسک فاکتور سیگار و آلودگی هوا نقش مهمی بازی کرده و احتمال ابتلا به این نوع سرطان در افرادی که سیگاری بوده و یا در شهرهای با آلودگی بالای هوا زندگی می کنند، بیشتر است.
گلپذیر از سرطان ریه به عنوان یکی از کُشنده ترین انواع سرطان‌ها یاد کرد و با بیان اینکه در هر بیماری تشخیص زودهنگام می تواند در روند بهتر درمان موثر باشد، گفت: اگر بتوانیم سرطان ریه را در مراحل اولیه تشخیص دهیم این امکان هست که با شیمی درمانی، رادیوتراپی و یا جراحی بیمار بهبود یابد.
وی افزود: توصیه می شود افراد نسبت به علائمی مانند سرفه های خشک بدون علت یا تنگی نفس بی توجه نباشند و بویژه در زمانی که این علائم ادامه پیدا کرد حتما به پزشک مراجعه کنند.
این فوق تخصص سرطان درخصوص راه های تشخیصی این نوع سرطان هم گفت: تشخیص در این زمینه برعهده پزشک است و با یک عکس رادیولوژی ساده از ریه می توان این نوع سرطان را تشخیص داد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد