hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا نمی‌شود؟

چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا نمی‌شود؟

قانون مالیات بر خانه های خالی در دوره های قبلی مجلس تصویب شده بود اما هنوز اجرایی نشده است.
قانون مالیات بر خانه‌های خالی اگرچه از مجلس نهم به تصویب رسیده است، اما تاکنون در اجرا به دلایلی نظیر رانت‌های صاحبان قدرت که بدون تردید از اجرای این قانون متضرر خواهند شد، عملا رهاشده است.
 
در ابتدای امسال و با افزایش سرسام آور قیمت مسکن یکی از مواردی که برای سامان بخشی به این بازار مطرح شد، دریافت مالیات از خانه‌های مسکونی خالی بود که امید به اجرای آن را دوباره زنده کرد. اما با گذشت هشت ماه از سال هنوز نه تنها خبری از اجرای این قانون نیست بلکه آن طور که از شواهد بر می‌آید دولت فعلی اراده‌ای بر اجرای این قانون ندارد و مدام از نبود داده و اطلاعات لازم برای اجرای این قانون سخن می‌گوید این در حالی است که کارشناسان اعتقاد دارند بدست آوردن این داده‌ها کار چندان سختی نیست.

دریافت مالیات از خانه‌های خالی موجب رونق در ساخت و ساز می‌شود

محمدصفایی نماینده گناباد و بجستان درمجلس شورای اسلامی می‌گوید: شناسایی و اعمال قانون برای مسکن‌های خالی از طریق موارد مختلف به راحتی قابل انجام است.

او ادامه می‌دهد:، اما دولت از اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی که در مجلس‌های قبلی به تصویب رسیده است به دلایل نامشخص سر باز می‌زند و منافع محتکران مسکن را بر منافع اقشار آسیب پذیر که حتی یک واحد مسکونی برای سکونت ندارند و باید اجاره‌های سنگین پرداخت کنند را ترجیح می‌دهد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس برخی ایرادات این قانون را نیز برطرف کرده است ادامه می‌دهد: دریافت مالیات از خانه‌های خالی موجب تحریک سرمایه گذاران نسبت به فروش واحد‌های مسکونی خود و رونق بازار ساخت و ساز خواهد شد.

هیچ گونه آماری در مورد خانه‌های خالی در خراسان رضوی وجود ندارد

در ادامه برای اینکه از وضعیت آمار خانه‌های مسکونی خالی در خراسان رضوی اطلاع پیدا کنیم به سراغ قدرت الله ابک، مدیرکل راه و شهرسازی استان رفتیم. او ضمن بی اطلاعی از این موضوع و اینکه این آمار باید از سوی وزارت راه و شهرسازی شناسایی و به استان‌ها اعلام شود، پاسخگویی بیشتر در این باره را به معاون مسکن راه و شهرسازی استان محول کرد.

رضا ناصری معاون مسکن راه و شهرسازی خراسان رضوی می‌گوید: هیچ گونه آماری در مورد خانه‌های خالی در خراسان رضوی وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: این موضوع را از وزارت مسکن و شهرسازی نیز پیگیری کرده ایم و آن‌ها نیز آماری به صورت تفکیک شده برای استان در اختیار نداشتند، از طرفی با وجود مکاتبات متعدد با دستگاه‌های مختلف در این زمینه تاکنون سرانجام و نتیجه‌ای در بر نداشته است.

باید سامانه جامعی در این زمینه تهیه شود

حسین امیر رحیمی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی می‌گوید: برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیاز به آیین نامه اجرایی آن از سوی مجلس شورای اسلامی است.

او ادامه می‌دهد: برای اجرای صحیح و درست این قانون نیاز به همراهی کامل دستگاه‌های نظارتی و مالی در کشور است. هنوز آمار دقیقی از خانه‌های مسکونی خالی در کلان شهر‌هایی نظیر تهران و مشهد وجود ندارد از این روباید سامانه جامع و کاملی در این زمینه طراحی و داده‌ها و اطلاعات لازم به طور صحیح در این سامانه ثبت شود، زیرا کوچکترین خطا در این سامانه باعث بروز مشکلات بزرگی در اجرا می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان با اشاره به اینکه با کمک نهاد‌هایی نظیر شهرداری، اداره ثبت، مسکن و شهرسازی و شرکت‌های خدماتی آمار این واحد‌های مسکونی قابل استخراج و تجمیع است، می‌گوید: امکان اجرای قانون مالیات برخانه‌های خالی برای دولت فراهم است، ولی منتظر یک زمان مناسب برای اجرا آن است و اگر امسال دولت موفق به اجرای این قانون نشود سال آینده به طور قطع آن را اجرا خواهد کرد.

فرمانداری در جریان آمار واحد‌های مسکونی خالی نیست

مهدی برامکی، معاون عمرانی فرمانداری مشهد می‌گوید: در حال حاضر آماری از تعداد واحد‌های مسکونی خالی در شهر مشهد در اختیار فرمانداری این شهرستان نیست.

او با بیان اینکه شناسایی این واحد‌ها به اداره امورمالیاتی تکلیف شده و در حال انجام است، ادامه می‌دهد: از طریق شرکت‌های خدمات رسان نظیر آب، برق و گاز آمار این واحد‌ها به راحتی قابل احصا و شناسایی است، اما عملا تاکنون به دلیل برخی مسائل و ضعف‌هایی که وجود دارد آمار دقیقی از این موضوع وجود ندارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد