hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان| معطلی چهارساله سند جامع خشکسالی لرستان

لرستان| معطلی چهارساله سند جامع خشکسالی لرستان

شاید هیچ‌کس قشری مثل کشاورزان دردسر خشکسالی را با همه جان خود حس نکرده باشد. متأسفانه معضل خشکسالی در لرستان به‌رغم داشتن منابع آبی بسیار، نمود پیداکرده است به‌گونه‌ای که در برخی از شهرستان‌های استان (کوهدشت و رومشکان) چالش جدی ایجادشده است.


متولی تهیه سند جامع خشک‌سالی جهاد کشاورزی است

فرماندار ویژه بروجرد با انتقاد از اینکه ۴ سال از زمان تهیه سند جامع خشک‌سالی لرستان گذشته و هنوز تنظیم‌نشده است، اظهار کرد: زمانی که مدیرکل بحران بودم با مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی لرستان قرارداد بستیم و قرار شد سند جامع خشکسالی استان را به‌منظور مقابله با این پدیده تهیه کنند. رضا آریایی با بیان اینکه متولی تهیه سند جامع خشک‌سالی جهاد کشاورزی است، بیان کرد: وظیفه ذاتی جهاد کشاورزی تهیه و تدوین این سند بوده که تاکنون آن را انجام نداده است، سؤال اینجاست فایده اینکه مدام از اساتید برای شرکت در همایش‌ها دعوت به لرستان می‌کنید چیست؟ درحالی‌که نمی‌دانیم برنامه ما برای مقابله چیست؟ این معاون استاندار لرستان یادآور شد: قرار بود سند جامع خشکسالی برای مقابله با این معضل استان به ما راهکار بدهد، الگوی کشت ما چه باشد، چاه‌های غیرمجاز را چه کنیم، اما متأسفانه هیچ اتفاقی نیفتاد. آریایی با تأکید بر اینکه خشکسالی یک بحث جدی است، خاطرنشان کرد: امسال احتمال بروز بارش‌هایی در استان وجود دارد اما مقطعی بوده و استثنای سال‌های دوران خشکسالی است، این وضعیت ‌در استان بحرانی است. او خاطرنشان کرد: فقط مشکل این است که صداوسیما نمی‌تواند برود زیرزمین فیلم بگیرد و نشان بدهد که واقعا زیر پای همه ما خالی‌شده است، امروز وضعیت کبودرآهنگ همدان را می‌بینید که چه گودال‌هایی به دلیل خشکسالی ایجادشده است، این پدیده از غرب لرستان نیز خود را نشان می‌دهد و شروع‌شده است. آریایی تصریح کرد: قرار بود سند جامع خشکسالی استان به خاطر اینکه قابلیت اجرایی داشته باشد، در شورای عالی مدیریت بحران استان تصویب و سپس پس از امضای استاندار ابلاغ شود که تاکنون هیچ‌کدام از این موارد انجام‌نشده است. معاون استاندار لرستان ادامه داد: هزینه این قرارداد ۹۰ میلیون تومان بوده که این مقدار به‌طور کامل به مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان پرداخت‌شده است؛ در این راستا بارها جلساتی را گذاشتیم ولی هنوز ‌خروجی نداشته ‌و این دو اتفاق نیفتاده است.

سند جامع خشکسالی نهایی و ابلاغ‌شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در بحث تهیه سند جامع خشکسالی گفت: سند اتفاق‌نظر همه دستگاه‌ها بر یک موضوع خاص و یک اجماع نظر در حوزه‌های مختلف است، درواقع این سند نهایی شده است. عبدالرضا بازدار افزود: در سند جامع خشکسالی استان چالش‌ها و مشکلات هر حوزه بررسی‌شده است و اینکه هر دستگاه در حوزه کاری خود چه اقداماتی را می‌تواند انجام دهد، آماده‌شده، پس وظیفه دستگاه است که آن را پیگیری کند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: مرکز تحقیقات چالش‌ها را در جلسات و کارگروه‌های متعددی که با حضور دستگاه‌ها برگزارشده، بررسی کرده و سند نهایی و ابلاغ‌شده است. او بیان کرد: واقعیت امر این است که جایگاه مسائل پژوهشی و کارگروه‌های فنی در استان بسیار خالی است و به نظرم ورود به مسائل علمی به مسائل ‌مهم است، چون‌که دانشگاه و مراکز علمی مقداری به حاشیه رفته‌اند، درحالی‌که این‌ها می‌توانند به این وضعیت کمک کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد