hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > مرغ ارزان می شود؟

مرغ ارزان می شود؟

در روزهای پایانی آبان و ابتدای آذرماه شاهد افزایش قیمت مرغ بودیم که به نظر می‌رسد دلیل اصلی آن کاهش تولید در مقطع دو ماهه گذشته باشد و انتظار می‌رود در چند روز آینده با افزایش عرضه مرغ قیمت ها کاهش یابد. 
گرانی مرغ موضوعی است که دست و پنجه نرم کردن با آن برای مردم مشکل تر از گرانی در بسیاری حوزه‌های دیگر است زیرا مرغ همواره به عنوان یک فرآورده گوشتی ارزان قیمت عضو جدا نشدنی از سبد مصرفی خانوار ایرانی بوده است.
اما در روزهای اخیر شاهد افزایش یکباره قیمت این فرآورده بودیم به طوری که قیمت مرغ در بازار به کیلویی ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسید. افزایش قیمت نهاده‌های دامی و تأمین نشدن آن با نرخ دولتی مشکلی است که تولید کنندگان مرغ از ماه‌های ابتدایی سال جاری با آن رو به رو شدند و این موضوع چالش‌های ویژه‌ای را در فرایند تولید مرغ از مراحل ابتدایی شامل قرار دادن تخم مرغ در دستگاه و تولید جوجه یک روزه تا پرورش آن توسط مرغداران ایجاد کرد به طوری که در بازه‌های زمانی مختلف شاهد واکنش‌های متفاوت بازار به این موضوع بودیم.
از جمله این واکنش‌ها می‌تواند به کاهش وزن مرغ، کاهش قیمت جوجه یک روزه و کاهش تولید مرغ در کشور اشاره کرد.

روند افزایشی قیمت مرغ ادامه دار نخواهد بود

حسین ایراندوست، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت و گویی با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه دلیل اصلی گرانی در روزهای اخیر، کاهش شدید عرضه مرغ در بازار است، می‌گوید: تولید مرغ در تیر و مرداد ماه امسال با وجود آنکه قیمت نهاده مناسب نبود، ۱۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود زیرا در آن زمان نرخ جوجه یک روزه کاهش قابل توجهی داشته و از ۳,۵۰۰ تومان به ۳۰۰ تومان رسید. اما با ادامه این روند تولید کنندگان جوجه یک روزه ضرر مالی بسیاری متحمل شدند و در نتیجه تولید جوجه یک روزه را در شهریور ماه کاهش دادند.

وی می‌افزاید: با افزایش قیمت دانه و به خصوص کنجاله سویا در بازار آزاد، تمایل مرغدار به جوجه‌ریزی نیز کاهش پیدا کرد و در نتیجه این روند، از تاریخ ۱۲ تا ۱۹ مهرماه مزارع مرغ جوجه تولید نکردند تا بتوانند قیمت جوجه را متعادل کنند؛ بنابراین در یک بازه زمانی یک هفته تا ۱۰ روز در کل کشور جوجه تولید نشد در نتیجه تا ۵۰ روز بعد با کاهش عرضه و افزایش قیمت مواجه شدیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید می‌کند: روند افزایشی قیمت مرغ ادامه دار نخواهد بود زیرا تولید جوجه پس از آن بازه زمانی از سر گرفته شد؛ از ابتدای آبان توزیع نهاده‌های دامی سیستمی شده و با افزایش نرخ جوجه‌ریزی امیدواریم تا هفته آینده قیمت دوباره متعادل شود؛ از دو روز گذشته نیز قیمت مرغ سیر کاهشی به خود گرفته است به طوری که از سوم آذر ماه که بالاترین قیمت مرغ زنده درب مغازه را تجربه کردیم تابه امروز این قیمت حدود سه هزار تومان در هر کیلو کاهش یافته است. انتظار داریم این روند هم چنان ادامه یابد تا به شرایط پیش از ۲۳ آبان ماه بازگردیم.

ایراندوست اضافه می‌کند: برای مقابله و کنترل این شرایط از روز گذشته توزیع مرغ منجمد شرکت پشتیبانی امور دامی در سطح قابل توجهی با قیمت ۱۵ هزار تومان در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی دیگر از خرده فروشان شروع شده که با استقبال خوبی از طرف مردم نیز همراه بود. این کار تا زمانی که بازار به حالت عادی باز گردد ادامه خواهد یافت.

وی ادامه می‌دهد: همچنین از روز چهارشنبه پنجم آذر ماه مرغ گرم تنظیم بازار به قیمت ۲۲ هزار تومان در فروشگاه‌های کوثر توزیع می‌شود.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان تأمین نهاده دولتی برای مرغداران از ۳۰ درصد در ابتدای مهرماه اکنون به ۵۵ درصد رسیده است و مرغداران باید مقدار باقی مانده را از بازار آزاد تهیه کنند. البته برنامه‌ریزی شده است که این میزان به ۱۰۰ درصد نیز برسد.

توزیع مرغ ۲۲ هزار تومانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

همچنین فرهاد جعفریان، رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان، در این رابطه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اکنون روند قیمتی مرغ زنده کاهش یافته است و از چهار شب گذشته هر کیلو پنج هزار تومان ارزان شده است. قیمت مرغ زنده از ۲۵ هزار تومان در ابتدای هفته اکنون به ۲۰ هزار تومان رسیده است.

وی می‌افزاید: همچنین با همکاری اتحادیه، مرغ از مرغداران به قیمت تنظیم بازار خریداری شده و به قیمت هر کیلو ۲۲ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود.

رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان با اشاره به وعده تأمین ۱۰۰ درصدی نهاده توسط دولت، می‌گوید: هنوز ارز لازم تأمین نشد تا ۱۰۰ درصد نهاده دولتی در اختیار مرغدار قرار بگیرد و اکنون در حدود ۵۰ درصد نهاده‌ها توسط دولت در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

جعفریان توضیح می‌دهد: در مقطع ۵۰ روز پیش از این جوجه‌ریزی مقرون به صرفه نبود و و قیمت جوجه یک روزه نیز به شدت کاهش یافته بود بنابراین جوجه یک روزه در یک مقطع ۱۰ روزه تولید نشد.

به گفته وی پیش از این یک بار تولید کنندگان به دلیل نداشتن مشتری مجبور به معدوم کردن جوجه‌ها شدند که این موضوع واکنش‌های زیادی را در پی داشت بنابراین تصمیم گرفتند این بار جوجه تولید نکنند که این اتفاق منجر به کاهش عرضه مرغ در روزهای اخیر شده است.

کاهش قیمت مرغ با افزایش تولید

محمدرضا رستمیان، دبیر صنف کشتارگاه‌های مرغ اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: قیمت مرغ زنده که در چند روز اخیر افزایش یافته بود، از روز گذشته افت کرده است؛ قیمت دستمزد کشتارگاه‌ها و سود اصناف فرمول ثابتی دارد و افزایشی نبوده و قیمت مرغ را نوسانات قیمتی مرغ زنده تغییر می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: قیمت‌ها از روز گذشته با شیب زیادی در حال کاهش است؛ در چند روز آینده افزایش تولید مرغ باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز خواهد شد. قیمت مرغ درب کشتارگاه در شامگاه چهارشنبه که معمولاً کشتار دو برابر بوده به کمتر از ۲۹ هزار تومان رسید که نشان می‌دهد این قیمت در هفته آینده متعادل‌تر نیز خواهد شد.

به گفته دبیر صنف کشتارگاه‌های مرغ اصفهان وضعیت تأمین نهاده‌ها توسط دولت نسب به روزهای قبل بهتر شده است و با برنامه‌ریزی‌های استان گام‌های جدی تری برای رفع معضل مرغ برداشته شده و ۲۵ درصد مرغ موجود به قیمت مصوب و دولتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد