hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > رشد قارچ‌گونه بنگاه‌های مشاور املاک در کرج

رشد قارچ‌گونه بنگاه‌های مشاور املاک در کرج

در حالی که در ایام شیوع کرونا اکثر مشاغل با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند واحدهای صنفی مشاور املاک در کرج با رشد قابل توجهی همراه بوده است.
،یکی از مسائلی که این روزها چشم‌های تیزبین مردم کلانشهر کرج را به خود جلب می‌کند رشد بی رویه واحدهای صنفی مشاور املاک است.
مسئله‌ای که بعد از شیوع ویروس کرونا و از رونق افتادن بسیاری از کسب و کارها این روزها بیش از هر زمان دیگری به صورت غیر قابل پیش بینی در حال افزایش است.
افزایش واحدهای صنفی مشاورین املاک علی‌رغم کندی و رکود در ساخت‌ و ساز و بازار خرید، فروش سبب جلب نگاه‌ها به این موضوع می‌شود.
در کنار این مسائل نکته ظریف دیگری نیز که وجود دارد این است که بسیاری از افرادی که در این بنگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند دارای سنین پایین هستند که معلوم نیست آیا آموزش‌های لازم را در این رابطه دیده‌ اند یا خیر؟
در حال حاضر شاید دلیل خیلی منطقی تاکنون برای آن پیدا نشده و عدم آسیب شناسی آن می‌تواند زنگ خطری برای این بخش از کسب و کارهای استان البرز باشد.
کمیسیون‌های کلان دلیل گرایش جوانان به صنف مشاور املاک است
یکی دارندگان واحد صنفی مشاورین املاک بر این باور است که در سال‌های اخیر رشد تورم در حوزه مسکن و خرید فروش املاک سبب گرایش بسیاری از افراد به سمت این شغل شده است.
حمید فیروزآبادی با بیان اینکه افزایش افسار گسیخته نرخ مسکن سبب شده تا شاهد معاملات میلیاردی باشیم و به این دلیل موضوع مبلغ کمیسیون‌های مشاور املاک نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است، عنوان کرد: از آنجایی که دفاتر املاک برای راه اندازی نیاز به هزینه چندانی ندارند در نتیجه شاهد روی آوری افراد زیادی به این صنف هستیم.
فیروزآبادی، گفت: در این میان برخی از این افراد در بنگاه‌ها خارج از عرف تعرفه کمیسیون می‌گیرند و به طور طبیعی این اعداد و ارقام هر فردی را وسوسه می‌کند که به این صنف گرایش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه علت گرایش نوجوانان و جوانان به این صنف حق کمیسیون بالا است، تصریح کرد: نداشتن سرمایه برای ایجاد کسب و کار به دلیل تورم بسیار شدید در جامعه، عدم نیاز به تجربه کافی، تحصیلات خاص و کار پشت میزی سبب شده تا این حرفه جذاب شود.
فیروزآبادی با بیان اینکه گرایش به سمت دلالی و واسطه گری از معضلات امروز جامعه است ،گفت : امیدواریم باید ثبات اقتصادی و ذهنیت تولید را به جای دلالی در جوانان و نوجوانان ایجاد کرد.
اکثر مشاوران املاک آگاهی به مسائل و اطلاعات حقوقی ندارند
شارون نجف‌خانی دکترای حقوق و جرم شناسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد استقبال از صنف مشاورین املاک ، اظهار داشت: برای یک مشاور املاک مسائلی از جمله جمع آوری و تهیه لیستی از املاک آماده معامله در منطقه، آشنا به نحوه قیمت‌گذاری املاک و راهنمایی فروشنده برای ارزش گذاری صحیح ملک، ارائه راهنمایی‌های لازم به خریداران و مستاجران برای انتخاب مناسب‌ترین ملک، تسلط به مسائل حقوقی مربوط به املاک و ارائه راهکارهای مناسب در هنگام بروز مشکل از موارد مهم است.
وی افزود: آشنا بودن به قراردادهای ملکی و تسلط به تنظیم قراردادها، آشنایی با انواع اسناد ملکی و مالکیت که در واقع این مسائل مشاوران املاک باید آنها را مورد استفاده قرار بدهند و به کار گیرند از نکات مهمی است که باید رعایت شود.
نجف خانی با بیان اینکه تعداد این مشاور املاک بی اندازه بوده و باید نظارتی بر روی آنها صورت گیرد، گفت: عمده ترین عیب نیز این است که اکثریت مدیران مشاور املاک دارای آگاهی و اطلاعات حقوقی نیستند و 70 درصد این مشاوران تحصیلات زیر دیپلم و تخصص و علم کافی در این زمینه ندارند.
وی ادامه داد: حتی تحریر کلمات و جملات نیز نه فقط در قالب حقوقی نبوده و به صورت اشتباه نوشته می‌شود که می‌تواند سبب ضرر و زیان به طرفین شود.
این مدرس دانشگاه با اشاره به راهکارهایی برای جلوگیری از کاهش پرونده قضایی در هنگام معاملات ملکی ، عنوان کرد: یکی از راه‌های کاهش پرونده‌های مربوط به املاک در قوه قضاییه در بخش املاک این است که افرادی که دارای مدرک کارشناسی حقوق هستند در این زمینه فعالیت کنند.
نجف خانی با بیان اینکه بیش از 80 درصد پرونده‌های حقوقی تشکیل شده در دادگستری‌ها کلاهبرداری به دلیل عدم آگاهی از تحریر عقد و قراردادها در معاملات ملکی است اظهار داشت: برگزاری کلاس‌های آموزشی و جدی‌تر گرفته شدن هر چه بیشتر آزمون‌ها از دیگر مواردی است که باید در این رابطه هر چه بیشتر مد نظر قرار گیرد.
10 هزار واحد صنفی مشاور املاک در البرز فعالیت می‌کنند
محمد قمی رئیس اتحادیه املاک البرز با اشاره به وجود 10 هزار مشاور املاک در سطح این استان، اظهار داشت: 5 هزار واحد صنفی مشاور املاک در شهرستان کرج فعالیت می‌کنند که این تعداد واحد بیشتر از نیاز استان البرز است.
وی افزود: امروز جوان 17 ساله که هیچ‌گونه تجربه و یا آموزشی در زمینه املاک ندارد به این صنف روی آورده که این بی تجربگی سبب می‌شود تا قیمت‌ها به‌هم خورده و مردم آسیب جدی ببینند.
وی با اشاره به پایین بودن قیمت اخذ مجوز املاک اظهار داشت: 750 متقاضی جواز کسب در حوزه مشاورین املاک هستند که این تعداد علاوه بر خراب کردن بازار، بالا بردن قیمت و ایجاد مشکلات برای مردم نتیجه دیگری ندارد.
قمی گفت: بر اساس قانون باید به متقاضی جواب بدهیم و ناچار به صدور مجوز برای متقاضیان بر اساس قانون هستیم.
البرز به این تعداد بنگاه مشاور املاک نیاز ندارد
بهروز حصاری رئیس اتاق اصناف البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در چند وقت اخیر تعداد زیادی از افراد به سمت راه اندازی بنگاه معاملات ملکی گرایش پیدا کرده اند.
وی افزود: گرایش به راه اندازی مشاوران املاک در این شرایط جای تعجب دارد.
حصاری با بیان اینکه به دلیل تعدد درخواست‌های پیشنهادی مبنی بر عدم صدور مجوز ارائه کردیم ،گفت: بر اساس قانون نمی‌توانیم مردم را از حقوق شهروندی محروم کنیم.
وی با بیان اینکه در حال کارشناسی این مسئله هستیم که دلیل اصلی این هجوم به سمت فعالیت در صنف بنگاه‌های املاک با توجه به رکود بازار مسکن چیست، ادامه داد: با دستگاه‌های تصمیم‌گیر نیز در حال مذاکره هستیم که در این مورد آسیب‌شناسی کنیم
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد