hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان| مرثیه‌ای برای روستاهای متروکه

لرستان| مرثیه‌ای برای روستاهای متروکه

حکایت روستاهای خالی از سکنه در کشور حکایت جدیدی نیست آمار سرشماری سال 95 می‌گوید 30 هزار روستای کشور فاقد سکنه است که این یعنی هزاران نفراز این روستاها به شهرها مهاجرت کرده‌اند و آسیب‌های فراوانی با خود همراه کرده‌اند. در لرستان هم همین روند وجود دارد و بسیاری از روستاها خالی از سکنه و متروک باقی‌مانده و بسیاری از روستاها هم کمتر از سه خانوار جمعیت دارد.


وجود 396 روستا با جمعیت کمتر از سه خانوار

 مدیرکل امور روستایی استانداری لرستان گفت: بر اساس آخرین آمار، 413 روستای استان خالی از سکنه است.

غلامرضا عبداللهی افزود: کوچک بودن روستاها، طولانی و سخت گذر بودن راه دسترسی، نزاع، بیکاری، خشکسالی، کاهش بارندگی و سطح سفره‌های آب زیرزمینی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت به شهر و خالی شدن روستاها است. او ادامه داد: همچنین تحصیل روستاییان و آشنایی جوانان با زندگی شهری، رغبت آنان برای ماندن در روستا را کاهش می‌دهد که با رفتن آنان از روستا نیروی مولد و تولید کنند نیز کاهش می‌یابد. به گفته او از مجموع سه هزار و 415 روستای لرستان 396 روستا و یا آبادی کمتر از 3 خانوار جمعیت دارند. او ادامه داد: یک هزار و 569 روستاهای بالای 20 خانوار و یک هزار و 20 روستای 3 تا 20 خانوار در لرستان وجود دارد و درمجموع 616 هزار و 770 نفر در قالب 173 هزار و 735 خانوار در مناطق روستایی استان زندگی می‌کنند.

پرداخت 1031 فقره تسهیلات اشتغال روستایی در لرستان مصوب شد

مدیرکل امور روستایی استانداری لرستان اشتغال را عامل بسیاری مهمی در ماندگاری روستاییان دانست و گفت: پرداخت تسهیلات به یک هزار و 31 طرح اشتغال‌زایی روستایی از سال گذشته تاکنون تصویب‌شده که برخی از این تسهیلات پرداخت و قرارداد نیمی از آن‌ها منعقد و در مرحله پرداخت است. عبداللهی افزود: با آغاز پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی از سال گذشته تاکنون، یک هزار و 260 میلیارد ریال برای 904 طرح مصوب شده است. او بابیان اینکه این طرح‌ها زمینه ایجاد بیش از سه هزار و 400 فرصت شغلی را فراهم می‌کند، اظهار داشت: میزان پرداختی به طرح‌های اشتغال پایدار روستایی محدودیت ندارد و با سود 6 درصد پرداخت می‌شود. مدیرکل امور روستایی استانداری لرستان بیان کرد: همچنین سهم لرستان از تسهیلات اشتغال‌زایی بانک سینا در سال‌های 95 و جاری، 400 میلیارد ریال بود که به‌طور کامل جذب و پرداخت‌شده است. عبداللهی بابیان اینکه تنها چهار استان موفق به دریافت سهمیه کامل خود از این بانک شده‌اند، اضافه کرد: با پرداخت این میزان تسهیلات به 127 طرح، حدود 750 فرصت شغلی در روستاهای استان ایجاد شد. او افزود: سهمیه امسال لرستان از بانک سینا 250 میلیارد ریال و اقدامات لازم برای معرفی طرح‌ها به بانک در دست اقدام است.

93 دهیاری جدید در لرستان تأسیس شد

مدیرکل امور روستایی استانداری لرستان گفت: 93 دهیاری جدید در این استان تأسیس‌شده و مراحل انتخاب دهیار در دست انجام است که با این مهم ارائه خدمات به روستاییان و تخصیص اعتبارات عمرانی برای آبادانی روستاها تسهیل می‌شود.

عبداللهی افزود: این تعداد دهیاری در روستاهای تابعه شهرستان‌های ازنا، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، خرم‌آباد، دلفان، دورود، دوره، سلسله و کوهدشت راه‌اندازی شد. او تصریح کرد: هم‌اکنون نیز مراحل انتخاب دهیار برای معرفی به وزارت کشور و معرفی شناسه آن‌ها در حال انجام است. به گفته او شرط اصلی برای تأسیس دهیاری، وجود دست‌کم 30 خانوار بر اساس سرشماری نفوس و مسکن است که این تعداد دهیاری دارای 30 یا تعداد خانوار بیشتری بوده‌اند.

توقف روند مهاجرت با ایجاد روستاهای گردشگری

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز لرستان گفت: طرح هادی در 593 روستای استان با اعتبار یک هزار و 710 میلیارد ریال اجراشده است. مسعود رضایی افزود: سال گذشته 273 طرح هادی با اعتبار 430 میلیارد ریال در استان اجرا شد که نسبت به سال‌های قبل از آن دست‌کم 2 برابر افزایش‌یافته است. او اظهار داشت: درمجموع یک هزار و 523 روستای بالای 20 خانوار استان که ظرفیت و قابلیت تهیه طرح هادی را داشته‌اند، این طرح انجام‌شده و مابقی روستاها به دلیل موانعی ازجمله استقرار در حریم سد، حریم راه، بستر رودخانه و یا مناطق رانشی طرح هادی تهیه نمی‌شود. او ادامه داد: با توجه به جاذبه‌های طبیعی روستاهای استان تلاش شده مناطق هدف گردشگری شناسایی و ساماندهی شود که 10 روستای استان که این قابلیت را دارند انتخاب شدند تا طرح‌های هادی به محوریت گردشگری در آن اجرا شود. رضایی گفت: در حال حاضر اجرای طرح هادی روستاهای بیشه خرم‌آباد، ولیعصر پلدختر، ونایی بروجرد و امامزاده قاسم ازنا وارد فاز اجرایی شده است. او ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور 150 میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به‌منظور ایجاد خانه‌های بوم‌گردی و تعمیر واحدهای موجود در روستا که قابلیت نگهداری دارند پرداخت می‌شود. او تصریح کرد: ایجاد روستاهای گردشگری علاوه بر معرفی استان، موجب کسب درآمدهای پایدار، رونق اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان می‌شود. به گفته رضایی بر اساس ماده 99 قانون برنامه ششم توسعه باید در سطح کشور 300 روستای دارای جاذبه گردشگری با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شناسایی و نسبت به تهیه و اجرای طرح این روستاها اقدام شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد