hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اردبیل| آمار بالای حیوان گزیدگی در اردبیل

اردبیل| آمار بالای حیوان گزیدگی در اردبیل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل میزان بروز حیوان گزیدگی در این استان را با توجه به ثبت بیش از پنج هزار و ۲۳۴ مورد طی سال گذشته قابل‌توجه و بالا عنوان کرد.


بابک نخستین در جلسه کمیته استانی بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان افزود: در خصوص حیوان گزیدگی این استان طی سال‌های گذشته در سطح کشور همیشه رتبه‌های اول و دوم را داشته است.

او بابیان اینکه از مجموع حیوان گزیدگی ۹۶ درصد توسط سگ‌های صاحب‌دار صورت گرفته است، تصریح کرد: به توجه به هزینه ده میلیون ریالی مراقبت فرد حیوان گزیده و بالا بودن هزینه تأمین واکسن و سرم هاری، جهت صرفه‌جویی و به حداقل رساندن بار مالی، اجرای برنامه آموزشی و اطلاع‌رسانی، مشارکت و همکاری بین بخشی دستگاه‌های متولی سلامت نیاز فوری احساس می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به نتایج مداخلات و مراقبت‌های صورت گرفته ادامه داد: به‌رغم بالا بودن میزان بروز حیوان گزیدگی در استان، به دلیل انجام مراقبت به‌موقع و پیگیری‌های مستمر موارد حیوان گزیدگی در مراکز درمان پیشگیری هاری، خوشبختانه مورد مرگ ناشی از هاری انسانی از سال ۹۳ در استان گزارش نشده است.

به گفته نخستین مراکز درمان پیشگیری هاری در تمام شهرستان‌های استان اردبیل به‌صورت شبانه‌روزی فعال و آماده خدمت به موارد حیوان گزیدگی بوده، ضمن اینکه تمام خدمات ارائه‌شده در این مراکز رایگان است.

او درعین‌حال مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان در استان را بیماری‌های تب مالت، کالاآزار، کیست هیداتیک، CCHF (تب خونریزی دهنده کریمه کنگو) و حیوان گزیدگی عنوان کرد. او بیان داشت: با توجه به بالا بودن میزان بروز تب مالت استان در مقایسه با کشور، لازم است جهت کاهش میزان بروز و کنترل بیماری، همکاری و مشارکت بین بخشی تقویت شود. نخستین تماس با ترشحات دام‌ها و استفاده از فراورده‌های لبنی غیرپاستوریزه نظیر شیر خام و پنیر تازه را از رایج‌ترین راه‌های انتقال این بیماری برشمرد و در خصوص کشتارهای غیرمجاز و غیربهداشتی دام که یکی از راه‌های انتقال بیماری‌های خطرناک بین انسان و حیوان است، هشدار داد. او یادآور شد: افزایش محل‌های کشتار غیرمجاز و غیربهداشتی در سطح استان که خارج از استانداردهای مربوطه صورت می‌گیرد موارد کیست هیداتیک را افزایش داده و همچنین خطر ابتلا به بیماری CCHF (تب خونریزی دهنده کریمه کنگو) را مهیا می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد