hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمانشاه| خطر بیخ گوش تکیه معاون الملک

کرمانشاه| خطر بیخ گوش تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک متعلق به دوره قاجاریه است که حدود 50 سال است در سیاهه آثار ملی ایران قرار دارد و یکی از دردانه‌های نادر در آثار تاریخی و معماری ایرانی است. معماری بی‌نظیر و کاشی‌کاری‌ها و نگارگیری‌های منحصربه‌فرد و زیبا، این بنا را به یک حوزه کاشی‌کاری تبدیل و شجره خاص و عام کرده است تا جایی که به‌جرئت می‌توان آن را شناسنامه فرهنگی کرمانشاه نامید. رطوبت نشسته بر پیکر دیواره‌ها و کاشی‌های مینیاتوری تکیه معاون الملک، این بنای تاریخی را در محاصره آب قرار داده است که تزئینات بر روی کاشی‌های آن در حال تخریب است.


وضعیت تکیه معاون‌الملک بحرانی است

استاد برجسته معماری کرمانشاه با بیان اینکه وضعیت تکیه معاون‌الملک بحرانی است، اظهار داشت: به دلیل ساختمان‌سازی جریان آب‌های زیرزمینی که به رودخانه آب شوران وارد می‌شود و به خاطر ساختمان‌سازی جریان آب به رودخانه بسته‌شده و آب عبور نمی‌کند که این آب جمع شده و به داخل تکیه نفوذ می‌کند و با توجه به ترافیک بالا و تردد خودروها بر روی این رودخانه سرپوشیده احتمال ریزش آن نیز زیاد است. بیژن کلهرنیا با بیان اینکه نفوذ آب به تکیه از چند جهت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: حمامی داخل تکیه است که حتماً باید پمپ آب روشن باشد که آبی را که وارد زیرزمین می‌شود به بیرون هدایت کند و نفوذ آب از سوی بافت‌های سمت غرب که ازلحاظ ارتفاع بر تکیه مسلط است از دیگر تهدید‌های این بنا است و این آب‌ها در زمین نفوذ کرده و از دیوا‌رها و پشت کاشی‌ها بیرون می‌زند که با رطوبت گرفتن دیوار، کاشی‌ها نیز در حال جدا شدن هستند. این استاد شهرسازی با بیان اینکه چندین سال است که آب به دیوارهای تکیه معاون‌الملک نفوذ می‌کند، گفت: نفوذ آب به دیوارها روزبه‌روز در حال بیشتر شدن است تا مطالعه کافی در این زمینه صورت نگیرد و مسیر آبی که به تکیه وارد می‌شود پیدا نشود، وضع به همین منوال ادامه خواهد داد و تهدید همچنان ادامه دارد.

بنایی که یک موزه محسوب می‌شود

مدیر مجموعه تاریخی تکیه معاون‌الملک کرمانشاه نیز با بیان اینکه این بنا به‌تنهایی یک موزه محسوب می‌شود که داستان‌های فرهنگ سنتی دو قرن اخیر بر روی کاشی‌های آن حکاکی شده است، اظهار داشت: این تکیه بنایی است مربوط به اواخر قاجار که 119 سال قدمت دارد و این بنا توسط معاون‌الملک برای برگزاری مراسم امام حسین (ع) ساخته‌شده و همچنان در ماه محرم و صفر مراسم بزرگی در اینجا برگزار می‌شود. علیرضا برشاهی با بیان اینکه کاشی‌های تکیه، آن را از دیگر بناها جدا کرده و حائز اهمیت شده است، خاطرنشان کرد: کاشی‌کاری که بر روی بناها صورت گرفته دارای هفت‌رنگ است که بسیار زیبا و دارای نقوش و تصاویری است که در هیچ بنا و تکیه‌ای دیده نمی‌شود. برشاهی با بیان اینکه تکیه همیشه نیاز به مرمت دارد و همواره توسط میراث فرهنگی در حال مرمت سازی است، گفت: رطوبتی که در تکیه وجود دارد مسئله طبیعی است که از همان ابتدای ساخت این رطوبت وجود داشت و یکی از دلایل به وجود آمدن حمام حسن خان که در مجاورت تکیه قرار دارد وجود همین آب‌های زیرزمین و چشمه‌ها است. وی خاطرنشان کرد: در آن زمان به خاطر اینکه سطح آب‌های زیرزمین که زیر تکیه است پایین‌تر از رودخانه آبشوران بود مشکلاتی برای تکیه به وجود نمی‌آمد اما در زمان ساخت خیابان حداد عادل و دیوارکشی دو طرف رودخانه آبشوران، خروجی آب‌ها از بین رفته است. مدیر مجموعه تاریخی تکیه معاون الملک کرمانشاه بیان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت کاشی‌ها و نگرانی از تخریب کاشی‌ها، یک مخزن بتنی که آب داخل تکیه را به رودخانه پمپاژ می‌کند ساخته‌شده است. برشاهی با بیان اینکه تکیه معاون الملک مشکل رطوبت نیز دارد، خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل با استانداری، فرمانداری صحبت‌هایی به‌عمل‌آمده و قرار است، مطالعاتی مبنی بر اینکه چگونه از نفوذ آب به تکیه جلوگیری کنیم انجام شود و در این رابطه شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با همکاری شرکت مشاوره‌ای گاماسیاب از چند روز پیش کار برای جلوگیری از نفوذ آب‌های زیرزمینی اقدام کرده‌اند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد